Er vild med ham, men hvorfor opfører han sig sådan?
Hej adamogeva. Jeg har længe gået og spekuleret på noget. Jeg har været vild med en dreng fra min klasse i snart 4 år, og for 2 år siden fordampede min forelskelse langsomt, og nu er jeg bare vild med ham. Jeg gider ikke mere. Jeg ved ikke, hvad jeg føler for ham, og hvad jeg ser i ham; men alligevel fylder han i mine tanker 24 timer i døgnet, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre af mig selv, når jeg ser ham.
Det kunne være, fordi jeg tror, han godt kan li mig og opfører sig helt anderledes over for mig, end han gør overfor alle andre piger. Jeg er ked af det, for han får mig til at føle, at jeg ikke er noget værd.
Jeg er den eneste pige fra klassen, han ikke snakker til, og jeg er også meget genert. Vi sidder ved siden af hinanden, og han virker altid helt underlig og ligger sig med hovedet ned på bordet og vender sig væk fra mig. Alligevel har jeg set ham mange gange sidde og smile, mens han kiggede på mig og drejede så hovedet, da jeg kiggede på ham.
I dag skulle vi også lave et kort teaterstykke i klassen, og min bordgruppe var de første, der skulle vise det. Da vi lige var kommet ind inde fra grupperummet mig, ham og to andre, hvor vi havde grinet, satte jeg mig ved siden af ham for enden af bordet, fordi vi var gæster i stykket. Han susede bare direkte ned på sin stol og svingede benene op på bordet.
Det var jo selvfølgelig ikke særlig behageligt, når drengen, man godt kan li, bare skynder sig væk fra en. Altså, jeg er jo ikke grim eller klam! Alle, jeg kender, indkluderet drenge siger, jeg er lækker.
Det er kun mig selv og tre af mine nærmeste veninder, der ved, jeg kan li ham. Jeg gider bare ikke være vild med ham, når hans opførsel er så underlig, og hans kropssprog bare siger, "jeg gider ikke være her", og jeg knap nok kender ham, fordi jeg altid har været for genert til at snakke med ham. I sjette klasse snakkede jeg helt fint med ham, og han opførte sig overfor mig som for alle andre; men efter han begyndte at opføre sig underligt overfor mig og blev rød i hovedet, når jeg skulle snakke med ham, så ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre.
Nu vil jeg bare lige spørge, om I kan komme med nogle råd, så jeg kan komme videre..
Hilsen den forvirrede og ulykkelige mig
Mille, 14 år

SVAR:
Kære Mille
Tak for dit spørgsmål, det er da også lige til at blive forvirret over, at en dreng opfører sig sådan.
Forelskelse kan gøre almindelig samtale svær
Når jeg læser dit brev og din beskrivelse af ham, tænker jeg, at han måske er forelsket i dig, men ikke ved, hvordan han skal opføre sig. Det virker som om, at han heller ikke selv ved, hvordan han skal opføre sig overfor dig, og at han derfor trækker sig væk fra dig og gør underlige ting. Som du nok også selv oplever det, kan det være rigtig svært at snakke naturligt til den, man er forelsket i, og for drenge kan det være svært at give udtryk for, hvordan de har det på en naturlig måde, og for ham her virker det mest, som om han prøver at virke ligeglad, selvom han ikke er det.
Følelser kan stritte i mange retninger i puberteten
I er begge to lige midt i puberteten, og det er en tid, hvor hormoner gør, at følelserne er forvirrende, og det kan være svært at få hold på sig selv og styre, hvordan man reagerer, specielt når man er forelsket. Derfor er det også nemmere at snakke med andre, som man ikke har de samme følelser for, der er der ikke så meget på spil, og man behøver ikke tænke over, hvad man gør.
Det er lidt svært at finde ud af, hvad du egentlig føler for ham, er du forelsket, eller hvad betyder det, at du er vild med ham? Det er tydeligt at han vækker nogle følelser i dig, fordi du også tænker på ham altid; men er det forelskelse, eller er du utryg og forvirret, det kan også fylde tanker rigtig meget.
Bliv klar over dine egne følelser først
Jeg synes, du skal starte med at finde ud af, om du er forelsket i ham, og om du gerne vil have mere med ham at gøre, eller han bare er irriterende, det betyder noget for, hvordan du skal handle fremover.
Du kan bruge lidt tid for dig selv til at tænke over, hvordan dine følelser er, og hvad det er, han vækker i dig, i stedet for at tænke så meget over, hvordan han reagerer og opfører sig. Hvad er det, du gerne vil? Vil du gerne have mere med ham at gøre, eller vil du helst lægge afstand til ham og være fri for at snakke med ham.
Er hans usikkerhed tegn på forelskelse eller irritation?
Jeg tror ikke, du skal forvente, at han lige nu gør noget, for at I skal få bedre kontakt, så hvis du gerne vil det, må du forsøge at finde ud af, hvordan du kan nærme dig ham og snakke ordentligt med ham.
Det bedste ville være, hvis du kunne snakke med ham om, hvorfor han opfører sig, som han gør, så du kan få afklaret, hvad der sker; men det er nok lidt svært, når du også i forvejen føler det som om, at du ikke er noget værd i hans øjne. Men prøv at se på ham med nye øjne, ser du usikkerhed og generthed, eller ser du en fyr, som bare synes, at du ikke er noget værd. Hvis du ser en fyr, som ikke synes, du er noget værd, er han ikke værd at spilde flere tanker på, så er det bedst, at du bevidst forsøger at holde afstand til ham. Det er ikke godt for dig at være sammen med et menneske, som er nedladende og trækker dig selvværd ned.
Husk at se med positive øjne på dig selv
Det er også vigtigt, at du tænker lidt over, hvordan du ser på dig selv. Når man er forelsket, kan man komme til at spejle sig meget i, hvad den anden mener og signalerer; men når du fra ham får så svære signaler, er det svært, fordi det tager dit selvværd.
Derfor betyder det noget, at du tænker på, hvordan du er i dine egne øjne og finder dine egne værdier, som ikke er afhængige af, hvordan han opfører sig. Det lyder som om, at du nemt kan blive usikker, når han sender de signaler, han gør, og da er det godt at arbejde med de ting, som er din værdi, som gør, at du er lækker og helt sikkert en fantastisk pige. Det kan du gøre ved bevist at tænke på, hvad det er, der er dig, hvad der gør dig til en god veninde, hvad du kan lide, og hvad du er god til, så bliver du nemlig mere sikker i dig selv og bliver ikke så afhængig af, hvad han siger og signalerer.
Du kan helt sikkert finde flere gode råd i brevkassen, her er lidt mere, du kan læse.
Pigevenner og drengevenner
Hvem er jeg?
Hemmelig forelsket - hvordan kommer jeg videre?
Jeg håber, du kan bruge svaret, ellers må du gerne skrive igen
Hilsen Kirsten Christensen