Kan jeg være gravid, efter jeg tog fortrydelsespille?
Hej
Jeg var til en fest, hvor jeg fik drukket en anelse for meget. Jeg kan huske, at jeg var sammen med en dreng, og at vi brugte beskyttelse. Jeg kan også huske, at kondomet faldt af, og jeg er 99% sikker på, at der ikke skete mere derefter, men pga. alkoholen husker jeg sløret og er derfor ikke 100.
Jeg tog en fortrydelsespille ca. 30 timer efter bare for at være sikker, og her kommer så spørgsmålet: Kan jeg alligevel være gravid? Jeg har simpelthen sådan en dårlig mavefornemmelse. Nok fordi jeg fik min mens allerede én uge efter – kun 3 uger siden sidste gang. Men min mens er også meget uregelmæssig – nogle gange er der 2-3 ugers mellemrum og andre gange har jeg ikke mens i to måneder eller mere. Jeg vil ellers sige, at jeg blødte meget normalt sådan 2-3 dage, hvor jeg blødte en del og så 1-2 dage, hvor det lige så stille aftog.
Her to dage efter min sidste cyklus har jeg oplevet brunt udflåd, hvilket bekymrer mig. Jeg mener selv, at chancen for at jeg er gravid, er næsten ikke eksisterende – og at jeg bare burde tænke fremad.
Er det en mulighed, at jeg kan være gravid, og burde jeg i så fald tage en test? Jeg tænker at vente på min næste cyklus – det vil være 6 uger efter episoden, men igen, det kan jo være svært, når den er så uregelmæssig, som min er.
Det skal siges, at jeg én gang før har været nødsaget til at tage en fortrydelsespille, og at jeg på daværende tidspunkt ikke følte samme bekymring.
Mvh en meget bekymret pige, 17 år

SVAR:
Kære bekymrede pige!
Tak for dit spørgsmål. Det er godt, du skriver i stedet for at gå alene med dine bekymringer
Fortrydelsespillens virkning og (u)sikkerhed
Du har taget en fortrydelsespille ca. 30 timer efter samleje, fordi du blev i tvivl, om der kan være sket en befrugtning, efter kondomet faldt af.
Fortrydelsespiller angives til at være ca 96 % sikre, hvis de tages indenfor 12-24 timer, og ca. 86 % sikre, hvis de tages det følgende døgn. Det betyder altså, at hvis han havde penis indeni dig igen, efter kondomet faldt af, så er der en lille mulighed for, at du kan være gravid.
Den blødning, du fik allerede en uge efter, du tog pillen, tyder meget på, du ikke er gravid. I forvejen har du en uregelmæssig menstruation, og du må forvente, at den vil være lige så uregelmæssig de kommende uger pga. den store dosis hormon, du har fået med fortrydelsespillen.
Fortrydelsespille og graviditetstest hører sammen
Selvom sandsynligheden for graviditet i dit tilfælde er lille, vil jeg anbefale dig at købe en graviditetstest (i supermarked, Matas eller på apoteket). Helt generelt anbefaler både læger og apoteket, at man tager en graviditetstest tre uger efter, man har taget en fortrydelsespille – netop fordi de ikke er 100 % sikre.
Prævention og nødprævention
Du skriver, at du én gang tidligere har været nødt til at tage en fortrydelsespille. Jeg tænker på, hvad du vil fremover? Vil du fortsat have muligheden for at dyrke sex?
Hvis du vil det, tænker jeg, du har brug for en mere holdbar præventionsform. Fortrydelsespiller er netop NØDprævention – en nødløsning. Jeg vil helt klart anbefale dig, at I bruger kondom, som du også gjorde sidst. Det er den eneste prævention, der beskytter dig mod kønssygdomme. Desuden kan du overveje at supplere med p-piller for at opnå en større beskyttelse mod, at du bliver gravid.
Læs evt. mere her: Kønssygdomme. Prævention.
Jeg skriver med vilje: HVIS du igen vælger at have sex med en fyr. Jeg tænker nemlig, du kan få rigtig meget ud af at vente med at dyrke sex, til du kan gøre det i en helt anden ramme.
Sex og tryghed hører sammen
Som du måske har lagt mærke til, anbefaler vi her på AdamogEva.dk at gemme sex, til du har fundet din “eneste ene”.
Jeg vil opfordre dig meget til at dykke ned i den idé og overveje, hvad du vil fremover.
Du er en værdifuld ung kvinde, og din seksualitet rummer mange gode muligheder. Jeg tænker, du fortjener at opleve sex som en skøn, tryg forening med ham, du elsker – uden nogen form for bekymring. Jeg taler om sex i en ramme, hvor du ved, I også skal være sammen i morgen, og dagen efter og altid, hvor du ikke skal bekymre dig om graviditet, fordi I klar til de børn, der måtte komme.
Hvis du vælger at gemme sex til din livspartner, behøver du heller ikke drikke dig mod til ... Så har I nemlig et venskab med tryghed og fortrolighed, hvor sex både kan være hverdagsagtigt, sjovt, lidt kikset eller det helt store festfyrværkeri.
Tænk fremad og vælg, hvad du vil
Du vurderer selv, det er bedst at tænke fremad. Det er jeg enig med dig i ... Hvis du samtidig laver en lille time-out og tænker lidt bagud, tror jeg, det bliver endnu mere frugtbart. Du kan fx spørge dig selv:
• Hvad gjorde denne oplevelse ved min krop og mine følelser?
• Hvilke betingelser skal være til stede, før jeg igen vil dyrke sex?
Tag dig gerne god tid til at overveje spørgsmålene og skriv evt. svarene op på din telefon i to noter ved siden af hinanden.
Her er nogle andre svar og artikler, jeg tror, du kan få glæde af:
Hvad tænker I om sammenhængen mellem kærlighed og sex?
Sex og alkohol
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Jeg håber, du vil passe rigtig godt på dig selv og din seksualitet!
Og skriv endelig til os igen, hvis der dukker nye spørgsmål op.
Venlig hilsen
Ida Secher Rom