16 år og kun lidt udviklet. Hvornår begynder min pubertet?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg føler ikke, jeg har ramt puberteten. Nu er jeg 16 år og har kun lidt hår på pikken og meget lidt under armene. Det er ret irriterende, og den er ikke blevet større.

K, 16 år

SVAR:

Hej K

Tak for spørgsmålet.

Puberteten er i gang

Det lyder, som om du er gået lidt sent i puberteten, men at du er i gang med den. Uden at jeg har mulighed for at undersøge dig, lyder det, som om du er i det, vi kalder Tanners stadie 2, som er begyndelsen af puberteten.

Derfor er mit bedste råd til dig: Hold ud – der skal nok ske noget.

Du kan opsøge læge ...

Hvis du ikke udvikler dig mere i løbet af det næste halve års tid, eller hvis du er usikker og har brug for grundigere svar, så tag til din egen læge og få vedkommende til at undersøge dig.

... eller spørge dine forældre

Du kan også tage en snak med dine forældre. Din pubertet hænger som regel sammen med, hvornår dine forældres pubertet begyndte.

Vi har lavet et tema om pubertet for drenge. Her kan du prøve at kigge lidt rundt og se, om du finder noget mere, der kan gøre dig klogere på din situation. Jeg vil særligt anbefale dig at læse artiklerne
Drengens kønsorganer
Pubertet – en ekstrem forvandling

Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål.

Mvh Jonas