Hvordan finder jeg ud af, om mit crush kan lide mig?
Hej, jeg er en pige på snart 16, som har et crush på en dreng på min alder. Mig og ham har været sammen et par gange; den ene gang var min veninde med, og den anden gang var det bare mig og ham.
Jeg kan ikke finde ud af, om han har følelser for mig, eller om han ser mig som en ven. Da vi var sammen alene, måtte vi begge sove i min seng, fordi en anden skulle bruge de madrasser, vi havde. Han spurgte, om det var okay, han bare delte dyne med mig, hvor jeg endte med at sige ja. Og om morgenen trak han mig ind til sig, så vi lå i ske. Jeg havde ikke noget imod det; var bare lige forskrækket over, hvad der skete, fordi havde ikke forventet det.
Men han er sådan en person, der ikke rigtigt skriver til en, kun i perioder, men han svarer mig altid. Og han er svær at læse, om han bare vil være venner, eller hvad han vil.
Hvad gør jeg, og hvordan kan jeg måske finde ud af, om han overhovedet kan lide mig?

SVAR:
Hej pige
Ind imellem står man i en situation, hvor man godt kunne bruge et godt råd. Det kender vi allesammen. I dit tilfælde har du brugt noget tid med ham, som du er vild med. I har hængt ud både sammen med din veninde og alene. Han har overnattet hos dig. Og du er i tvivl, om han kan lide dig.
Kærligheds-forvirring
Det med kærlighed kan være en jungle, hvor man kan føle, at man slet ikke kan tyde en person og er i tvivl om, hvilke signaler der bliver sendt. Det lyder til, at dit crush både giver dig meget opmærksomhed, når I er sammen, og samtidig er han langsom til at svare på beskeder. Det kan godt virke forvirrende.
Han overnattede hos dig, og I lå i ske – så er det svært at forestille sig, at han slet ikke kan lide dig. Om det var på venneplan eller på kæresteplan, det er umuligt for mig at afgøre. I sidste ende er det desværre kun ham, der ved, hvordan han har det med dig. Folk er så forskellige, at man ikke rigtig kan lave en tjekliste. Det kunne ellers være dejligt, hvis man kunne.
Hvad kan du gøre?
Du spørger, hvad du kan gøre, og her kan jeg se i hvert fald to forskellige muligheder:
1. Du kan afvente og lade ham komme til dig, hvis han kan lide dig. Det kan kræve en god portion tålmodighed. Til gengæld behøver du ikke selv tage stilling til, hvordan du skal gribe det hele an.
2. Der er også mulighed for, at du kan fortælle ham, hvad du føler. Det kan være udfordrende at springe ud i. Både fordi man er sårbar, når man åbner for sine følelser. Og fordi det ikke er sikkert, at han har det på samme måde. Men du kan overveje det.
Hvis du har lyst og mod til det, er der mange forskellige måder at gribe det an på. Det behøver ikke være face to face – en opringning, en sms eller et brev er ligeså godt.
Giv det tid
Uanset, hvad du hælder til, vil jeg anbefale dig at bruge endnu mere tid med ham, så du lærer ham at kende. Det kan være alene eller sammen med andre. Så har du nemlig mulighed for at mærke, om han stadig er ligeså sød, når du ved mere om ham.
Du kan også læse vores artikel Jeg er forelsket! – Eller er jeg? for at få flere input til at finde ud af, hvad du føler, og hvad du skal gøre.
Måske kan du også bruge vores artikel Ét trin ad gangen er det mest sikre som input til at overveje, hvor dine grænser går. Det er vigtigt at finde ud af, inden du igen skal være sammen med ham, så du ikke bliver overrasket eller forskrækket, som du blev første gang. Det er meget nemmere at sige fra og være tryg, når man på forhånd har tænkt over og besluttet, hvor ens grænser er. Og det er vigtigt, du mærker efter på forhånd og beslutter dig for, hvad du gerne vil, så du ikke bagefter bliver ked af, at du gik med til noget, som du egentlig ikke havde lyst til.
Og med det sagt, så krydser jeg fingre for dig. Forhåbentlig går det hele i din retning.
Mai