Hvordan komme videre efter utroskab?

Vis spørgsmål

Hej. Mig og min kæreste har været sammen næsten 4 år. Og i disse år har vi haft rigtige mange oplevelser både godt og ondt. Da vores forhold startede, var vi utro mod hinanden, som vi har tilstået bagefter. Og vi har snakket om det og vi lover, at vi ikke skal gøre det igen, for det gør rigtig ondt, når ens partner har haft sex med en anden.

Og et efterår kom en pige, som min kæreste har kendt før mig, og når de ser på hinanden, krammer de og snakker sammen, men til sidst får jeg nok og fortæller min kæreste, at han har overskredet sin grænse, men han vil ikke lytte til mig og han har bare fortsat med at gøre det. Og efter ca. 4 uger gik vi fra hinanden og dagen efter har han været sammen med den pige, og når jeg har hørt det, er jeg rigtig meget skuffet over det, han har gjort, og når jeg ser mig tilbage og ser deres måde at være sammen på, så kan jeg se, at det er tydeligt, at de er glad for hinanden. Og bagefter har jeg ikke meget tiltro til min kæreste.

Så årene eller månederne går og når vi er gået fra hinanden, så er min kæreste næsten altid sammen med en pige, og det gør altid ondt, når jeg hører på det. Jeg har hævnet ham, ved at jeg har været sammen med 3 mænd, for at vise at jeg ikke har det godt, for jeg kunne ikke vise, at jeg er skuffet over det, han har gjort mod mig. Bagefter var det som om, han har det ondt og fik at vide, at jeg har smerter inde i mig selv, ligesom han også har det skidt inde i sig selv, efter jeg har hævnet ham ved at være sammen med mænd.

MEN han stopper aldrig! Hvilken gør mig rigtig ked af det. Og i tirsdags fik jeg igen at vide, at han har været i seng med en pige 4 dage efter, vi gik fra hinanden. Og det er ottende gang, han har været sammen med en pige, og nogen gange er jeg rigtig meget frustreret over de ting. Og han siger altid, at han tager hævn, over at jeg har været sammen med andre.

Jeg elsker ham ellers, men jeg kan se, at man ikke skal bruge eller vise kærlighed ved at hævne. Jeg er ikke altid ked af det, men når jeg tænker på de positive ting, så er jeg mere skuffet over, at jeg ikke har ham.

Og når jeg er ved at begynde at give slip på ham, så begynder han at give lyd fra sig enten ved at skrive sms eller noget andet, og så når jeg gir op og er sammen med ham igen, bliver det til den person igen, hvor han kan være sammen med en pige. Det er som om, han leder efter eller mangler kærlighed. Han søger den hvor som helst, og det er rigtig hårdt for mig, når man har en kæreste, som altid er utro. Og når vi er begyndt at være sammen igen, fortæller han, at han har fortrudt det, han har gjort, som om jeg kan stole på ham, fordi han lover, at han ikke ville gøre det igen.

Håber jeg kan få svar, så det kan hjælpe med, at jeg kan komme videre med mit liv, selvom jeg ønsker nogen gange, at vi skal tilbage.

Med venlig hilsen

Malu.

SVAR:

Malu

Allerførst vil jeg sige tak for din henvendelse. Det er godt, at du tager både dit forhold og ikke mindst dig selv seriøst.

Hvad betyder utroskab?

Der kan være mange grunde til, at vi bliver i et turbulent og sårende/ødelæggende forhold som det, du beskriver; vi elsker virkelig den anden person, vi er bange for at blive alene, vi lever i drømmen om at kunne forandre den anden til det bedre, vi er blevet afhængige af at opleve smerte, vi tør ikke andet osv. Men uanset hvad grunden er, så er det ikke godt for os at være i sådan et forhold. At opleve utroskab fra sin partner er et af de største/det største svigt, man kan opleve i et parforhold. Og er det først sket en gang, vil der være større risiko for, at det sker igen; nu er grænsen én gang blevet overskredet, og det bliver lettere at gøre det igen. For det andet vil det præge vores forhold. Måske tilgiver vi aldrig helt den anden, selvom vi siger det. Utroskaben står revner i vores tillid; måske kommer vi aldrig til at stole fuldt på den anden igen. Vi kan føle os mindre værd og blive usikre på os selv. Vi kan blive jaloux og besiddende. Det specielle, vi havde sammen, kan føles væk; han/hun har jo delt sig selv med en anden.

