Har haft sex før – hvad gør så vores ægteskab til noget særligt?
Jeg skal giftes med en rigtig dejlig mand, som jeg elsker overalt på jorden, men noget i vores forhold nager mig. Vi har begge levet i den kristne tro, siden vi blev født. Min forlovede har dog haft et par år af sit liv, hvor troen ikke betød så meget for ham – og hvor han så en pige ganske kort tid, som han gik i seng med 2 gange – fordi han var nysgerrig og fordi han troede, det ville få ham til at føle sig holdt af. Han har bedt Gud om tilgivelse – og det tror vi på, at Gud har gjort! Jeg har også tilgivet ham, men det har skabt en masse problemer for os, og jeg ønsker hjælp til at komme videre.
I mit hoved er sex det mest særlige, som en mand og kvinde kan have sammen. Ønsker at høre om, hvad Gud tænker omkring sex og ægteskabet, om tilgivelse osv, men især om, hvad min forlovede og jeg så skal have sammen, der er særligt for os som ægtefolk, når sex ikke kan være det!
Pigen, der elsker sin forlovede uendeligt højt
24 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære Pigen, der elsker sin forlovede uendeligt højt
Allerførst stort tillykke med, at du har fundet ham, som du ønsker at dele resten af dit liv med. Dernæst vil jeg rose dig for, at du tager dine følelser alvorligt. Det er flot, at du tager ansvar for dine følelser og forsøger at hjælpe dig selv og dit ægteskab godt fra start, i stedet for blot at lade stå til og håbe på det bedste.
Du skal snart giftes, og det lyder til, at du har fundet en fantastisk mand, og at I har et rigtig godt forhold med god kommunikation. Næsten alt er perfekt, for der er kun en enkelt ting, som nager dig; din kommende mand har tidligere været i seng med en anden pige. Han har fortrudt det og har bedt både Gud og dig om tilgivelse. I er begge overbevist om, at Gud har tilgivet din mand, og du skriver også, at du har tilgivet ham. På trods af dette skaber det problemer i jeres forhold – ikke mindst for dig. Du synes, at sex et det mest særlige, som en mand og kvinde kan have sammen, og mener, at sex kun bør deles af ægtefæller. Jeg tror også, det er Guds vilje for os, men vores liv er desværre ikke kopier/afspejlinger af Guds gode vilje.
Sorg, smerte og tilgivelse
Det smerter dig virkelig, at din kommende mand allerede har delt det med en anden, som du ønsker, at kun du og han skal dele. Selvom synd er tilgivet, kan det desværre stadig have konsekvenser som i jeres tilfælde, hvor din kærestes tidligere seksuelle erfaringer smerter dig. At tilgive er ikke det samme som at glemme. Tilgivelse er heller ikke at bagatellisere det forkerte eller smerten, der er forbundet med det forkerte, der er gjort eller sagt. Den anden fratages heller ikke ansvaret for det, der er gjort eller sagt.
Tilgivelse er derimod at give afkald på hævn og afskrive gæld. Du må altså lade være med at bruge det, du har tilgivet, mod din mand, når du i fremtiden bliver vred på ham, for den, du tilgiver, står ikke længere i gæld til dig. Tilgivelse giver anledning til at genopbygge tilliden, men det kan tage lang tid, for tilgivelse er en proces, der kan vare længe – op til flere år.
Det særlige i ægteskabet
Da din kommende mand allerede har delt det seksuelle med en anden pige, har du svært ved at se, hvad det så er, I skal have sammen, som er specielt for jer som ægtefolk. Du troede, sex var det, der skulle binde jer ekstra sammen. Jeg kan godt forstå din smerte, men når jeg læser din henvendelse, får jeg alligevel en fornemmelse af, at du tillægger det seksuelle samliv i ægteskabet for stor betydning. Jeg er faktisk bange for, at du måske tillægger det seksuelle større betydning, end det kan bære.
Den fortrolighed og intimitet, der er forbundet med et sundt sexliv, som det kan udfolde sig i ægteskabet, er naturligvis en af de helt særlige ting, man deler som ægtefæller, og som er med til at binde sammen. Men et godt ægteskab består af så meget mere end et godt og aktivt sexliv, selvom det kan være svært at sætte ord på præcis, hvad det er.
