Bliver Gud sur, hvis vi har sex inden brylluppet?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Jeg er forlovet med en meget dejlig mand, som jeg har været kæreste med i mange år, og vi skal giftes om et halvt års tid.

Vi er begyndt at tale om sex og har konstateret, at vi helst vil prøve det inden brylluppet, da vi gerne vil, at bryllupsnatten skal være en god oplevelse og noget, vi kender til.

Jeg er også lidt nervøs for første gang, og det har jeg ikke lyst til at bekymre mig om på min bryllupsdag. Jeg er fuldstændig tryg ved min kommende mand, men det er mest, fordi det er noget nyt og noget, jeg ikke har prøvet før, og mine veninder siger, det gør meget ondt første gang.

Bliver Gud sur, hvis vi har sex inden ægteskabet? Jeg ved, han tænker, at jeg kun skal gøre det med én, men jeg har virkelig fundet manden i mit liv, og vi har lovet hinanden at blive sammen for evigt.

Kvinde, 22 år

SVAR:

Hej kvinde

Tak for dit spørgsmål, og hvor er det dejligt at læse, du har fundet en dejlig mand, som du glæder dig til at blive gift med.

Når man forbereder sig på at skulle giftes, dukker der mange tanker og overvejelser op, og det er rigtig godt, at I snakker sammen om, hvilke forestillinger og ønsker I har for jeres samliv og sexliv. Jeg vil kun opfordre jer til at fortsætte den gode dialog og være åbne overfor hinanden. Det er den bedste måde at lære at forstå hinanden og give hinanden mulighed for at tage hensyn til og prioritere hver jeres behov på.

Den første gang

Det er helt naturligt, at du gør dig tanker om, hvordan sex første gang vil føles for dig både fysisk og mentalt. Det er et nyt skridt, I tager sammen, og du vil opleve nye sider af din krop og din seksualitet. Det er meget individuelt, hvordan vi hver især oplever sex første gang. Mange kvinder spekulerer på, om det gør ondt på dem, og om de kan nyde de følelser og reaktioner, som de oplever i kroppen. Nogle er også spændt på, hvordan det vil være at skulle være nøgne sammen og give sig hen til den lyst, som de kommer til at opleve. Nogle kvinder oplever, det gør ondt, og andre oplever ikke, at det gør specielt ondt. Du kan med fordel læse dette svar: Gør sex altid ondt første gang?

Forbered jer sammen

Når I nu er begyndt at snakke med hinanden om, hvordan det mon bliver at have sex med hinanden, så fortsæt den gode snak om, hvad I forestiller jer, og hvilke ønsker I har for jeres første gang sammen. For det er helt naturligt, at I ønsker, den første gang skal være en god oplevelse, og at det ikke skal ødelægge jeres bryllupsnat.

Derudover har jeg også lyst til at sige, at jeg tror på, I kan få en god oplevelse ud af vente med at starte jeres sexliv sammen til bryllupsnatten. Få inspiration ved sammen at læse artiklen Sex den første tid – i praksis og svaret Hvordan bliver vi klar til bryllupsnatten?

I kan forberede jer lidt, så det bliver knap så utrygt i forhold til, om det vil gøre ondt, eller om I kan finde ud af det. Sørg fx for at have en pakke glidecreme med i tasken, at have aftalt, om I vil bruge prævention og hvilken slags. Tag jer god tid, og indstil jer på, at det ikke behøver at ende i det store festfyrværkeri af en orgasme, for at “den første gang” er foregået helt rigtigt. Men prøv sammen at sætte fokus på, at hvis I venter til bryllupsnatten med at have sex første gang, kommer I til at fuldende denne særlige dag, som en bryllupsdag jo er, med noget særligt: At I giver jer hen til hinanden og den kærlighed, som I har sagt ja til at ville dele sammen og leve med resten af jeres liv.

Guds vejledning

Hvad vil Gud sige – bliver han sur?? Først og fremmest vil jeg sige, at Gud ikke bliver sur, men at han – af kærlighed til jer – har sat nogle beskyttende og omsorgsfulde rammer. Han har ikke givet os dem, for at vi skal dunkes i hovedet med vores utilstrækkelighed, men fordi han vil os det bedste. Gud ved også, at når man tager forskud på sex før ægteskabet, kan det ind imellem sætte tvivlende tanker i gang hos os. Hvis man fx ikke får den bedste opstart med det seksuelle samliv, kan man komme til at tvivle på, om “vi nu passer sammen, og om det nu også skal være os for resten af livet”. Disse tanker er ikke rare at gå med midt i alle bryllupsforberedelserne. Når først man er gift og starter på sex sammen i ægteskabet, forholder man sig ikke på samme måde til, “om det nu skulle være os”, men fokuserer måske mere på, hvordan man kan arbejde på, at sexlivet bliver bedre.

Gud ved også, at vores skam og skyld kan fylde så meget i os, at det kan spænde ben for den skønne og kærlige oplevelse, som Gud ønsker, sexlivet mellem en mand og kvinde skal være. Derfor har han sat de bedste og tryggeste rammer for os, når vi som par begiver os ud i sexlivets mange gaver og udfordringer.

Prøv sammen at læse artiklen Ægteskabet og Bibelen og snak om, hvilke overvejelser I nu gør jer.

Gud tilgiver

Gud tilgiver os igen og igen – og vi vil falde igen og igen. Gud ønsker fællesskab med os, og det bedste han ved er, at vi kommer til ham med vores kampe, tanker, frustrationer, glæder og taknemmelighed. Så Gud bliver ikke sur, men står klar til at give jer hans store tilgivelse. Fordi hans nåde gælder jer – og alle andre. Nåden er et løfte om, at vi altid vil være hans børn og være omsluttet af hans kærlighed.

Jeg ønsker jer Guds store og kærlige velsignelse over jeres forlovelsestid, jeres ægteskab og sexliv.

Kærlige hilsener
Camilla