Fortrydelsespiller og p-piller – hvornår er jeg ordentligt beskyttet?
Hej brevkasse
Her i sidste måned tog jeg to fortrydelsespiller. En fortrydelsespille d. 13. august og en fortrydelsespille d. 21. august (det var i samme cyklus). Jeg havde en blødning efter første fortrydelsespille. Og jeg havde også en efter fortrydelsespille nr. 2, men var i tvivl, om det var min menstruation eller en blødning på grund af fortrydelsespille nr. 2. Her for fire dage siden blødte jeg og skulle derfor starte på p-piller, så det gjorde jeg. Men nu er jeg ret sikker på, at det bare var en pletblødning. Hvad gør man, hvis man er startet på p-piller ved noget, som var en pletblødning og ikke min menstruation?
Og kan de to fortrydelsespiller, jeg tog den 13. august og den 21. august påvirke p-pillernes virkning nu, eller vil jeg være beskyttet efter 7 dage, da jeg startede på p-piller ved noget som var en pletblødning og ikke min menstruation?
Så overordnet: Sker der noget ved, at jeg startede på p-piller ved noget, som var en pletblødning og ikke min menstruation, og vil jeg så stadig være beskyttet efter syv dage? Og kan de to fortrydelsespiller, jeg tog den 13. & 21. august påvirke mine p-pillers virkning nu, eller vil jeg være beskyttet?
S, 17 år

SVAR:
Hej S
Tak for dine spørgsmål til brevkassen.
Jeg kan forstå, du bruger p-piller og har et aktivt sexliv. I løbet af august måned har du måttet ty til en fortrydelsespille to gange og er nu i tvivl om, hvor godt du er beskyttet af p-pillerne, da dine blødninger ikke har været så kraftige som dine normale menstruationer.
Tid til præventionstjek
Først og fremmest vil jeg opfordre dig til at overveje, om p-piller er den rigtige præventionsform for dig. Har du mon glemt et par piller, siden det har været nødvendigt med fortrydelsespillerne? Eller er du mon bare generelt usikker på, hvor godt p-pillerne beskytter dig mod graviditet?
Hvis førstnævnte er rigtigt, så synes jeg, du skal tage en snak med din læge, om ikke I sammen kan finde en præventionsform, hvor du ikke er afhængig af at skulle huske en pille hver dag. Det kunne fx være et p-plaster, en p-sprøjte eller en spiral.
Er årsagen mere, at det er svært for dig at stole på den beskyttende effekt af p-pillerne, så vil jeg opfordre dig til at bruge kondom som ekstra sikkerhed (også mod kønssygdomme). Jeg tænker, det må være stressende for dig at skulle være bekymret for graviditet med jævne mellemrum.
Årsag til små blødninger
Jeg tror, dine små blødninger skyldes, at din krop er “forvirret” efter, at den to gange på samme måned pga. fortrydelsespillerne har skilt sig af med den slimhinde i livmoderen, du normalt bløder ud ved menstruationen. Jeg vil derfor opfordre dig til, at du så vidt muligt undgår at komme i situationer, hvor fortrydelsespillen er nødvendig.
Beskyttelse og sikkerhed
Jeg vil mene, du er beskyttet mod graviditet, når du har taget p-pillerne dagligt i syv dage efter din sidste blødning, men vil du være helt sikker, så brug desuden et kondom, når I har samleje. Du kan læse i indlægssedlen på den pakke p-piller, du bruger, hvornår du kan regne med at være beskyttet.
Tal med en fagperson
Jeg synes uanset, du skal bestille en tid hos din læge, sygeplejerske eller evt. jordemoder som står for præventionsvejledning i dit lægehus. Jeg tror, du vil få den bedste hjælp ved at sidde over for et menneske, der kan lytte til dine bekymringer og hjælpe dig med at finde ud af, hvilken præventionsform der er rigtig for dig. Det burde ikke være nødvendigt at bruge nødprævention som fortrydelsespillen så ofte, som du har gjort det. Der må findes en anden og mere tryg løsning for både dig og din krop.
De bedste hilsner
Louise