18 år og ikke så udviklet – er det normalt?
Hej, jeg er en dreng på 18 år, og jeg føler ikke, at min krop er lige så udviklet, som den burde være.
Jeg er kommet i puberteten, ved jeg, da jeg er begyndt at få hår de forskellige steder, man nu gør, selvom min skægvækst og hår på benene ikke er lige så meget som på mine venner. Min stemme er også kun blevet meget lidt dybere, og jeg føler stadig, jeg har en børnestemme.
Min penis er også lille. Den er måske 4-6 cm slap og 10-12 cm, når den er hård og smal. Jeg kan heller ikke rigtigt trække forhuden tilbage; kun når jeg onanerer, kan jeg lidt. Penishovedet er heller ikke sensitivt, som det måske burde være. Jeg ligner overhovedet ikke en på 18.
Kan man få gjort noget, eller skal man bare være tålmodig og vente, hvilket jeg har gjort i flere år efterhånden, da det er noget, jeg har været usikker på længe.
M

SVAR:
Hej M
Jeg er ked af at høre, at du er ked af din krop. Det er ikke sikkert, at du er færdig med at vokse, så der kan sagtens ske flere forandringer.
Normalt
Det meste af det, du beskriver, synes jeg, lyder inden for normalen. Spændet for, hvad der er normalt, er meget stort.
Tag en snak med nogen om det, du går igennem. Din far har været igennem puberteten – måske for mange år siden – men han er nok den, der er tættest på at have været igennem det samme som dig.
Du kan også tage kontakt til din læge. Han/hun har hørt historier som din mange gange før og har bedre mulighed end mig for at se dig og undersøge, om alt er, som det skal være, fx i forhold til din forhud.
Jeg har fundet svar på et lignende spørgsmål fra en anden og en artikel, du kan læse:
Lille udvikling i sen alder – 17 år. Hvornår vokser penis?
Fra dreng til mand
Du kan selv finde flere artikler og svar ved at søge eller tjekke vores tema Pubertet – mest for drenge.
MVH Jonas