14 år - hvad gør jeg for at blive stor?

Vis spørgsmål

Hejsa. Jeg er en dreng, som går i 8. klasse på 14½, og jeg har et MEGA problem, som går mig meget på. Min stemme er overhovedet ikke gået i overgang og fordi at jeg er nærmest hvidhåret, kan man overhovedet ikke se mine hår dernede og de er også meget små, fordi de jo først lige er begyndt at komme frem.

Jeg skal snart konfirmeres og så holder jeg jo op med at være barn, fordi man jo går ind i de voksnes rækker, så er der ikke noget, jeg kan gøre for at blive lidt mere voksen inden da; for lige nu føler jeg mig rigtig meget som barn og jeg er jo også kun 1.52 høj.

Jeg bliver ikke drillet af de andre drenge og jeg er ikke den eneste 8. klasser, der kun er lidt i pubertet med det her, men jeg bliver drillet lidt med, at jeg kommer sammen med en pige fra 6. Er det unormalt, at børn kan blive forelskede, når der er så mega aldersforskel og er det overhovedet lovligt. En dreng fra 7., som jeg tror er forelsket i min kæreste siger, at det overhovedet ikke er lovligt, men jeg vil jo gerne have den her pige for mig selv.

Anders, 14 år

SVAR:

Hej Anders

Puberteten opleves forskelligt

Det er forståeligt, at det kan være frustrerende, at din fysiske udvikling ikke går så stærkt, som du ønsker. Pubertetens fysiske forandringer er desværre ikke noget, vi selv bestemmer over. Kroppen styrer det helt selv. Det bedste, man kan gøre, er at være tålmodig, selvom det kan være meget svært. Du skal nok nå at blive en mand! Som du selv siger, så er du helt sikkert ikke den eneste, der oplever udviklingen i det her tempo. Det er helt normalt.

Konfirmationens betydning

Det er almindeligt, at folk omtaler konfirmationen som "at træde ind i de voksnes rækker", men det centrale ved konfirmationen er det, der sker i kirken. Til din konfirmation tager du selv stilling til din tro på Gud, du bekræfter det, dine forældre sagde ja til, da du blev døbt. På den måde kan man sige, at du bliver voksen - du går fra "barnetro" til "voksentro"! Det betyder ikke, at du bliver voksen fra den ene dag til den anden. Man kan sige, at konfirmationen markerer, at du starter din vej til voksenlivet. De kommende år vil du opleve, at du ligeså stille forandrer dig fra barn til voksen, både i din krop og dine tanker.

Forelskelse er helt naturligt

Du skriver, at du kommer sammen med en pige fra 6. Klasse. Først og fremmest er det helt naturligt, at man bliver forelsket i jeres alder. I forhold til aldersforskellen, så kan 2 år føles som stor forskel nu, men på længere sigt vil forskellen føles mindre. Det er ikke ulovligt at være forelsket i og komme sammen med en fra 6. Klasse. Det som den anden dreng kan hentyde til er, at det er ulovligt at have sex, når man er under 15 år. (Det betyder ikke at det er en god ide at have sex, bare fordi man er over 15 år). Du nævner ikke noget om det, så vi ved ikke, om det er aktuelt for dig. Sex er bestemt ikke noget man skal have travlt med, det er værd at vente på. Læs evt. mere om det her:

Jo tættere jo bedre – med omtanke

Sex og følelser

Vi vil ønske dig en god konfirmation og håber, at svaret kan være til en hjælp.

De bedste hilsner herfra

Else og Simon