Hvor meget vokser man i puberteten?
Hej, jeg bliver 14 år om en måned, og jeg er 170 cm høj.
Fra jeg var 11, er jeg vokset 10 cm hvert år. Jeg vil gerne vide, hvor meget du tror, jeg vokser, fra jeg er 14 til 15, 15 til 16, 16 til 17 og 17 til 18, og hvor høj du tror, jeg bliver.
Tak på forhånd.
A

SVAR:
Kære A
Tak for din henvendelse.
Der kan være flere årsager til, at du er vokset så hurtigt, og jeg vil fortælle om de hyppigste årsager til stor højde. Da jeg ikke kender dig, kommer jeg med noget information, som måske er unødvendig eller irrelevant for dig.
Hyppigste årsager
1. Familiær stor højde
Hvis ens forældre er meget høje, kan man også forvente at blive høj. Man kan lave et skøn over ens egen forventede sluthøjde (sluthøjde som ca 20-årig) ved at bruge denne formel:
Dreng = ((mors højde + 13 cm) + fars højde) divideret med 2
Pige = ((fars højde - 13 cm) + mors højde) divideret med 2
(resultaterne har en usikkerhed på plus/minus 8,5 cm).
2. Overvægt
Overvægt i barndommen kan medføre tidligere pubertet og dermed tidligere vækstspurt (den periode, hvor man vokser mest). Puberteten indtræder normalt ved 9-14-årsalderen hos drenge (8-13-årsalderen hos piger). Vækstspurten indtræder normalt omkring 14-årsalderen for drenge (12-årsalderen for piger).
Andre årsager
1. Hormonelle årsager
Meget sjældent, men det kan i nogle tilfælde blive relevant at undersøge stofskiftet eller produktionen af væksthormon.
2. Arvelige sygsomme
Enkelte genetiske sygdomme kan gøre, at man får fx lange ben og stor højde (ofte tynde arme, ben og fingre).
Vækstkurver
Der findes en kurve for, hvor man normalt ligger i løbet af barndommen og ungdommen. Når jeg tegner dine mål ind på en vækstkurve, ser det ud, som om du allerede ved 12-13-årsalderen havde din vækstspurt. Du kan prøve at spørge din far, om han oplevede det samme.
Pubertet
For at give dig det bedst mulige svar, har jeg brug for at vide, hvornår du gik i puberteten (hvornår testiklerne begyndte at vokse, hvornår der begyndte at komme hår ved penis, og om din stemme er i overgang). Hvis du gik tidligt i puberteten, vil din vækstspurt også ligge tidligt, men sluthøjden vil være lavere (dvs. ikke være lige så høj som “beregnet sluthøjde” ud fra formlerne ovenfor.)
Opsummering
Jeg ved ikke, om mit svar giver mening for dig, men der kan være en helt naturlig grund til din højde. Jeg synes dog, at du skal få en snak med din læge. Du har haft en tidlig vækstspurt og er vokset 10 cm om året de sidste tre år. Det vil være fint, at du får en forklaring på det, og lægen kan foretage nogle undersøgelser for at finde ud af, hvor meget endnu din krop planlægger at vokse.
Du kan måske også få noget ud af at læse svaret her:
14 år og utilfreds med min højde. Er der en kur?
Artiklen Fra dreng til mand fortæller noget generelt om drengepuberteten, som kan være godt at vide.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Ellers må du endelig skrive igen.
Alle bedste hilsner
Heidi Fhær Larsen