14 år og mange spørgsmål om kristne og sex – kan I hjælpe?
Hejsa
Jeg er en pige på 14 og har lidt spørgsmål. Jeg er selv kristen og kommer fra en kristen familie, og jeg er sikker på, at jeg ikke vil have sex før ægteskab. Det, synes de andre piger på min årgang, er meget mærkeligt. Er det virkelig så unormalt?
Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre. Jeg får det dårligt, når vi snakker om prævention osv., fordi jeg synes ikke, man skal have sex, med mindre man vil have børn, men hvad siger Bibelen egentlig om det?
Jeg snakkede med min mor om det, og da jeg fortalte hende min mening, sagde hun, at det syntes hun ikke. Betyder det, at mine forældre stadig har sex nogle gange, og er det normalt for en kristen familie? Jeg kan ikke lide tanken om det ...
Samtidig er jeg bekymret for min lillebror (på 12). Jeg vil bare gerne afskærme ham fra alt det der, og det ved jeg godt, jeg ikke kan, men jeg kan bare ikke lide tanken om det.
Jeg vil egentlig bare gerne springe denne fase over i mit liv og glemme det hele. For at sige det lige ud, så hader jeg tanken om sex. Jeg synes, det virker beskidt og syndigt. Jeg ved godt, det ikke er det, Gud siger, men jeg vil bare gerne glemme al den viden, jeg har fået fortalt om det. Jeg savner at være et uskyldigt lille barn. (Alt dette startede, da jeg var 9-10 år.)
Hilsen Ulykkelige Mig, 14 år

SVAR:
Kære Ulykkelige Mig
Tak for dine spørgsmål og den tillid du viser os her på AdamogEva.dk. Du skriver, at du “får det dårligt, når vi snakker om prævention osv.” og at “du hader tanken om sex”, så jeg håber, jeg kan besvare dine spørgsmål uden at overskride dine grænser.
Er det unormalt at vente med sex til ægteskabet?
Jeg synes faktisk, det er et svært spørgsmål at svare på, uden at det lyder, som om nogen er forkerte. Men jeg prøver :-)
1. Hvad er normalt? Rigtig mange statistikker siger, at man i Danmark i gennemsnit er 16 år, når man har sin seksuelle debut. Hvis man bare kigger på det tal, må vi nok konstatere, at de fleste i Danmark har sex, inden de bliver gift (da der ikke er mange danskere, der er gift, når de er 16 år!)
2. Når det er sagt, skal vi huske, at det er en gennemsnits alder. Dvs. der er mennesker, som er både ældre og yngre, når de har sex første gang.
3. Er det unormalt? Hvis man definerer “normalt”, som det, de fleste gør, ja, så er det “unormalt” at vente med at have sex, indtil man er gift. Men du er langt fra den eneste, der vil vente med sex til dit ægteskab. Jeg har selv ventet, til jeg blev gift, og mange af mine venner har gjort det samme. De ser også sig selv som kristne og kommer fra kristne familier ligesom du og jeg.
De i min omgangskreds og venneflok der ikke ser sig selv som kristne, har ikke ventet med at have sex, til de blev gift. Faktisk er de fleste af dem slet ikke gift. Det betyder ikke, at det kun er kristne (eller folk med en anden trosoverbevisning), der venter med at have sex, til de bliver gift, men jeg tror, det er et meget godt billede på, hvordan det er i Danmark. Så hvis du sammenligner dig med de andre piger på din årgang, vil du måske nok føle, at det er unormalt. Så kan det være en god ide at huske, at du ikke er alene og ikke er unormal.
Sex hvis man ikke vil have børn
Dit næste spørgsmål går på, om Bibelen siger noget om, at man kun skal have sex, hvis det er med henblik på at få børn. Når jeg besvarer det, så hænger det meget sammen med dine næste spørgsmål angående dine forældre og andre kristne familier.
Hvad er sex ifølge Bibelen?
Nogle tror, at Bibelen er imod sex, men det er slet ikke rigtigt. Faktisk siger Bibelen, at det var Gud, der opfandt sex. Derfor er sex godt og en stor gave, når det finder sted i de rammer, som Gud har tænkt (indenfor ægteskabet). Gud har skabt os alle som mænd/drenge eller kvinder/piger, og han har skabt os med en seksualitet. Det er derfor naturligt at være interesseret i det andet køn og at blive forelsket. Det betyder også, at vi er skabt forskellige, og på den måde er det muligt for os at få børn sammen. Og det er vigtigt. Hvis vi ikke prøvede at få børn, ville menneskene uddø. Og det er ikke Guds plan.
Formålet med sex er ikke kun at få børn. Sex er en af de gaver, Gud giver til et ægtepar. Når Bibelen fortæller om to mennesker, der har sex sammen, så beskriver den, at de “kender” hinanden. Det er den tætteste og mest intime måde, vi kan være sammen med et andet menneske på. Sex er altså en mulighed for et ægtepar til at udtrykke deres kærlighed til hinanden, sammen med kys, kærtegn osv. Sex i ægteskabet er skabt til at styrke kærligheden mellem ægtefolkene, og derfor er det ikke forkert at have sex, når man er gift – tværtimod er det godt og givende.
Hvad med mine forældre?
