Hvor høj og hvor bred bliver jeg?
Jeg er 14 år og allerede 1,90 cm høj. Jeg er ikke særlig bred, er det normalt, nu jeg er så høj?
Hvornår kan jeg regne med, at jeg bliver bredere over skuldrene?
Hvor bred bliver man ca. med en højde på 1,90?
Anonym, 14 år

SVAR:
Hej Anonyme
Jeg kan forstå på dig, at du er lidt bekymret for din vækst. Du er allerede 190 cm høj, og du føler ikke, at du er særlig bred. Jeg vil prøve at give dig svar på de spørgsmål, du stiller:
Er det normalt at være 190 cm som 14-årig?
Det er det faktisk ikke. Ifølge de nye danske vækstkurver, er der mellem 0,2 og 1,3 % af 14-årige, som er 190 cm eller højere. Det betyder dog slet ikke, at der er noget galt med dig! Nogle drenge vokser tidligere og hurtige end andre. Til gengæld stopper de ofte tidligere med at vokse igen.
Der er flere faktorer, der spiller ind på ens højde. Ens forældres højde betyder rigtig meget. Faktisk kan man udregne, hvor høj man ca. bliver ud fra følgende formel: (fars højde + mors højde)/2 + 6,5 cm. Den er ikke særlig præcis (+/- 8,5 cm), og den passer ikke på alle. Fx er jeg 196, men mine forældre er begge 175. Så jeg skulle kun være blevet mellem 173 og 190. Den passer altså ikke altid, fordi andre ting også spiller ind. Fx hvor sund man er (mad, sport, osv.).
Hvor bred bliver jeg over skulderen?
Du spørger, hvornår du kan regne med at blive bredere over skuldrene, og hvor bred du ca. kan regne med at blive. Det er lidt sværere at svare på. Jeg tror, det er nemmest for dig at vurdere, hvor bred du bliver, ved at kigge på din familie (forældre, bedsteforældre, brødre). Der er forskellige kropstyper. Nogle er små og brede, andre er lange og tynde.
Når drenge kommer i puberteten, vokser de meget. Det sker ikke bare i højden, men også i bredden. Det mandlige kønshormon giver større muskler, og det gør dig bredere over skuldrene. Som 14-årig har du masser af pubertetsår tilbage, så du skal nok nå at blive bredere. Ligesom ved højden kan kost og motion også ændre din bredde. Især styrketræning kan gøre dig bredere.
Jeg håber, det var de svar, du søgte. Hvis ikke de var fyldestgørende nok, eller der er dukket andre spørgsmål op i mellemtiden, skal du være velkommen til at skrive igen!
Mvh Jonas