Virker en fortrydelsespille lige så godt anden gang?
Hej.
Mig og min kæreste har haft sex et par gange nu, men sidst vi havde det, hoppede kondomet af, uden vi opdagede det, og han kom i mig ...
Hvis jeg så tager en fortrydelsespille nu, er der så mindre chance for, at den virker næste gang, jeg tager den? Altså hvis jeg bliver gravid i fremtiden, så ville pillen ikke virke nær så godt, fordi jeg har taget en én gang før i mit liv?
S, 16 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit spørgsmål.
For at svare dig helt kort: Nej. At du tager en fortrydelsespille nu, vil ikke betyde noget for, om den virker lige så godt næste gang, hvis du skulle få brug for den.
Det lidt længere svar
Jeg ved ikke, om du allerede har taget en fortrydelsespille og måske læst en del om pillen. Men jeg vil gerne fortælle dig lidt om den alligevel.
Fortrydelsespiller hæmmer ægløsning, og der findes to typer. Den ene type skal man tage senest tre døgn efter ubeskyttet samleje eller svigt af prævention, og den anden skal tages senest efter fem døgn. Man må ikke tage de to slags sammen. Jo hurtigere efter samlejet, du tager fortrydelsespillen, jo større er sandsynligheden for, at du ikke bliver gravid.
Jeg vil gerne lægge vægt på ordet sandsynlighed. At tage en fortrydelsespille betyder ikke, at du med 100% sikkerhed kan undgå at blive gravid. Derfor vil jeg anbefale dig at tage en graviditetstest, hvis din næste menstruation er mere end 5-7 dage forsinket, eller hvis du oplever unormal blødning.
Hvis du tager p-piller, skal du bare tage pillerne perioden ud. Det anbefales dog, at I bruger kondom frem til næste pakke p-piller, fordi fortrydelsespiller mindsker effekten af hormonbaseret prævention.
Bivirkninger ved fortrydelsespiller
Du kan opleve smerter i maven, kvalme, opkast, hovedpine, svimmelhed, pletblødning og brystspænding. Disse bivirkninger kan blive værre, hvis du tager flere fortrydelsespiller i samme cyklus. Derfor anbefales det ikke, at man tager en fortrydelsespille mere end én gang pr. cyklus.
Når det er sagt, så er effekten af fortrydelsespillen lige så god næste gang, der er behov. Det vil sige: Der er aldrig 100% sikkerhed for, at en graviditet ikke opstår.
Hvad vil du fremover?
Jeg vil gerne udfordre dig til at tænke over, hvordan du ønsker at beskytte dig mod graviditet fremover. Du skriver, at du har en kæreste, og at I har sex nogle gange. Det betyder, at der er mulighed for at blive gravid. Har du og din kæreste snakket om det? Jeg vil helt klart anbefale jer at tage snakken.
Sex kan være fantastisk, sjovt og trygt i de rigtige rammer, men det er ikke kun sjov. Der følger et ansvar med det at have sex. Du er en ung, værdifuld kvinde, som har en seksualitet med mange muligheder. Når du har sex, giver du dig selv til et andet menneske. Og han giver sig til dig. Det er sårbart, og derfor kan det også medføre meget sorg og skuffelse, hvis ikke det går, som I gerne vil have det.
Du har et ansvar overfor dig selv, overfor ham, du har sex med, og også overfor et det barn, der kan blive skabt ved, at I har sex. Derfor vil jeg udfordre dig til at tænke over din seksualitet. Hvis du ikke føler dig klar til at blive mor, kan det være, du skal vente med at have sex. I de rigtige rammer med en fyr, der elsker dig og binder sig til dig, kan sex blive helt fantastisk. For der kan du trygt give dig og alt det, du rummer, til ham. Og så vil han også være der sammen med dig, hvis du skulle blive gravid. Det giver en stor tryghed og ro. Tænk over det.
Jeg vil anbefale dig at læse de her artikler:
Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?
10 gode grunde til at vente med sex
Værd at vente på
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Held og lykke i dit liv og med din seksualitet. Pas godt på den. Du er altid velkommen til at skrive til os igen, hvis du får andre spørgsmål.
Mvh Amalie