Mange børn og unge har det svært med at tænke på, at deres forældre har sex. Det er ikke kun dig ... Og for mange forsvinder det ikke, selvom de selv bliver voksne. De vil helst ikke tænke på deres forældre på den måde og lader derfor være med det. Og det er helt okay. Det er ikke noget, man behøver at gå og tænke på og forholde sig til. Det er alligevel kun en del af deres forhold og kun for dem. Det, man evt. kunne bruge den viden til, er at fornemme, at ens forældre elsker hinanden og har det godt sammen.
Jeg kan ikke svare dig på, om dine forældre nogle gange har sex, men jeg vil sige, at jeg håber og tror det. Sex er en del af et dejligt og godt ægteskab, og derfor er det også normalt blandt kristne ægtefolk.
Hvordan passer jeg på min lillebror?
Til sidst skriver du, at du gerne vil afskærme din lillebror fra “alt det der”, og du synes, sex virker “beskidt og syndigt”.
Til det vil jeg først sige: Hvor er din lillebror heldig med, at han har dig som storesøster. Én, der ønsker at beskytte ham og hjælpe ham. Det er meget værd. Du har helt ret, når du siger, at det ikke kan lade sig gøre at afskærme ham helt fra det. Sex og sexrelaterede ting findes overalt i vores samfund, og vi bliver hele tiden påvirket af noget, vi ser eller hører.
Du skal også vide, at opgaven med at beskytte og opdrage din lillebror – også når det handler om sex – er dine forældres opgave. Med det mener jeg, at den byrde ikke ligger på dine skuldre. Dermed ikke sagt, at du slet ikke kan eller skal gøre noget. Som storesøster er du et forbillede for din lillebror. Han lægger mærke til, hvad du siger og gør, og måske er der ting, I kan tale med hinanden om, som det kan være svært at tale med jeres forældre om. Sådan bruger man hinanden forskelligt i en familie.
Jeg tænker, det kunne være en rigtig god ide, hvis du talte med din mor, far eller dem begge om dine bekymringer for din bror, men også om de andre ting, du kæmper med. Jeg tror, det vil kunne hjælpe og lette dig. Hvis det er for svært at åbne op for det hele, kan du evt. vise dem, hvad du har skrevet til AdamogEva.dk, og hvad jeg har svaret. Kristne venner og veninder, som har samme holdning som dig, er også meget værd at tale med. Men det er også altid godt og rart at tale med nogen, der er ældre end en selv.
Er sex beskidt og syndigt?
Jeg kan godt forstå, du kan få tanker om, at sex er syndigt og beskidt, og at du bare gerne vil glemme det. Jeg tænker, der er mindst er to ting i det: nemlig både hvad du har hørt om sex, og hvornår du har hørt det. Du skriver, du begyndte at have det sådan i 9-10 års alderen.
1. Jeg kender og har mødt flere unge kristne, der har (haft) det ligesom dig. Det kan skyldes forskellige ting:
- Måske er det den måde, sex bliver præsenteret på blandt kristne; her kan sex lyde som noget helt forkert noget.
- Det kan også skyldes det, som Bibelen og den kristne tro siger om, at sex faktisk er syndigt, hvis det ikke foregår i de rette rammer.
- For andre skyldes det måske, at nogle voksne giver udtryk for, at sex ikke er noget, man kan tale om, og på den måde kommer det til at virke som noget meget forkert.
- Der er også en stor kontrast mellem den sex, der beskrives i Bibelen og den, vi ser og hører om mange andre steder. Det kan virkelig være med til at gøre det svært.
Der er sikkert mange andre årsager, men fælles for dem er, at sex og tanken herom bliver svær for den unge, som det nu er sket for dig.
2. Når det bliver svært, er der flere, der oplever, at det hænger sammen med pubertet og udvikling. Det betyder noget, hvornår man hører om det.
Det er meget forskelligt, hvornår man kommer i puberteten, og hvornår man begynder at interessere sig mere for det andet køn. Hvis man ikke er så langt i sin pubertet, eller hvis man stadig er meget genert og usikker på alle de ting, der sker, eller hvor det hele bare er for meget, så bliver det ikke lettere at høre om eller forholde sig til sex. Du er stadig meget ung, og jeg kan godt forstå, det er overvældende for dig. Det er meget at forholde sig til.
Måske er det muligt for dig at vælge at være sammen med nogle andre, når snakken falder på sex, eller måske kan du glide lidt hen i dine egne tanker og tænke: “Det er ikke nødvendigt for mig at forholde mig mere til det lige nu, end jeg allerede har gjort.”
Jeg håber, du kan bruge bare en lille smule af det, jeg har skrevet. Du skal også vide, at du altid er velkommen til at skrive igen.
Jeg har linket til nogle artikler under temaerne Bibelen og sex og Teenager og sex her på AdamogEva.dk, som jeg tænker, du vil kunne få noget ud af at læse. Jeg ønsker for dig, at du må finde ro i det hele, og at du kan finde en voksen, som du vil kunne betro dig til, så du kan få en dybere omsorg og vejledning.
Sex i Bibelen på den gode måde
Sex i Bibelen – en opdateret guide
Værd at vente på
Schyy … jeg er jomfru
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen
Dorthe Mørch Mikkelsen