Er det tid til at sige farvel til min kæreste?
Kære brevkasse
Jeg har en kæreste, som jeg elsker og som også elsker mig, men desværre er der en del i vores forhold, som ikke fungerer. Vi var venner, inden vi blev kærester, men blev glade for hinanden og valgte hurtigt at flytte sammen. I starten var han der som kæreste, men kort tid efter indflytningen tog det hele en kedelig drejning.
Jeg har nu et helt år oplevet, at han var mig utro, og jeg tilgav ham. Han skriver også rigtig meget med andre piger og nogle i længere perioder end andre. Jeg må ikke se, hvad de skriver om, men de få gange jeg har kunnet, har det ikke været uskyldig snak mellem ham og pigerne. For kort tid siden tog jeg ham i noget, jeg ikke måtte vide, og han slettede hende med det samme! Hvilket jeg oplever, som at han skjuler noget.
Han er doven og laver intet husligt i vores fælles hjem. Han er oppe hele natten flere gange i ugen, og det resulterer så i, at når jeg er vågen, sover han og omvendt. I al den tid spiller han computer. Det gør han i alle sine vågne timer stort set. Han gider ikke arbejde og er økonomisk ligeglad med det hele. Måske fordi han tænker, at jeg har penge og kan betale ...
Vi har intet at snakke om, og vi kan slet ikke snakke om problemer, for så bliver han sur og lukker helt af for mig. Han forstår slet ikke mine følelser. Han vil ikke have min opmærksomhed og giver heller ikke mig meget, hvilket jeg savner, da jeg har brug for at føle mig elsket og accepteret. Synes bare tiden tit går med at hakke på mig, hvor han synes, det er sjovt, men hvor jeg ikke finder det rigtig sjovt mere.
Det er svært for mig at sige farvel og især fordi jeg også ved, at han er glad for mig på trods af alt, hvad han laver. Men jeg synes bare, jeg bliver mere og mere deprimeret af vores forhold. Vi har det kun godt sammen, når vi går over i venskabsdelen af vores forhold.
Jeg føler måske, at det lidt han nu giver mig ikke er nok. Det gør, at jeg tænker på andre mænd og har lyst til at blive single igen. Hvad skal jeg gøre? Er det tid til at sige farvel? Skal jeg erkende over for mig selv, at det aldrig bliver anderledes, selvom jeg har snakket med ham om, hvad der går mig på?
Hilsen den ensomme, 21 år

SVAR:
Kære Den Ensomme
Først og fremmest tak, fordi du skriver til os og deler åbenhjertigt ud af din situation. Jeg er rigtig glad for at se, at du tager hånd om dig selv og dit liv, og jeg håber, jeg kan give dig nogle brugbare råd ind i den proces.
De vigtigste byggesten i et forhold
Du fortæller om dit forhold til din kæreste, som ikke går særlig godt. Han hjælper ikke til derhjemme, og han sover i dine vågne timer og omvendt. Det mest afgørende er dog, at du har oplevet, han var dig utro. Du fortæller også, at du har tilgivet ham denne utroskab. Det, synes jeg, er et meget stærkt valg af dig. Det er svært at tilgive utroskab, men tilgivelse er en vigtig byggesten i alle sunde forhold – tilgivelse i både det store og det små.
Udfordringen er imidlertid, at han stadig skriver med piger og ikke lader dig få indblik i, hvad de skriver om. Udover tilgivelse er tillid en af de stærkeste byggesten i et forhold. Man kan ganske enkelt ikke være i et godt forhold uden at have tillid til hinanden. Men du har på baggrund af hans løgne og hemmeligheder mistet tilliden til din kæreste, og han giver dig ikke grund til at genopbygge denne tillid. Det lader for mig at se ikke meget tilbage at bygge et forhold på.
Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar i vores tema Utroskab.
Venskab og følelsen af at være elsket
Du fortæller, I ikke har noget at snakke om, men at den del af jeres forhold, der fungerer bedst, er venne-delen. Men hvis I ikke har noget at snakke om, må jeg spørge, om I overhovedet er gode venner? Venner er nogen, man kan slappe af sammen med, men gode venner kan man også snakke alvorligt med.
At I ikke kan snakke sammen, og at han ikke skænker dig nogen opmærksomhed, får dig til at føle dig ensom. Det forstår jeg godt. Selvfølgelig har du brug for at føle dig elsket og accepteret i dit forhold. En god kæreste ville gøre hvad han kunne, for at du aldrig skulle tvivle på det. Det er ikke altid, han ville lykkes, og følelsen af kærlighed ville ikke altid være der, men i sådanne perioder kunne man forhåbentlig tanke energi fra en grundlæggende viden om, at man er elsket.
Følg din mavefornemmelse
Jeg ser ingen grund til, at du skal blive hos ham alene baseret på, hvad han føler. Når jeg læser din henvendelse, hører jeg mest af alt en kvinde, der godt ved, hvad hun gerne vil, men som har brug for en opmuntring til at tage skridtet. At du skriver, du ligefrem har lyst til at blive single igen, gør, at jeg tør opfordre dig til at følge din mavefornemmelse og slå op med din kæreste, hvis det er det, du vil.
Forpligtelse
Du starter med at fortælle, at du og din kæreste flyttede forholdsvis hurtigt sammen. Jeg kan godt forstå, at man har lyst til at få “hele pakken” og nyde hinanden hver dag i et fælles hjem. Men jeg tror på, det er sundt for et forhold, at man giver sig tid til at lære hinanden at kende. Dernæst tror jeg også på, at den bedste ramme om hjem og samliv er ægteskabet. At man overfor hinanden og omverdenen lover, at man vil kæmpe for hinanden og ikke bare sætte sig dovent foran computeren eller give op på forhånd. Dét er der tryghed i.
Jeg håber, du kan bruge mine råd og overvejelser. Jeg ønsker dig alt det bedste med din kæreste og dit fremtidige liv, og har du flere spørgsmål, skal du endelig bare skrive igen!
Kærlig hilsen
Line