Aldersforskel på 8½ år – er det urealistisk og dumt?
Kære brevkasse!
Jeg skriver til dig, fordi jeg står i et dilemma. Jeg er 20 år gammel og har nu gennem et halvt år skrevet med en fyr, der er 8½ år ældre, end jeg selv er.
Han er vældig flink og sød, og de par gange, vi har mødtes, har jeg egentlig ikke tænkt over, at han er så meget ældre, end jeg selv er. Han er musikalsk, kulturel og synes at have nogle gode værdier, som jeg synes, er en rigtig vigtig egenskab. Dog synes min familie – specielt mine forældre – mindre godt om situationen, da de mener, han er for gammel til mig og er et andet sted i sit liv. Jeg er studerende, skal snart på udlandsophold og efterfølgende på højskole, så der sker også en del ting i mit liv for øjeblikket. Han har egen bolig, job og er uafhængig af voksne (sine forældre).
Jeg kan godt forstå mine forældres bekymring, fordi sådan ville jeg selv have det, hvis det var min datter, som så en noget ældre mand.
Mine veninder synes selvfølgelig, det er en fin ting, at jeg skriver og ser ham af og til, så længe jeg har med selv med i det.
Jeg er og har altid været en meget fornuftig og adlydende pige, så for en gangs skyld har jeg bevæget mig ud i noget lidt mere vovet, som mine forældre så påstår er dumdristigt og urealistisk.
Jeg har brug for nogle råd og håber, du kan hjælpe mig med at give mig dit perspektiv på dilemmaet.
Tak på forhånd!
Kærlig hilsen
en splittet E

SVAR:
Kære E
Du gør dig mange overvejelser i forhold til, hvilken betydning en aldersforskel på otte år kan have i forhold til en mand, som du har skrevet med og mødt i løbet af det sidste halve år. Du skriver ikke, hvor tæt I er kommet på hinanden, og om der er tale om et egentligt kæresteforhold med henblik på noget varigt, men i og med at dine forældre udtrykker bekymring, forestiller jeg mig, at det i det mindste er det, du også selv tænker hen imod.
Hvad betyder alder?
Alder kan selvfølgelig have betydning i forhold til livserfaring, interesser, modenhed og ønsker i forhold til fremtiden, og han har sikkert nogle erfaringer med i sin bagage, som er anderledes end dine på dette tidspunkt. Men i udgangspunktet synes jeg ikke, det behøver at være en hindring for et godt forhold/ægteskab. For mig at se er det langt vigtigere, om I har fælles interesser og livsholdning, og om I har/får et godt venskab, hvor I kan dele jeres tanker og meninger og skabe grobund for nærhed og kærlighed. Så det er det, I skal undersøge og udbygge i breve og samvær.
Brug tid på afklaring
Du skriver, at du er studerende og snart skal på udlandsophold og efterfølgende højskole. Det vil betyde, at jeres forhold i en tid fremover vil være mere baseret på brevveksling end egentligt samvær. Det vil kunne vise dig, om det er noget, der kan bære over længere tid, og det kan virke afklarende i forhold til de følelser, I hver især har/udvikler for hinanden. Men det er selvfølgelig vigtigt, at drivkraften hverken er et behov for at gøre noget mindre fornuftigt, end du har gjort indtil nu – eller at du føler dig tiltrukket af hans livssituation, så han bliver en form for forældre for dig.
Din glæde vil også blive din forældres glæde
Jeg kan også godt forstå dine forældres bekymringer. De ønsker det bedste for dig, og sådan ser de ikke lige nu forholdet til den lidt ældre mand. Men hvis jeres forhold består og udvikler sig, så de kan opleve, at han gør dig glad, er jeg sikker på, at de også vil blive glade for ham.
Der er en del andre spørgsmål og svar angående aldersforskel her på siden, som jeg tror, du kan have glæde af læse, fx: Dilemma i 11 års aldersforskel – hvordan finder jeg klarhed?
Held og lykke med det.
Mange hilsner
Inge