Findes der ingen drenge, der vil kærester og ikke bollevenner?
Jeg skriver egentlig bare til jer for at få jeres mening i forhold til nogle ting, som jeg synes kan være svært at nævne overfor tætte mennesker i mit liv.
Jeg er 18 år gammel og har aldrig haft en rigtig kæreste. Det har jeg været meget frustreret over i år, da jeg følte mig ensom og fik en stor trang til noget andet end bare at have venner og veninder. Når jeg har mødtes med drenge, har jeg oplevet at blive ghostet efterfølgende, selvom det egentlig var gået rigtig godt, og jeg havde været helt mig selv. I nogle situationer har jeg følt mig lidt udnyttet, fordi jeg følte, at kemien havde været der fra begges sider i starten. Efterhånden har jeg opnået et slags had for drenge/mænd, da jeg før i tiden har prøvet at være udsat for seksuelle krænkelser/misbrug flere gange.
Min familie er også begyndt at presse rigtig meget på med spørgsmål, om jeg ikke har fået en kæreste, og om jeg ikke skal have en osv. Det gør mig rigtig ked af det, da jeg føler, der er noget galt med mig.
På dating har jeg oftest mødtes med dem enten hjemme ved mig eller ved dem. Mange af gangene er også endt ud i, at jeg har kysset med dem. Men er det det, der gør måske gør, at de mister interessen ret hurtigt? Jeg er på ingen måder desperat efter at få et seriøst forhold, da jeg altid gerne vil starte ud som venner. Jeg er blot nysgerrig, da jeg føler, mange unge piger omkring mig har let ved at få kærester, men det kommer jeg ikke engang i nærheden af. Jeg er så træt af, at det i dag er sådan, at man i mange situationer ikke kan have et seriøst forhold på sigt, men bare er "bollevenner", for det er slet ikke det, jeg ønsker. Der er jeg nok meget gammeldags ...
Findes der virkelig ingen gode drenge derude? Jeg har kun oplevet det modsatte.
Mvh en meget forvirret og frustreret pige på 18 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Hej pige
Først og fremmest vil jeg sige tusind tak, fordi du har valgt at skrive til os! Jeg vil forsøge at besvare dit spørgsmål så godt, som jeg kan.
I dit brev er der mange ting, jeg gerne vil tage fat på. Derfor prøver jeg at dele mit svar op, så det bliver nemmere for dig at læse og overskue.
Aldrig haft en kæreste
Der er intet galt med dig! Du skriver, at du aldrig har haft en kæreste, og at du er frustreret over det. Det kan jeg godt forstå! Samtidig skal du vide, at du absolut ikke er alene. Mange unge på 18 år har ikke prøvet at være i et forhold. Der er hverken noget forkert eller underligt i, at du ikke har haft en kæreste endnu.
Ensomhed
Den ensomhed, du beskriver, er desværre heller ikke noget, du er alene med. År 2020 har været et meget anderledes år for alle. Jeg tror, at rigtig mange mennesker har oplevet større ensomhed end nogensinde før. Det gælder både unge og gamle.
Hvis du vil have hjælp til at komme ud af din ensomhed, kan du opsøge forskellige organisationer, som har med lige præcis ensomhed blandt unge at gøre.
Fortid med seksuelle overgreb
Jeg vil gerne gøre det klart for dig, at det er helt forståeligt og naturligt, at din relation til mænd er kompliceret, når du har en fortid med seksuelle overgreb. Jeg håber, at du har eller har haft nogen tæt på dig, som du har kunnet betro dig til med dine oplevelser. Eller at du har snakket med en professionel, som har kunnet hjælpe dig igennem bearbejdningen af de seksuelle overgreb.
Måske kan du få noget ud af at læse vores to artikler
Om seksuelle overgreb
Når fortiden gør ondt
Alle andre har en kæreste
Du fortæller, at det virker, som om mange andre unge kvinder omkring dig har nemt ved at få kærester. Her vil jeg gerne udfordre dig lidt: Er de kærester i lang tid? Er de glade sammen? Disse to spørgsmål er ret vigtige, tænker jeg.
Nogle har nemt ved at finde en kæreste, som de ikke er sammen med i lang tid, men det er ikke det, du ønsker, skriver du. Derudover er det ikke en selvfølge, at man er glad, bare fordi man er i et forhold.
Kommunikation
Du beskriver, at du har været på flere første dates, men at det desværre ikke er endt med efterfølgende aftaler. Du skriver ikke, hvor du har mødt dine dates henne. Er det på dating-apps, gennem fælles venner, gennem familie eller andet? Jeg tror, at det sted, du møder fyre, kan have en påvirkning på jeres relation. Det er mit indtryk, at dates, der bliver arrangeret via dating-apps, kan være mere eller mindre seriøse. Med andre ord: Det er meget forskelligt, hvilket formål man bruger sin datingprofil til.
Du kan læse mere i vores artikel Dating.
Et godt mødested
Du skriver, at de dates, du har været på, har været enten hjemme hos dig selv eller hos fyren. Måske kan det være en idé at rykke daten udendørs eller i hvert fald ud på neutral grund. I kan fx mødes til en gåtur i en park eller skov og tage noget kaffe eller kakao med. Daten behøver heller ikke at vare lang tid. Det kan være en time eller to.
Du føler dig udnyttet
Du skriver, at du nogle gange har siddet tilbage med følelsen af at være blevet udnyttet, når han ikke tager initiativ til at skulle mødes igen. Det kan jeg sagtens forstå, du føler. Det gør rigtig ondt, når man åbner for sig selv, og man bliver afvist. Måske kan det at mødes på neutral grund, og at daten ikke varer alt for lang tid, hjælpe lidt på det. En første date kan du måske opfatte som en smagsprøve på, hvem din date er. Et lille kig ind i, om det er en person, du har lyst til at lære mere at kende.
Familie og singleliv
Jeg tror, at rigtig mange singler (både unge og ældre) kan genkende spørgsmålene fra familiemedlemmer. Nogle familiemedlemmer spørger ind til dit kærlighedsliv for at starte en samtale, andre fordi de er nysgerrige, og andre igen fordi de synes, det er vigtigt at finde en kæreste. Uanset hvorfor de spørger, er det altid helt i orden at sige fra overfor spørgsmål, der er grænseoverskridende eller ubehagelige. Du skylder dem ikke et uddybende svar, bare fordi de er familie, og du må gerne afvise at svare på spørgsmålet. Det kan du gøre på flere måder:
• “Det har jeg faktisk ikke lyst til at snakke om.”
• “Lige nu fokuserer jeg på mig selv, og jeg leder ikke efter en kæreste.”
• “Der er så meget andet i mit liv, jeg hellere vil snakke om. Kan du ikke spørge ind til …?”
Hvad kan du gøre lige nu?
For mig lyder det, som om du har brug for et lille pusterum. Måske kan du sætte din direkte søgning efter en kæreste lidt på pause, men stadig forholde dig åben over for muligheden. Derudover kan du undersøge, hvad der ellers i dit liv gør dig glad. Det kan være en aktivitet, en sport, venner/veninder eller familie, der fylder dig med glæde og selvtillid.
At have en kæreste er rigtig dejligt, men der følger også meget ansvar med, når man er i et forhold. Du er stadig meget ung, og det gør ikke ensomheden mindre – det er jeg helt med på – men for mig virker det, som om du søger en, du kan dele liv med gennem længere tid. Det er ikke alle på 18-20 år, som er klar til det endnu. Giv det tid.
Jeg håber, mit svar giver mening for dig, og at der er noget, du kan bruge. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Venlig hilsen
Josefine Kirstein Juhl