Hvorfor vokser min penis ikke?

Vis spørgsmål

Mange fra min klasse har fået en meget stor penis, men min vokser ikke. Jeg forstår det ikke.

Forvirret dreng, 13 år

SVAR:

Hej 13-årige dreng

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan høre, du er nysgerrig på din krops udvikling i puberteten, og det er super godt!

MANGE FORANDRINGER

Puberteten er en spændende tid. Kroppen forandrer sig på mange måder, og man skal gå fra at have en mere spinkel drengekrop til en større og mere muskuløs mandekrop. Puberteten begynder for de fleste drenges vedkommende i 12-13 års alderen.

De første tegn på puberteten er, at testiklerne begynder at vokse. Næsten samtidig begynder penis også at vokse. Der begynder så småt at komme hårvækst i skridtet og under armene. Ens sved begynder også at lugte mere. Cirka midt i puberteten begynder man at vokse meget hurtigt. Det kalder man for “vækstspurten”. Man vokser ikke kun i højden, men næsten alle dele af kroppen vokser. Når struben og stemmelæberne vokser, ændrer stemmen sig og bliver mere dyb – den går i overgang.

STOR VARIATION

Som nævnt, begynder puberteten for de fleste drenges vedkommende i 12-13 års alderen, men for nogle begynder den senere end det (op til 17-års alderen). Selvom man kommer lidt sent igang med puberteten, gennemfører langt de fleste en normal pubertet med alle de forandringer (og mere til), som jeg har nævnt ovenfor. Før eller siden er jeg sikker på, at du bliver en veludviklet ung mand med en normal størrelse penis.

Ligesom der er stor forskel på, hvornår puberteten går igang, er der også stor forskel på størrelsen af en færdigudviklet voksen penis. 95% af alle mænd har en penis, der i slap tilstand måler 6,5 til 11,5 cm (gennemsnitligt 9,16 cm) og i stiv tilstand mellem 10,5 og 15,0 cm (gennemsnitligt 13,12 cm). Hvis du ser på mange af de gamle græske og romerske statuer af nøgne mænd, er penisstørrelsen ofte ret lille. Mange tror fejlagtigt, at deres egen penis er meget lille, men i virkeligheden er det helt normalt (som voksen) at have en penis, der måler ned til 6,5 cm. Det er endda helt normalt, at 2,5% af alle mænd har en penis, der er mindre end det. I takt med at du og dine klassekamerater bliver ældre og mere færdigudviklede unge mænd, vil I helt naturligt have forskellig størrelse penis.

Din udvikling er delvis arvelig. Du kan evt. spørge din far, hvordan hans udvikling var. Det kan måske give dig et hint om din egen.

EN USIKKER TID

Når man er midt i puberteten i din alder, er det meget almindeligt at være usikker på sig selv og sin krop. Der sker så mange processer og forandringer i kroppen og hjernen, at det kan være svært at følge med. Man spejler sig også i sine venner. Du skriver, at der er mange fra din klasse, der har fået en stor penis. Jeg tænker, at du glæder dig til, at din penis også vokser. Det er ofte svært at være den første eller sidste blandt vennerne til at gennemgå en forandring.

NYSGERRIGHED ER GODT!

Bliv endelig ved med at være nysgerrig på din krop. Du kan evt. snakke med eller spørge dine kammerater, en lærer, dine forældre eller andre, du har tillid til. Du er også velkommen til at skrive til os igen.

Du kan læse mere om puberteten de her to steder:

Vores tema Pubertet – mest for drenge, fx artiklen Drengens kønsorganer.

Sundhed.dk

Mvh Morten