Skal jeg blive kæreste med ham, selvom vi har forskellige værdier?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Sagen er den, at jeg pt. går på efterskole. Her har jeg mødt en dreng, som jeg snakker utrolig meget med, og som jeg også skriver meget med! Vi har nok lidt kørende, men jeg er bare i tvivl om, hvad det skal føre til.

Jeg vil utroligt gerne have en kæreste, som er kristen og dermed deler samme holdninger som mig. Vi går begge på en kristen efterskole, men han går ikke ligeså meget op i værdierne, hvis man kan sige det sådan. Jeg ved, at han til fx nytår fik mere at drikke, end jeg ville have gjort. Og han har ærligt fortalt mig, at han med en pige engang både gav finger på hende, og hun gav ham et handjob.

Jeg kan utroligt godt lide drengen, for han er bare utroligt sød, og vi har det sjovt sammen. Men jeg er bare bange for, at det på sigt ikke vil holde. Jeg er meget splittet, håber I kan hjælpe!

Knus, pige 16 år

SVAR:

Kære pige

Tusind tak for din mail. Det er så godt, at du vælger at vende tankerne med en anden. Jeg har tænkt over, hvad du skriver, og her er mine bidrag til dine overvejelser om valg af kæreste:

Det kan være godt at vente

Du skriver, I går på en kristen efterskole. Jeg tænker på, om I har mødt hinanden her i august, eller I er 2. årselever og derfor har kendt hinanden i over et år? Måske det kan være en hjælp at vente lidt, hvis I lige har mødt hinanden. Tid er en af flere gode måder at lære hinandens værdier at kende på.

Helt naturligt

Du skriver, at I snakker og skriver meget sammen, og at I har det sjovt sammen. At I nok har noget kørende ... Det lyder, som om I nyder hinandens selskab, og jeg kan godt forstå, du er begyndt at overveje, om der skal være mere mellem jer. Det er helt naturligt.

Værdier er vigtige

Samtidig synes jeg, du viser sund og robust omtanke ved at ville have en kæreste, der deler dine værdier. Og ved at overveje ærligt, om din ven lader til at møde de ønsker. Det er virkelig fornuftigt, og jeg synes, du skal holde fast i den vej. På den måde passer du godt på dig selv! Hold hjertet varmt og hovedet koldt.

Der findes ingen sikre manualer til lykkelig kærlighed. Men der er masser af gode erfaringer at trække på. Bl.a. at fælles værdier er en stor hjælp og støtte, når man har et kæresteforhold. Så fortsæt med at have det som krav!

I vores tema Fra venner til kærester kan du finde både artikler og svar til andre, som kan give dig endnu flere input.

Hans værdier

Du skriver, at han ikke går så meget op i værdierne, som du gør. Og giver to eksempler på hans adfærd i forbindelse med alkohol og seksuelt samvær. Jeg forstår din konklusion, og du kan godt have ret. Hvis han ikke selv ønsker at være ædru eller at vente med seksuelt samvær til ægteskabet, så overvej nøje, om han er et klogt valg af kæreste, hvis disse ting er vigtige for dig. (Og tænk dig godt om, før du begynder at kysse med ham ...)

Hvad tænker han?

En anden vinkel kan også være værd at overveje: Hvordan ser din ven på sin egen adfærd? Synes han selv, det er ok, eller fortryder han det? Jeg fornemmer, at han egentlig har det ok med det, men spørgsmålet skal stilles for en ordens skyld.

Hvis det med at drikke for meget og overskride de seksuelle grænser, Bibelen angiver, er fejltrin, som han har fortrudt, så er det træls og forkert, at det er sket. Og husk: Evangeliet er, at Jesus kom for at møde og tilgive alle os, der gør trælse og forkerte ting. Måske er det værd at tænke på, at Ny Testamente faktisk taler mere om at forvalte penge rigtigt og at tage sig af de fattige og udstødte end om seksuelle synder.

Måske fortryder din ven, hvad han har gjort og ønsker at gøre det anderledes fremover. Hvis han gør det, ville jeg ikke lade et måske godt og kommende kæresteforhold ødelægge af hans fald. Jesus rejser den faldne op igen og skaber nyt. Hans nåde er ny hver morgen.

Hvorfor vente med sex?

Ved du og han rent faktisk, hvorfor det er en god ide at vente med sex til ægteskabet? Jeg giver dig nogle af begrundelserne her:

  • Ingen risiko for børn før I er klar til at være forældre.
  • Mindre smerte ved evt. kærestebrud.
  • Ingen kønssygdomme og dermed følgende risiko for nedsat frugtbarhed.
  • Dybere og bedre tilknytning, hvis sex holdes inden for ægteskabet.
  • I træner troskab og seksuel afholdenhed, selvom hormonerne koger. Det gør det lettere at parkere jalousi, når den ene tager til fx julefrokost. For I ved, at den anden kan sige nej, når det skal være.

Læs mere i vores artikel 10 gode grunde til at vente med sex.

Hvad tænker du om alkohol?

Du siger, at din ven drak mere, end du ville gøre. Hvor meget ville du da drikke? Har du en værdi om total afholdenhed eller blot ædruelighed? Bibelen har ikke noget imod alkohol (Jesus laver vand om til vin) men mod fuldskab.

Var din ven fuld, eller drak han blot mere, end du ville gøre? Få hjælp til dine overvejelser ved at læse vores artikel Alkohol – så det rykker.

Det var nogle input fra mig. Jeg håber sådan, du vil vende det med en voksen, der kender jer begge, og som du har tillid til (måske en lærer på efterskolen?), hvis du oplever behovet for det.

Må Gud velsigne jer begge!

Kærlig hilsen
Anne Kathrine