Der er ingen undskyldninger for utroskab

Der er aldrig nogen undskyldning for utroskab. Forklaringer som ”jeg var fuld og vidste ikke, hvad jeg gjorde”, ”hun lokkede og forførte mig”, ”jeg gjorde bare gengæld/det samme som dig”, ”jeg blev presset til det”, ”du havde såret mig, og jeg trængte til trøst” osv. er givetvis rigtige forklaringer, men det er ALDRIG en undskyldning. De kan ikke bruges til at lægge ansvaret for utroskaben fra sig – man har ALTID (med)ansvaret for sin utroskab. Man har svigtet sin partner og udvist en manglende respekt både for sin partner og sit forhold. Mange fortryder det bitterligt bagefter; det skulle aldrig være sket. Den svigtede partner må gøre op med sig selv, om han/hun på et tidspunkt kan tilgive og genopbygge tilliden til sin partner. Hvis ikke, vil forholdet aldrig blive tilfredsstillende eller godt for nogen af parterne, og risikoen for at den ene eller begge søger kærlighed og bekræftelse andre steder stiger.

Hører ikke til i et parforhold

Utroskab er ikke et forhandlingsværktøj. Det kan ikke bruges som en afstraffelsesmetode eller som hævn. Hævn hører slet ikke til i et parforhold. Hævn bruges, når man vil gøre et regnskab op; du har gjort noget forkert mod mig. Derfor gør jeg noget forkert mod dig, og så står vi lige, og vi er kvit. Utroskab kan ikke bruges på den måde. Man vil aldrig komme til at stå lige eller blive kvit gennem utroskab, og det giver ikke den ønskede tilfredsstillelse. Utroskab er et svigt og et tillidsbrud. Det er ødelæggende og sårende og hører aldrig til i et parforhold. Et sundt parforhold bygger på ærlighed og tillid og skal ikke være fyldt af frygten for og forventningen om den andens utroskab. Det bliver alt for hårdt, usikkert og krævende.

Hvad har du brug for?

Du beskriver, hvordan du har oplevet dette svigt gentagne gange og hvor hårdt det er for dig. Din kæreste siger både, at han ikke vil gøre det igen men samtidig, at han bruger utroskab som en hævn over for dig, og som du selv skriver, er det ikke godt for dig at være i dette forhold. Han lover, at han ikke vil gøre det igen, og du ønsker at stole på ham; måske er det denne gang, hvor det virkelig er rigtigt. Men han har tydeligt vist, at han ikke er klar til, at tilliden mellem jer skal være total.

Jeg tror, at det vil være godt for dig at gøre dig fri af din kæreste, mærke dig selv som menneske, finde ud af, hvad du har brug for i et parforhold, og hvad der skal til, for at du har det godt og føler dig tryg. Når du ved de ting om dig selv, er det lettere for dig at sætte grænser i dit parforhold, så du ikke kommer til at leve i et forhold, der ikke er sundt for dig. Det betyder ikke, at du skal smutte fra et parforhold hver gang, der melder sig problemer, men kender du dig selv og kan sætte grænser og fortælle, hvad du har brug for, vil det både hjælpe dig med at være i et forhold, der bygger på kærlighed, tillid og respekt og også til at forstå din partner og hans behov, så du heller ikke søger at straffe og hævne dig på ham. Og så er det værd at huske, at man godt kan elske en person, selvom man ikke skal være i et forhold sammen.

Med ønsket om alt det bedste!

Mange kærlige hilsner fra

Dorthe Mørch Mikkelsen