Hvordan kan jeg få en kæreste, når jeg er handicappet?
Hej Adam og Eva
Jeg føler efterhånden, at andre har lettere ved at finde kærligheden end mig, der har været meget igennem som lille:
Blev misbrugt som stort barn af de ældre elever. Plus blev slået af en ekskæreste. Når man er blevet mobbet med ens udseende. Der var altid nogen piger, som drenge bedre kunne lide end mig. Sådan har det været hele min skolegang.
Har adhd, angst og en hjerneskade. Lige så snart jeg fortæller nogen, jeg har det, dropper de mig igen efter noget tid, medmindre jeg selv ikke kan overskue forholdet og har sluttet det.
Synes det er så hårdt, at jeg bare skal have det så skidt med at finde kærligheden, da jeg tit får en afvisning, eller de ikke er klar på grund af mit handicap. Har snart opgivet at finde kærligheden. Lige så snart jeg falder for en fyr, så ender jeg i vennezonen, eller han ikke gider mig. Er altid det andet valg. Aldrig drenges førstevalg – det er så hårdt osse. Men ved ikke hvad jeg skal gøre.
29-årig kvinde

SVAR:
Kære kvinde
Tusind tak for din mail. Jeg er så glad for, at du skriver! Jeg håber, jeg kan hjælpe dig.
Jeg er så ked af at høre, at du har oplevet både mobning, vold og seksuelle overgreb. Det må have været barsk! Jeg kan læse i din mail, at det stadig gør ondt i dig, og det forstår jeg godt.
Jeg er også glad for at læse, at du alligevel har mod på at prøve at finde kærligheden. Det kræver en stærk og modig kvinde at turde igen, især når det ikke lykkedes de første gange. GODT, at du har det mod!!
Du fortæller, det gør ondt på dig ikke at være en mands førstevalg. Det forstår jeg godt. Vi har allesammen et dybt behov for at blive elsket som dem, vi er.
Du siger, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Jeg har nogle ideer, og hvis du synes, du kan bruge nogen af dem er det skønt:
1. Ved du hvor højt elsket du er?
Jeg er kristen. Det betyder, at jeg tror, Gud har skabt alle mennesker. Jeg tror, at han elsker og respekterer os meget højt. Han elsker os og kan bruge os, uanset hvem vi og hvad vi kan – og ikke kan. Jeg tror på, at alle mennesker er vigtige, uanset om de har en kæreste eller ej!
2. Lad tankerne om din fortid hvile – hvis du kan
Har du nogensinde set en larve blive til en sommerfugl? Ligesom en larve må give slip på at være larve for at blive til en sommerfugl, er vi nogle gange nødt til at lade vores fortid ligge for at kunne leve et liv, der er bedre for os. Det er slet ikke altid, vi kan. Det er heller ikke altid, det er det rigtige at gøre. Men tænk over, om det kan hjælpe dig at tænke: “Ja, det skete for mig. Dengang. Men nu vil jeg noget andet …”
3. Skab et godt liv uden en mand
Du fortæller, at det er svært at finde en kæreste. Jeg tror også, du synes, det er svært at holde af dig selv. Så kan det være nemt at tænke: “Jeg skal bare have en kæreste. Hvordan får jeg en anden til at vælge mig?”
Det gør du ved at vælge dig selv! Pas på dig selv. Elsk dig selv. Glæd dig selv. Respekter og trøst dig selv. Prøv at skrive eller fortælle om dig selv, om alt det du tør, kan, vil og drømmer om. Hvad kan du lide? Madlavning, parfume, sport, musik, venner, tøj, kaktusser ...? Gør det, du kan! Du er nemlig værd at holde af og passe på.
En mand, der ser, at du passer på dig selv, vil tænke: “Hun ved, hvad hun er værd! Hende vil jeg gerne lære at kende …”
4. Hvad vil du gerne have hos en mand?
I stedet for at tænke: “Hvordan får jeg en mand til at elske mig?” så vend den rundt og sig: “Hvilken mand ønsker jeg i mit liv?” Hvordan skal han være? Hvad er vigtigt for dig? Det føles helt anderledes og meget bedre at vælge selv!
5: Datingsider for handicappede
Du skriver ikke, om du har prøvet dating på nettet – eller om du overhovedet har lyst til det. Jeg har fået hjælp til at finde en datingside for udviklingshæmmede. Jeg er i tvivl, om den passer til dig – men måske er det værd at prøve. Den hedder www.knuus.dk, og det er medlemmer af ULF (Udviklingshæmmedes Landsforbund) der kan bruge den. Jeg har læst mig til, at en del datingsider for handicappede er dyre, men har mange profiler, der ikke virker eller er aktive. Men KNUUS skulle være god nok.
Jeg ønsker dig Guds velsignelse over din fortid, din nutid og din fremtid – både med og uden en kæreste!!­
De kærligste hilsner fra
Anne Kathrine Wagtberg