Ikkekristen kæreste har været i fast forhold – hvad siger Bibelen om det?

Vis spørgsmål

Jeg har noget med en dreng, som er tre år ældre end mig selv. Jeg er kristen, og det er han ikke, hvilket er et dilemma i sig selv. Dog går mine tanker på, at han allerede har haft sex før, og det har jeg ikke. Hvad siger Bibelen om det – skal jeg droppe det?

Han er meget interesseret i det kristne, og på den front er det rigtig godt. Han har stor respekt for, at jeg ikke har gjort det før. Vi er meget glade for hinanden, men jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forholde mig til, at han har haft sex før og været i fast forhold ...

N, 19 år

SVAR:

Hej N, og mange tak for dit brev

Først og fremmest vil jeg gerne sige, det er fantastisk, at du og den dreng, du har noget med, allerede har snakket om sex og har haft en åben dialog om det. Det er så vigtigt at turde sætte ord på tanker og følelser, og et emne som sex kan være meget udfordrende at tage op. Det virker til at være en god start på et forhold.

Hvad Bibelen siger

Du spørger til, hvad Bibelen siger til det, at han har haft sex før, og om du bare skal droppe det med ham af den grund.
Hvad siger Bibelen? Jeg har nedenfor lagt nogle links til artikler og tidligere svar på lignende spørgsmål. Jeg vil gerne fremhæve afsnittet: “AT BLIVE LIMET SAMMEN
Eller se det her: “Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin hustru, og de bliver ét kød.” (Første Mosebog kapitel 2 vers 23.) At binde sig til udtrykker noget, der er så tæt, som når det bliver limet sammen med superlim. Hvis man forsøger at skille de to ting ad igen, går noget af det i stykker.
Det er baggrunden for, at Bibelen også taler alvorligt om det at indlede et seksuelt forhold. Fordi det er noget så godt, stærkt og fint, der involverer hele mig. Hvis jeg deler ud af det, risikerer jeg, at noget af mig går i stykker. Derfor siger bud nr. 6 (!): “Du må ikke bryde et ægteskab.” Det er ikke for at sætte flest mulige begrænsninger og spærre os inde i et trist og kedeligt liv. Men det sjette bud er en vejledning i, at den ramme, Gud har sat for et forhold mellem en mand og en kvinde, er den gode ramme for vores fælles liv.”

Her forklarer Bibelen, at man først skal forlade sin far og mor, derefter binde sig til sin hustru, og til sidst bliver de to ét kød (“at blive ét kød” betyder at dele sex). Bibelen skriver det i denne rækkefølge, for at sex kan blive en velsignelse for begge parter.

Skal du droppe ham

Derfor kan det være svært at give et helt klart svar på dit spørgsmål, om du skal droppe ham, som har haft sex før. Når man har sex med en partner, deler man en del af sig selv, og som beskrevet ovenfor kan noget af begge parter gå i stykker, når det ikke holder. Det er ikke sikkert, man altid mærker en sorg eller smerte helt konkret, men det ændrer noget ved én at have sex.

Med det sagt mener jeg dog helt bestemt, at Gud kan hele det, der er gået i stykker, og at Han gerne vil tilgive og give en frisk begyndelse for alle, som søger det hos Ham. Det kan være rigtig svært at forholde sig til, at han har haft sex før, men jo mere I snakker om det, jo mere vil du kunne mærke, om det er noget, du også kan tilgive og acceptere som en del af hans fortid, eller om det er noget, du ikke kan leve med. Læs mere i artiklerne
Sex i Bibelen – en opdateret guide
Sex i Bibelen – stærke sager
Er man efter sex blevet til “ét kød?”

Fremtidige udfordringer

Til sidst vil jeg opfordre dig til at blive ved med at tale åbent med ham om alt fra jeres hverdag: følelser, tro, sex osv. Kommunikation er kernen i ethvert forhold. Der kan komme nogle udfordringer, som du selv giver udtryk for i forhold til, at du selv er kristen, og det er han ikke. Når ens tro spiller en central rolle i ens liv, kan der komme mange udfordringer i ikke at kunne dele denne del af sit liv med ens partner. Det kan du læse mere om i svaret
Kan det være Guds plan, at jeg får en ikkekristen kæreste?

Udover det kan sex og andre fysiske berøringer blive et udfordrende emne. Du skriver, han respekterer dig for, at du ikke har haft sex før, og det er vigtigt, at han gør det. Når du skriver, som du gør, forstår jeg, at du gerne vil beholde den værdi at være jomfru indtil brylluppet. Det kan være svært nok at holde fast i, når begge parter har samme værdier, og endnu sværere, hvis en af parterne vil noget andet. Derfor er det vigtigt, du fortsat er klar over dine grænser, og at du deler dem med din kæreste. Det kan også være, at han har fået et nyt syn på sine grænser og vil have gavn af at overveje, hvad han selv mener.
Uanset: Hav fortsat en åben dialog – ikke kun i forhold til samleje men også andre fysiske berøringer. Det er nemmest at holde grænserne, når man har været åben om dem og har overvejet sine egne grænser, inden man begynder i et forhold med fysisk nærvær.

Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig, så du selv kan blive klar over, hvad du mener, og hvad Gud siger til dig.

Med venlig hilsen
Mary A. Madsen