HJÆLP!! - bliver jeg udnyttet af min afrikanske kæreste?

Vis spørgsmål

HJÆLP! Jeg er i syv sind.. Jeg mødte min afrikanske kæreste for nu ca. 2 år siden..Han er på mange måder manden i mit liv, men jeg har haft ondt i maven, siden jeg mødte ham.Og hele mit liv er gået fra at være meget harmonisk og lykkeligt til kaos og mavesår.

Da jeg først mødte ham, fortalte han, at han boede sammen med sin danske veninde, da hun ville hjælpe ham med at være i landet. Han havde mødt hende i Afrika, hvor de var gode venner. Han fortalte, at han ikke boede det samme sted. Jeg havde allerede der en følelse af, at han løj. Han havde altid sin telefon i jakkelommen på lydløs og jeg modtog også en sms fra denne kvinde, hvori der stod, hvordan jeg kendte ham.

Han fortalte efter nogle måneder, at han blev nødt til at gifte sig med denne kvinde for at kunne blive i landet, hviket jeg indvilligede i. Senere fandt jeg ud af, at han havde løjet og han faktisk var kærester med denne kvinde i Afrika, hvor de var blevet forlovet, og at de boede i samme hus her i DK.

Disse informationer fandt jeg selv ud af til trods for,at jeg havde spurgt ham mange gange, hvor han blankt nægtede. Han forklarede mig, at han ikke havde turdet fortælle mig det af frygt for at miste mig, og at han ikke sov sammen med denne kvinde længere og at det havde han ikke gjort, siden han mødte mig, men at han var nødt til at have en sikkerhed for at kunne blive i landet. Jeg tilgav ham og vi forblev kærester. Siden har jeg fundet ud af (jeg har kigget i hans mails, da jeg ikke havde tiltro til ham), at han blandt andet har skerevet med en pige i Sverige, som han skrev, han gerne ville mødes med. Jeg konfronterede ham, og han sagde, at det bare var en ven. Jeg troede på ham, da mailen ikke osede af flirterier. Vi er altid sammen i weekenderne, så jeg ved, han ikke rejser til andre lande, men på mig virker det som om, at han prøver at holde liv i et netværk af piger, hvis det nu ikke skulle gå med ham og mig.

Jeg har kunne mærke, at han virkelig prøver at vinde min tillid igen, og han er ikke typen, der kunne finde på at gå ud i byen og score bag min ryg. Vi har mange fælles venner i den by, han bor i og de fortæller mig, at han er meget vild med mig.

Hende, han bor ved, har haft kontaktet mig for at spørge, om vi stadig er kærester, og hun ved, at vi ses. Hun er meget jaloux, men hun lader ham bo hos hende, indtil han har fundet et andet sted og bo.

Min kæreste har været gennem nogle hårde ting i Afrika..mistet sin far og mange af hans venner, og han er derfor også lidt følelseskold. Han vil ikke holde i hånd og kysse særlig meget og han har svært ved at tage det alvorligt, hvis jeg giver udtryk for, at jeg er ked af det. Han siger, at jeg skal prøve at tilgive ham, for hvad der er sket, så vi kan komme videre. Det prøver jeg også, men han har stadigvæk kontakt til de andre piger, som han nu ringer sammen med bag min ryg, så jeg ikke kan læse hans mails.

Jeg er i syv sind, da jeg virkelig elsker ham, og han virker også ret vild med mig. Men jeg har en følelse af, at alt ikke er, som det skal være, og det piner mig. Jeg ved, at han ikke er ude på at udnytte mig, han ved min økonomi ikke er så god, og han er meget sød overfor mig, giver mig meget plads og er slet ikke jaloux. Han siger, at grunden til, at han ikke har sin telefon fremme, er, at han ikke vil forstyrres, når vi er sammen.Vores omstændigeder er også svære, idet vi ikke bor det samme sted, hvilket vi har planer om, at vi skal snart.

Det slår mig, at der skal noget af en hårdhed til, hvis man vælger at flytte til DK for at bo ved sin forlovede, og så efter 2 måneder finder han mig. Jeg er bange for, at han er utrolig kold indeni og at jeg så blot er et projekt for at komme ud af det med hans kone. Han holder af mig, men jeg er bange for, at hans hårdhed gør ham ude af stand til virkelig at elske.

