Begge kristne men kan ikke holde os fra hinanden – hvad gør vi?
Kære brevkasse. Min kæreste og jeg har et problem hvad angår sex. Vi vil nemlig utroligt gerne UNDGÅ at have sex, men hver gang, vi er sammen, ender det med at ske alligevel, og så har vi begge dårlig samvittighed bagefter. Hvad kan vi gøre?
Info om mig og min kæreste: Vi mødtes for snart 3 år siden på en kristen efterskole, da jeg var 14 år og han 16 år. Vi blev bedste venner super hurtigt og har været det lige siden. Han var forelsket i mig fra første øjekast (næsten), og efter 1½ begyndte jeg så også at få følelser for ham. Vi har været kærester i snart et år nu og er meget glade for hinanden.
Som sagt har vi dog det "problem", at vi begge er kristne og tror på, at sex skal holdes inden for ægteskabets rammer. Vi kan alligevel ikke lade være med at have sex. Vi elsker hinanden super højt og det bliver blot bekræftet i det seksuelle, og derfor er det SÅ svært at lade være. Vi får bare også SÅ dårlig samvittighed bagefter, fordi vi godt inderst inde ved, at vi ikke skal gøre det. I situationen glemmer vi det bare..
For at være ærlig så er det mig, der gør det mest besværligt for os begge. Jeg har et temmeligt højt 'sex drive', og derfor er det tit mig, der falder i fristelsen og lægger op til ham. Vi ses heller ikke ret ofte; omkring én weekend om måneden, da vi bor ret langt fra hinanden, og det gør det bare ENDNU sværere at lade ham være, når vi så endelig er sammen og kan holde om hinanden. (vi har også begge fysisk berøring som kærlighedssprog, hvis du har læst bogen)
Vi har prøvet meget forskelligt for ikke at have sex.
Vi har prøvet at sætte grænser forskellige steder: Bl.a. en grænse der hed, at vi ikke engang måtte snave, da det kunne føre til mere. Da det ikke virkede, prøvede vi at udvide. Intet virker.. Vi prøvede også at holde os til kun at dyrke oralsex, men det er jo i og for sig heller ikke helt optimalt i forhold til vores tro.
Så alt i alt: Hvad kan vi gøre for at holde os fra hinanden? Skal man lade være med at gøre sig lækker? Skal man lade være med at have fysisk berøring? ....
Kærlig hilsen
søster lystig, 17 år. :)

SVAR:
Kære Søster Lystig
Tak for dit spørgsmål.
What to do?
Ja, det er det gode spørgsmål: Hvad skal der til? Det er ikke sikkert, at vi kan svare jer helt konkret på det, men her kommer nogle ting til overvejelse.
Sex er en gave
Først vil vi sige, at det er dejligt at høre, at du og din kæreste ønsker at leve efter Bibelens budskab om at holde det seksuelle indenfor ægteskabet. Sejt, at I gerne vil kæmpe for undgå fristelsen og ikke bare giver efter, fordi I "nu alligevel har gjort det". Vi kan godt huske, hvordan det er at være kærester og have lyst til det hele! Det er en meget stærk kraft, der er på spil.
Sex er en gave og en velsignelse, som er givet særligt til at nydes i ægteskabet. Hvis du og din kæreste vælger at blive gift på et tidspunkt, så er det rigtig ærgerligt, hvis gaven forbindes med dårlig samvittighed! Det skulle gerne være en gave, I kan åbne sammen, glæde jer over og udforske uden skyldfølelse. Det kan være svært, hvis det seksuelle i flere år inden da har været forbundet med dårlig samvittighed.
Husk også at med sex følger et ansvar! Som I ved, kan sex have konsekvenser som fx. graviditet - så der er flere gode grunde til gemme det seksuelle liv, til I har forpligtet jer på at ville leve sammen i ægteskab!
Læs mere om hvad Bibelen siger om sex:
Sex i Bibelen - på den gode måde
Sex i Bibelen - stærke sager
Det fysiske
Du skriver, at I har prøvet at sætte forskellige grænser i forhold til jeres fysiske berøring, men at det ikke virker. Det er kun jer selv, der ved, hvad det lige er der "tænder". Snak evt. om hvad der gør, "at I bare ikke kan lade være" og sæt nogle regler ud fra det. Forsøg at lade være med at komme dertil, hvor I glemmer tid og sted. Et forslag kunne være, at I skal beholde tøjet på, eller måske helt lade være med at sætte jer selv i situationer, hvor der er mulighed for at have sex. Hvis I bor hjemme ved jeres forældre, kunne I lade døren til værelset være åben - eller hvad der nu evt. kunne hjælpe.
Du spørger, om du skal lade være med at gøre dig lækker? Nej, selvfølgelig må du gerne gøre dig lækker for din kæreste, men du kan jo godt undgå at friste ham unødvendigt. Hvis du nu ved, at en g-streng tænder op under ham, så lad være med at tage den på ;-)
Det åndelige
Når både du og din kæreste ønsker at leve som kristne, så har I jo også en åndelig dimension i jeres forhold. Måske deler I allerede jeres tro, holder andagter og beder sammen? Hvis ikke, så vil vi helt sikkert opfordre jer til det. Det vil bringe jer tættere sammen - på en anden måde end det seksuelle gør. Desuden ønsker Gud at være med i jeres kamp mod fristelserne. Han har sat rammerne for at passe på jer, og han vil derfor også hjælpe jer i kampen. Når I mødes en weekend, kunne I starte med at bede sammen. Tak Gud for at han har givet jer kærlighed til hinanden og bed om hjælp til at modstå fristelsen.
Hvis I virkelig ønsker at starte på en frisk, kunne det også være en ide at søge forbøn eller samtale hos en kristen leder eller ven/veninde. Vores erfaring er, at det bliver en lille smule nemmere at kæmpe imod fristelserne, når man har delt det med nogen.
Det sociale
Når man er kærester, er det vigtigt at lære hinanden at kende på mange forskellige områder, for at finde ud af "om det skal være os"! Brug derfor tid på at lave forskellige ting sammen, så tiden ikke kun bruges på at hygge og nusse. Tag ud og lav noget med venner eller alene sammen. Tag på cykeltur, til koncert eller hvad I synes er sjovt. Udforsk hinandens interesser - og vær nysgerrige på at lære hinanden endnu bedre at kende, selvom I var venner i forvejen. På den lange bane vil jeres kendskab til og forståelse af hinanden være det afgørende for jeres forhold.
Fortsæt kampen
Vi håber, at dette har givet lidt inspiration til at fortsætte kampen. Det er selvfølgelig også vigtigt at få nævnt, at der findes tilgivelse hos Gud, når vi falder - Han vil hjælpe os på fødderne igen!
Måske kan I også finde inspiration i nogle af de mange svar til andre, der har stået i lidt samme situation - her er nogle eksempler og I kan selv finde flere:
Enige om at vente med sex – har I ideer til hvad der kan hjælpe os?
Hvor går grænsen, når vi ikke ønsker samleje før vi er gift?
Vil gerne vente med sex – hvordan siger vi nej?
Hvordan holde igen? Hvorfor er Gud ikke mere tydelig i kampen?
Mange hilsner
Else og Simon