Kan jeg nå at blive højere?
Hej, jeg er en fyr, der er 184 cm høj og vil gerne vide, hvor meget højere jeg kan nå at blive?
Jeg er vokset omkring 12-13 cm, da jeg var 14 til 15 år, men de seneste måneder har det været, som om jeg knap nok er vokset. Er jeg stoppet med at vokse?
B, 16 år

SVAR:
Hej B
Tak fordi du skriver til os. Jeg fornemmer, at du er nysgerrig på din krops udvikling og spekulerer over, hvordan slutproduktet af din pubertet bliver mht. din højde. Det er helt almindeligt for mange drenge i puberteten at tænke meget på, hvordan man kommer til at se ud som voksen mand.
Dine gener er afgørende
Din endelige højde afgøres i vid udstrækning af dine gener – altså det DNA/arvemateriale, du har fået af din mor og far. Hvis dine forældre er lave, vil du formentlig også blive lav som voksen. Omvendt hvis dine forældre er høje. Hvis den ene er høj og den anden lav, vil man ofte blive et sted midt imellem.
Du kan se en formel for beregning af sluthøjden her. Man kan ikke helt regne 100% med formlen, men den passer på de fleste. Nogle få mennesker bliver enten højere eller lavere, end formlen forudsiger.
Højden på de fleste 16-årige drenge
Når man sammenligner med en masse andre danske drenge i 16-års alderen, ligger du en anelse over gennemsnittet på 176 cm. I Danmark gælder, at ca 16 % af alle normale drenge på 16 år er mellem 162 og 169 cm. 68 % er mellem 169 og 183 cm. 16% er mellem 183 og 190 cm. Nogle få procent er enten mindre eller højere end disse intervaller.
Vækstspurten
I midten af puberteten gennemgår man en vækstspurt – dvs. man vokser relativt hurtigt. Du skriver, at du mellem 14 og 15 år voksede 12-13 cm. Hvis det er på ét år, du er vokset så meget, har din vækst været en del hurtigere end gennemsnittet. De fleste vokser i vækstspurten kun ca. 6 cm pr år.
Når man når til afslutningen af puberteten – oftest omkring 16-18 år – aftager væksten. Mange vokser stadig lidt (måske 3-5 cm), indtil de når 18-19 års alderen, men meget mere skal man ikke regne med. Hvis dine forældre er meget høje, eller din pubertet kom lidt senere igang end dine kammeraters, kan det godt være, du vokser mere end det.
Er du stoppet med at vokse? Nok ikke helt, men mit gæt er, at du er relativt få centimeter fra din sluthøjde.
Mvh
Morten Damm