13 år og forsinket pubertet - er der grund til bekymring?
Hej, jeg er en dreng på 13 år og er lidt ked af, at jeg ikke er gået i pubertet endnu. Efter idræt har jeg ikke lyst til at gå i bad, pga at min penis ikke er vokset endnu og derfor er meget mindre end de andres og jeg har kun få sorte hår ved penis.
Jeg har ikke så mange tegn på puberteten. Jeg har kun lidt hår under armene og sveder lidt efter hård fysisk træning og er begyndt at lugte lidt der. Ellers er jeg ikke begyndt at lugte endnu, når jeg bevæger mig. Jeg mister min selvtillid, fordi alle de andre er i puberteten, undtagen mig og en anden. Og Jeg er 160 cm høj.
Er der grund til bekymring?
Den bekymrede dreng uden smil, 13 år

SVAR:
Kære Den bekymrede dreng uden smil.
Du er helt normal og din udvikling lyder helt normal. Så nej, der er ikke grund til bekymring.
Hvornår puberteten begynder er helt individuelt og derfor ser du, at flere af dine kammerater er længere i udviklingen, end du er og nogle, som ikke er så langt, som du er. Ud fra det, du skriver, vil jeg vurdere, at du er kommet i puberteten, men det er forskelligt fra dreng til dreng, hvad der udvikler sig først og hvor hurtigt. Din krop vil forandre sig, fra du er ca. 12-19 år, så du har god tid til at udvikle dig færdig. Du er 13 år og i begyndelsen af din pubertet; du er desværre nødt til at væbne dig med tålmodighed, men det skal nok komme.
Læs mere om hvad der kommer til at ske af spændende ting med din krop i denne artikel: Fra dreng til mand
Det er svært at være i en drenge-krop når kammeraterne rundt om dig synes at være i en mandekrop og det gør ikke din følelse om dig selv bedre. Især fællesbadet kan være en ydmygende og frustrerende oplevelse, da din krops udvikling eller mangel på samme er ekstra synlig. Som du selv skriver, går det ud over, hvad du synes om dig selv og din krop.
Læs også:
Hvordan får jeg mod til at gå i bad med de andre?
Selvværd
Du kan arbejde med din følelse af mindre værd, som du beskriver ifm. fællesbadet. Hvad du er værd, har ikke noget at gøre med, hvad andre synes om dig og din krop, men hvad du selv synes. Det er, hvordan du ser dig selv og om du kan finde en ro i, at din krop nok skal udvikle sig.
Selvværd er ikke en følelse, der kommer over natten. Det er en selvfølelse, du må arbejde med. Du skal opøve et positivt billede af dig selv og din krop. For du er et enestående menneske, som ikke kan erstattes af andre! Det er lidt ligesom når, man skal lære at cykle. Først er det svært at holde balancen og man vælter måske hele tiden, men efterhånden bliver man bedre og bedre, og på et tidspunkt går det bare derudad. På samme måde kan du arbejde med dit selvværd.
Du kan for eksempel begynde hver dag med at se dig i spejlet og vælge en ting, som du er glad for. På den måde kan lige så stille ændre de negative tanker om dig selv til positive og du kan begynde at tro på, hvor enestående og unik du er. Ligesom det tager tid at lære at cykle, kommer det til at tage tid at ændre dit syn på dig selv. Men det kan lykkes. Du kan læse mere om selvtillid, selvværd og selvfølelse her: Hvem er jeg?
Jeg håber, det gav svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen Hannah Søvndal