Er det forkert at have sex før ægteskab, når man er kristen?

Vis spørgsmål

Jeg har aldrig haft sex, men jeg tænker meget over det i forhold til fremtiden. Er det meget slemt at have sex før ægteskabet, når man er kristen?

Jeg tror heller ikke, at mine forældre ville være så glade, hvis de fandt ud af, at jeg havde sex. Jeg har aldrig haft det, men igen tænker jeg i forhold til fremtiden.

Pige, 13 år

SVAR:

Kære pige

Du spørger, om det er forkert at have sex før ægteskabet, når du er en kristen.

Godt at overveje på forhånd

Jeg synes, det er rigtig flot, at du allerede nu gør dig mange tanker i forhold til fremtiden. Og sex er et emne, som det er vigtigt både at have viden og velovervejede holdninger om, inden det bliver aktuelt. Som kristen tror jeg, at Gud vil det bedste for mig, og at hans ord i Bibelen er givet for at beskytte og hjælpe mig. Så når der er noget, jeg er tvivl om, undersøger jeg, om Bibelen siger noget om det.

Hvad siger Bibelen?

Der står ikke noget direkte i Bibelen om sex før ægteskabet, men jeg er overbevist om, at det er det, der menes, hvis jeg fx lægger vers 24 i 1. Mosebog kapitel 2 sammen med det 6. bud. I vers 24 beskrives den gode rækkefølge:
Først forlade sin far og mor og binde sig til = brylluppet.
Dernæst blive ét kød = det seksuelle samliv.
Det 6. bud om ikke at bryde ægteskabet er meget bredt i betydningen, men jeg mener, det også betyder, at sex hører til inden for ægteskabets ramme.

Det er synd

Når du spørger så direkte, vil jeg også svare direkte: Ja, det er forkert. Det er at “ramme forbi” det mål, Gud har sat for dit liv. Et andet ord for det er “synd”.

I første omgang er der rigtig meget af det, Bibelen kalder synd, som kan synes og opleves godt. Jeg tror fx, at frugten på Kundskabens Træ smagte dejligt. Lige i øjeblikket. Ligesom sex udenfor ægteskabet også kan opleves dejligt. Lige i øjeblikket.

Men synd fjerner mennesket fra det nære og gode fællesskab med Gud. Både fordi vi selv fornemmer, at vi ikke kan være sammen med ham, når vi har gjort noget forkert – på samme måde som Adam og Eva gemte sig for Gud. Men også fordi synden gør os mere åbne for Djævelens løgne. Og hans budskab er dobbelt: Det, der føles godt, kan da ikke være forkert. Og: Nu hvor du alligevel har fjernet dig fra Gud, så nytter det ikke noget at komme tilbage til ham.

Og der er virkelig tale om løgne, selvom det lyder rigtigt, når vi har syndet. For det er Gud, og ikke mine fornemmelser, som ved, hvad der er rigtigt og forkert; godt og dårligt for mig. Og jeg kan altid komme tilbage til ham, uanset hvad jeg har fejlet i.

Guds tilgivelse er uden betingelser og krav. Fordi Jesus har taget straffen for min synd – både bagud- og fremadrettet – er der ikke noget, der kan fjerne mig fra hans kærlighed, hvis jeg ønsker at leve sammen med ham. Men når jeg tror det, ønsker jeg ikke at misbruge frelsen og være ligeglad med at synde. Og efterhånden bliver det også en god erfaring: At Guds bud er den bedste ramme for mit liv. Sådan som det fx beskrives i Bibelen i Salme 119 vers 32: Ad den vej, du befaler, vil jeg løbe, for du har gjort mit hjerte frit.

Læs mere

Når det er sagt, er der også mange andre gode grunde til at vente med sex til ægteskabet. Det kan du læse om i mange af de svar og artikler her på siden, som berører emnet. Jeg vil gerne foreslå:
Værd at vente på
Sex i Bibelen – en opdateret guide
Bliver Gud sur, hvis vi har sex inden brylluppet? 

Jeg vil håbe for dig, at du må finde en god kristen kæreste, som vil hjælpe dig med at vente, så I sammen kan se frem til det, Gud vil give jer i ægteskabet.

Mange hilsner
Inge

Annoncer