Hvad vil hun egentlig, når hun sender miksede signaler?

Vis spørgsmål

Hej med jer, hvem end der nu læser dette her.

Jeg har for nyligt startet et nyt job, hvor jeg startede samtidig med en kvindelig kollega, som er næsten 10 år ældre end mig. Vi kom hurtigt til at arbejde meget sammen, og jeg syntes, hun var sød. Jeg inviterede hende hjem til nogle øl, som vi havde snakket om, og vi snakkede om bl.a. kærester og parforhold. Hun sagde ting som: “Hvis du var lidt ældre, så var jeg hoppet på dig.” o.l. Det endte med, at hun blev om natten, hvor hun tog initiativ med kys osv. Næste dag ville hun gerne putte og kysse om morgenen, hvor vi ikke var berusede, men efter det var stemningen, som om intet var sket.

Vi har siden hen joket en lille smule med det, men jeg vil rigtig gerne være sammen med hende og være mere end kollegaer. Vi har aftalt endnu en øl-date, hvor jeg håber, stemningen bliver ligesom sidst, men er også bange for, at det ikke sker.

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, når hun siger, at hun godt kunne lide mig, men ikke vil pga. så mange ting, og at hun så alligevel gør noget. Kan jeg gå ud fra, at hun måske gerne vil alligevel? Skal jeg konfrontere hende med det? (Jeg er virkelig dårlig til sådan nogen samtaler.)

Please, hjælp en meget forvirret mand på 21

SVAR:

Kære forvirrede mand

Tak for dit spørgsmål, og tak for at fortælle så åbent om en sårbar situation.

Forelsket i kollega

Du fortæller om en svær situation med din kollega. Som jeg forstår dig, er du begyndt at udvikle følelser for hende, men du er i tvivl, om det er gengældt.

Du fortæller, at I en aften har drukket øl, kysset og overnattet sammen, og at din kollega samme aften har givet dig komplimenter og smigret dig samtidig med, at hun har udtalt forbehold som “hvis du var ældre” eller “hvis vi ikke var kolleger”.

Efter jeres nat sammen var stemningen tilsyneladende ikke romantisk, men I har dog aftalt at mødes igen, og nu er du forvirret. Det kan jeg godt forstå.

Svære og vigtige snakke

Du skriver, at du overvejer at tage en snak med din kollega, men at det er svært for dig. Sådan nogle snakke – dem, som man kan mærke bliver svære – det er tit nogle meget vigtige snakke at tage.

Jeg tror, det vil gøre underværker, hvis I får snakket godt om det hele. Især vil det gøre underværker for din oplevelse af tvivl og forvirring.

Forbered dig

Jeg tror, det er godt at forberede sig på sådan en snak. Hvad er vigtigt for dig at få sagt? Er det fx: “Jeg kan godt lide dig.” eller: “Jeg vil gerne have et fast parforhold.”

Det er også vigtigt at prøve at forstå din kollega ved fx at sige: “Det forvirrer mig, at du kysser mig, når du lige har sagt, at jeg er for ung.” Eller: “Jeg har brug for at vide, om du også kan lide mig.”

Og så tror jeg, det er vigtigt, at du får sat dine egne grænser for, hvad du kan og vil med jeres relation. Du kan fx sige: “Jeg vil ikke bare være et engangsknald.” eller “Vi skal ikke ses på denne måde, hvis du ikke har lyst til at date mig på grund af min alder.”

Jeg tror desværre, mange relationer går skævt, fordi man “går ud fra”, så jeg tror, det er bedst for jer at få snakket sammen. Måske er din kollega selv forvirret over sine følelser, og så kan samtalen måske også hjælpe hende til en afklaring.

Måske kan du bruge input fra vores artikler Jeg er forelsket! – Eller er jeg? og Den eneste ene.

Aldersforskel og fremtid

Du nævner også jeres aldersforskel. Du er 21, og hun er knapt 10 år ældre. Vi har flere brevkassesvar, som taler om aldersforskelle – måske kan du bruge dem til noget:
Har aldersforskellen for stor betydning i vores forhold?
Aldersforskel på 8½ år – er det urealistisk og dumt?
Dilemma i 11 års aldersforskel – hvordan finder jeg klarhed?
Hun er 25 - jeg er 19 - er det ok eller forkert?

Det handler oftest mere om, hvor man er i livet end selve alderen. I er begge voksne mennesker og arbejder sammen. Det kan måske gøre, at I er på bølgelængde med hinanden. Samtidig er 20'erne også en alder, hvor nogle rykker sig meget, fx i spørgsmål om at stifte familie, om bolig osv.

Hvis I finder ud af, at I begge ønsker et parforhold, tror jeg, det er sundt med en forventningsafstemning. Ønsker hun at få børn? Ønsker du at rejse ud i verden, mens du er ung? Der er mange ting, man skal forholde sig til, når man danner par.

Jeg håber, I får taget en eller mange svære og vigtige snakke.

Mvh. Benny