Du har helt ret i, at ægteskabet ikke er baseret på følelsen af at elske, men jeg vil nu alligevel påstå, at ægteskabet er baseret på kærlighed, nemlig kærlighed som en viljeshandling. På din bryllupsdag vil præsten således spørge dig, om du VIL elske din mand, indtil døden skiller jer ad. Ved indgåelse af ægteskab forpligter man sig således til at elske den anden, hvorfor jeg tænker, at den forpligtende kærlighed er noget af det, der er med til at gøre ægteskabet til noget særligt.
Forpligtelse – og ikke mindst forpligtende kærlighed – er et valg og en holdning om at være der for den anden i både gode og dårlige tider. At forpligte sig er at bestemme sig for, at man bliver i sin relation, også når der kommer svære perioder. Det at forpligte sig gør det muligt at fokusere på, hvad man kan gøre for at udvikle forholdet i stedet for at bruge energi på at overveje, om man kan få noget, der er bedre. Derudover er det enormt betydningsfuldt at vide, at den anden vil én – også på dårlige dage. Kun når man ved, at den anden har besluttet sig for at være hos én, og kun når man mærker den andens forpligtelse, kan man være fuldstændig tryg i forholdet. En tryghed der bestemt ikke er uden betydning for evnen til at give sig fuldt og helt hen til hinanden seksuelt.
Engagement er en naturlig følge af forpligtelse. Engagement er at handle aktivt i hverdagen for at få den anden og forholdet til at blomstre. Engagement består altså ikke kun i velmenende tanker og gode intentioner. Engagement handler derimod om at gøre noget for, at den anden kan trives i forholdet.
Derudover er noget af det helt særlige ved ægteskabet også det, at man deler liv, venskab, fortrolighed, fremtid osv. Det kan lyde af lidt, men det er faktisk rigtig stort på grund af den forpligtende ramme (ægteskabet), som beskytter og gør tryg. Hvis man kun deler det seksuelle, snyder man sig selv – sexlivet bliver ikke nær så godt og givende, som hvis man også har et godt ægteskab i øvrigt – selv et fantastisk sexliv kan ikke redde et i øvrigt dårligt ægteskab.
Der kan også komme kortere eller længere perioder i ægteskabet, hvor det (fx pga. sygdom) ikke er muligt at have et aktivt sexliv, og da er det særdeles vigtigt, at det ikke kun er det seksuelle, som binder jer sammen. Ægteskabet må ikke reduceres til det seksuelle. Det er jeg egentlig heller ikke så urolig for vil ske i jeres tilfælde, da det lyder til, at I allerede har en god og fortrolig kommunikation.
Frygten for at skuffe
Jeg tror ikke, du behøver frygte, at du kommer til at skuffe din mand på det seksuelle område. Sex er så mange ting, og jeg føler mig overbevist om, at du nok skal finde ud af det, når den tid kommer. Om du så allerede havde været sammen med en anden mand, ville der alligevel vente dig en helt ny oplevelse, som du ikke kunne forberede dig på. Så din kommende mand er sikkert lige så nervøs som dig. Han ved heller ikke, hvordan det bliver at have sex med dig. Han ved fx ikke, hvad du kan lide, og hvad der ophidser dig. Det er noget, I sammen skal gå på opdagelse i de næste mange år. I skal højst sandsynligt være sammen mange gange, før I opnår den maksimale nydelse, for sex bliver bedre, efterhånden som man lærer hinanden bedre og bedre at kende – både i og udenfor sengen,
Måske kan du også få noget ud af at læse disse artikler:
Sex og følelser
Vejen til god sex
Sex, ægteskab og tilgivelse
Du efterspørger også en uddybning af, hvad Gud tænker om sex og ægteskabet, om tilgivelse osv. Det kan du læse mere om i de artikler og svar til andre, som jeg har linket til herunder:
Sex i Bibelen – stærke sager
Ægteskabet og Bibelen
Er samleje og bryllup det samme?
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig/jer videre.
Jette