Jeg håber meget, du kan hjælpe mig.

De bedste hilsner Lykke

SVAR:

Kære Lykke

Jeg kan godt forstå, at du råber: HJÆLP. Når et menneske har ondt i maven med mavesår og endvidere er i syv sind, er det tid at råbe om hjælp. Ved at råbe passer du på dig selv og giver dig selv omsorg.

Du råber HJÆLP til AdamogEva.dk Brevkassen.Jeg vil som det første gerne fortælle dig, at jeg har hørt dit råb om HJÆLP. Jeg har fået nogle tanker ved at læse det, du råber hjælp til. Dem vil jeg gerne sende til dig i håb om, at det kan være din start på at få hjælp.

Kaos

Først vil jeg liste noget af det op, som lyder til, der skaber kaos og mavesår hos dig:

  • Følelse af, at han lyver. Dette nævner du flere gange. Han lyver og han løj.
  • Han var nødt til at gifte sig med denne kvinde for at kunne blive i landet. Senere fandt jeg ud af, at han løj. I Afrika var de kærester, hvor de var blevet forlovet, og at de boede i samme hus her.
  • Har skrevet med pige i Sverige.
  • Har ikke tiltro til ham.
  • Han holder liv i et netværk af piger. Han har stadigvæk kontakt til de andre piger. Han ringer sammen med dem bag min ryg.
  • Er følelseskold.
  • Osv......

At blive smigret

Sikke en række eksempler. Jeg kan virkelig høre, at du er yderst frustreret. Jeg sidder lige og tænker, at det er godt og rimeligt, at du er frustreret.

Vi mennesker kan nogle gange blive smigret af et andet menneske. Du nævner her: Han er sød, andre siger at han er vild med mig, han prøver at vinde min tillid.

Det kan betyde, at det kan være svært at overskue, hvad det er, der er gang i.

Jeg har også lagt mærke til at du i dit kaos kommer til at modsige dig selv. Du skriver:

  • Han kunne ikke finde på at gå ud i byen og score bag min ryg.
  • Han går bag min ryg.

Jeg nævner det for at hjælpe dig til at få lidt overblik over, hvad det er, der er gang i.

Nu er det nok!

Jeg må sige, at du virkelig har haft tålmodighed med kæresten. I 2 år har du levet i dette kaos. Du er gået fra et harmonisk og lykkeligt liv til et liv med kaos og mavesår.

Er tiden mon inde til, at du stopper op og siger: Vil jeg i virkeligheden dette forhold inderst inde?

Er tiden inde til, at du siger stop til at være med i et netværk af piger? Det er nemlig DIT ansvar at have omsorg for dig selv. Det er DIT ansvar ar sige: Stop, nu er det nok. Det er kun DIG, der kan sige fra.

At tage sig selv alvorligt

At du har fået mavesår og er endt i kaos, fortæller mig, at du er et menneske, der har brug for at få hjælp. Hvis du ikke tager dig selv alvorligt, er det meget bekymrende. Hvis vi sad over for hinanden, og du spurgte mig om, hvad jeg troede, der ville være godt for dig, ville jeg svare: STOP

Stop med at være en del af et pigenetværk. Stop med at have en kæreste, som lyver. Stop med at have en kæreste, du ikke kan have tillid til. Stop med at have en kæreste, der går bag din ryg. Du er mere værd. Du har mærket, at tiden er inde til at få hjælp. En, der er i kaos og har mavesår, HAR brug for hjælp. Du er på ret vej, når du spørger om hjælp. Du er på ret vej ved at give dig selv omsorg.

At sætte grænser

Det er meget vigtigt at sætte grænser over for andre og på den måde passe på sig selv. Hvis du mærker, at det bedste for DIG vil være at stoppe forholdet, er det vigtigt at handle på det og helt stoppe kontakten til ham.

At følges med nogle

Erfaringen siger, at det kan være svært at stoppe et kæresteforhold. Her kan det være godt at finde en eller to at dele din beslutning med, så at de kan opmuntre dig til at være tro over for dig selv.

Nu har jeg givet dig mine tanker tilbage. Du er meget velkommen til at skrive igen. Du FORTJENER nemlig HJÆLP.

Med kærlig hilsen Hanne Esmarch