Hvor sikker er fortrydelsespillen?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva

Jeg havde forleden ubeskyttet sex, hvilket var meget dumt. Det var fredag nat, og jeg tog en fortrydelsespille søndag morgen. Jeg vil virkelig ikke være gravid og tog også i starten af juli en fortrydelsespille af samme grund.

Jeg er godt klar over, at det er en dum fejl, som ikke skal gentages, og derfor har jeg besluttet at starte på p-piller snarest og desuden også bruge kondom. Jeg vil virkelig gerne være 100% sikker på, at jeg ikke er gravid og tænker derfor på at tage en graviditetstest om ca. 3 uger for at kunne måle evt. graviditet for begge piller.

Men jeg er meget bekymret for, at testen ikke vil vise et rigtigt resultat, og at jeg ikke kan være sikker. Jeg har ret uregelmæssig menstruation og kan derfor ikke tage testen, bare fordi jeg ikke får menstruation. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at kunne føle mig tryg og håber, at I kan hjælpe.

Knus, Den bekymrede pige, 18 år

SVAR:

Kære bekymrede pige

Tak for din mail. Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe og håber, du kan bruge mit svar.

Uønsket gravid

På trods af stor åbenhed og viden om prævention og let adgang til præventive midler er der stadig mange piger, der bliver gravide uden at ønske det. Det sker oftest, fordi samlejet ikke lige var planlagt, eller man tænker: “Det går nok!” Du skal tænke, at prævention altid er begges ansvar. Det er et spørgsmål om at tage hensyn til hinanden, uanset hvilken form for prævention I bruger.

Fakta om fortrydelsespillen

Fortrydelsespillen er kun 95% sikker, og dens effektivitet falder jo længere tid, der går, fra samlejet har fundet sted, til du indtager fortrydelsespillen. Det er også vigtigt at huske, at den ikke beskytter mod seksuelt overførte sygdomme som fx klamydia og hiv. Og endelig skal du være klar over, at der er et etisk dilemma forbundet med fortrydelsespillen, da den fremprovokerer en meget tidlig abort, hvis dit æg er blevet befrugtet.

Du kan læse mere om fortrydelsespillen under leksikonopslaget Fortrydelsespiller.

Tal om prævention med din læge

Efter to situationer med ubeskyttet sex og den utryghed, det medfører, vil jeg råde dig til at opsøge din egen læge og få en snak om prævention. Nu skriver du ikke, om du er i et fast forhold, eller om det er to tilfældige forhold, hvor du har haft ubeskyttet samleje. Men ud fra din situation vil du og din læge i fællesskab finde frem til den form for prævention, der passer til dig.

Graviditetstest hos lægen

Om du er gravid, kan du også få testet ved egen læge eller købe en graviditetstest på apoteket. Fordelen ved at gå til egen læge er, at testen er gratis. Testen kan tages den dag, du forventer menstruation, men da du har uregelmæssige menstruationer, vil jeg igen råde dig til at tale med din læge, om graviditetstesten skal udvides med en blodprøve, hvor man kan måle graviditetshormon, eller om graviditetstesten skal gentages over flere gange.

Jeg vil også råde dig til at læse artiklerne 10 gode grunde til at vente med sex og Sex og følelser og svar til en pige, der spørger om næsten det samme som dig: Kan jeg være gravid, efter jeg tog fortrydelsespille? Måske kan det inspirere dig til nogle tanker om, hvordan du fremover vil handle i forhold til sex.

Pas godt på dig selv og din seksualitet.

Med venlig hilsen
Lise Thuesen