Skal jeg blive kæreste med min flirt?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva

Jeg har en flirt, som jeg har kendt i fem år tror jeg, og vi er virkelig gode venner. Vi har fundet ud af, at vi begge to kan lide hinanden, men vi er blevet enige om, at vi bare skal være flirts.

Jeg ved ikke, om jeg vil være kæreste med ham. Han er virkelig sød, og jeg elsker at skrive med ham, men jeg ved ikke. Han er et år ældre end mig, og mine forældre vil ikke have, jeg skal være sammen med ham hjemme ved ham, og jeg ved ikke hvorfor.

Vi har snakket om vores grænser, og hvad vi ikke ville, og hvad ville være okay. Men jeg er bange for, at det går galt, hvis vi bliver kærester. Jeg ville gerne være kæreste med ham, og jeg ved ikke, om han vil være kærester med mig. Hvad skal jeg gøre?

Kærlig hilsen en pige, 13 år

SVAR:

Kære pige

Tak for dit fine brev. Jeg kan høre på dig, at der er flere ting, du går og tænker på, og jeg vil prøve at kigge lidt på dem.

Din flirt og dig

Du skriver om din flirt, som er et år ældre end dig. I har talt om, at I kan lide hinanden, men har holdt det ved at flirte. Først skriver du, at du ikke ved, om du vil være kæreste med ham, men senere at du gerne vil, I skal blive kærester.

Som 13-årig er det helt naturligt at blive forelsket og nysgerrig på parforhold. Derudover er det jo lækkert at få søde, rosende SMS’er og lignende. Alt det flirten kræver bare energi og opmærksomhed, som kan tage fokus fra at finde ud af: Hvem er jeg?, som egentlig er det vigtigste spørgsmål i dit liv som teenager.

Grænser

Jeg er glad for, at du har tænkt på grænser, for her kan man virkelig komme galt afsted, både fysisk og følelsesmæssigt, så det er vigtigt, at du passer på dig selv.

Når du skriver, at dine forældre ikke vil have, at du ser ham og er hjemme hos ham, ser jeg det som kærlighed fra deres side af. De vil beskytte dig, dine tanker og følelser og ved godt, hvor let man kan komme til at rykke på de grænser, som du skrev om. Når du nu selv er bange for, at det vil gå galt, hvis I blev kærester, så tror jeg, det er fordi du nok inderst inde ved, at det vil det komme til. Faktisk så advarer du dig selv imod det.

Du kan roligt vente

Jeg vil også klart anbefale dig at passe på dig selv. Vent med at få en kæreste, til efter du er færdig med teenagelivet og derfor ved, hvem du er, og hvad du vil. Brug tiden med dine veninder og skab gode venskaber istedet.

Hvad angår din flirt, synes jeg, det ville være mest fair over for hinanden, hvis I stopper flirten, så hverken du eller han får overskredet grænser og istedet kan bruge energi på venskaber, der er gode for jer.

Jeg vil anbefale dig at læse de her artikler, som kan give dig flere input til dine tanker:
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Slå koldt vand i blodet
Plusser ved at vente med at få en kæreste

Tak for dine spørgsmål. Jeg håber, du kan bruge mit svar, og jeg ønsker dig alt godt i fremtiden.

Mvh Lea