Hmm ... 13 år og han er 9 år ældre – gør jeg noget dumt?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg har kendt denne her utroligt dejlige dreng/fyr i tre måneder nu. Vi har det rigtigt godt sammen, hjælper hinanden igennem ALT, vi elsker hinanden, og når vi er sammen, er der ikke andet end os, der eksisterer! Men han er ni år ældre end mig ...

Han har forsikret mig om, at han kun vil mig det bedste i hele verden, og at han ikke ville kunne tilgive sig selv, hvis han gjorde mig noget, jeg ville fortryde. Jeg stoler SELVFØLGELIG 100% på ham. Og jeg mener selv, det er rigtigt, det jeg gør, men jeg tænkte, at det ikke ville skade at have andres mening at høre også?

Sååe ... gør jeg noget dumt ved at have noget sammen med ham, synes I?:-)

E, 13 år

SVAR:

Kære 13-årige pige

JA – jeg synes, det er dumt af dig at have et forhold til en mand, der er 22 år, når du selv er 13 år. Selvom du ikke skriver det direkte, går jeg ud fra, I er kærester eller har et kærestelignende forhold til hinanden.

Meget forskellige behov

Lige netop i den alder du er i, og han er i, har man meget forskellige behov. Du er på vej ind i teenageårene. Du går måske i 7. eller 8. klasse. Du skal til at gøre dig en masse erfaringer med det at være ung og ung/voksen. Du skal i dit eget tempo til at finde frem til, hvem du er, hvad du vil stå for – ja, i det hele taget finde frem til en mere sikker identitet.

Når han er 22 år, så er han for længst ovre den periode. Det betyder, at han formodentlig er meget mere sikker på, hvem han er, hvad han vil osv.

Han vil formodentlig langt tidligere end dig have lyst til et mere etableret liv, hvor I måske bor sammen eller gifter jer eller ønsker at få børn. Han vil således højst sandsynligt komme til at presse dig i din udvikling. Jeg kan godt læse, at det ønsker han på ingen måder nu, og det tror jeg sådan set også, han mener. Men du bliver nødt til at forholde dig til, at den slags altid ser mere lyserødt ud, når man er stormende forelsket. Så tror man, man er i stand til stort set alt. Men jeg tror ikke, han i det lange løb vil kunne blive ved – i blind forelskelse – at vente på dig. Jeg tror, han mere eller mindre ubevidst vil komme til at presse dig.

Her tænker jeg også på det seksuelle. Du skriver ikke noget om jeres holdning til sex, men formodentlig har han nogle ønsker og behov og måske nogle erfaringer, der gør, at han er et helt andet sted end dig. Når du kun er 13 år, vil han, hvis I har sex sammen, endda begå noget strafbart, da han ikke må have sex med en mindreårig.

Modenhed

En anden forskel er, at du i kraft af din alder er langt mindre moden, end han er. Jeg kan derfor tænke, at noget af det, du falder for, er en fyr der virker selvsikker eller overskudsagtig. Jeg ved godt, du ikke skriver noget om dig selv i øvrigt, men jeg ved, at mange 13-årige er usikre på mange ting her i livet. Det kan derfor være fristende at blive kæreste med en selvsikker og moden fyr. Men netop heri ligger også en fare, nemlig at han kan komme til at være styrende og manipulerende. Også uden han vil det, så er det måske alligevel det, han kommer til at være i samværet med dig.

Hvad er han for en fyr?

Når jeg skriver sådan, er det fordi jeg kommer til at tænke meget negative tanker om en mand på 22 år, der vil være kæreste med en pige på 13 år. Hvorfor vil han det? Er der ikke andre, der gider ham? Hvorfor gider andre på hans egen alder ham ikke? Hvorfor har han brug for så ung en pige som dig?

Han siger, han ikke er ude på noget! Men jeg vil være overordentlig skeptisk overfor sådanne udsagn. Jeg har desværre mødt andre piger i din situation, der har haft ældre kærester, og når de har været sammen kort tid, falder interessen, og så kan man som pige føle sig næsten misbrugt.

Jeg tænker i denne situation, at han burde være den voksne og sige, det ikke dur imellem jer. Han burde med sin alder kunne se, at det ikke går, og at han gør noget strafbart, hvis I også har et seksuelt forhold.

Hvad med dig?

Jeg har lyst til at rose og anerkende dig for at turde stå ved din tvivl. Når du stiller dette spørgsmål til os, så er det, fordi du har en usikkerhed i dig. Så er det, fordi du inderst inde mærker en tvivl eller mærker en usikkerhed, som er rigtig sund. Jeg synes, du skal stå ved denne skepsis og mærke efter, om det er godt for dig at blive i det her forhold.

Jeg ved ikke, om dine forældre kender til jeres forhold, men hvis du var min datter, ville jeg blive rigtig bekymret for, om du ville kunne passe godt på dig selv. Og jeg ville blive meget vred på den fyr, der er så umoden, at han leger med dine følelser, som jeg synes, han gør.

Så min holdning er ganske klar: Skynd dig at komme ud af det forhold, og tak dig selv for, at du fornemmer, noget måske er galt.

Venlig hilsen
Steen Kruse