15 år og 170 cm høj – hvor høj kan jeg blive?
Hej.
Er lige blevet 15 år og er stadig 170 høj. Alle de andre i min klasse er 180, og jeg føler mig rigtigt lav.
Mine forældre er 170 (far) og 160 (mor). Hvor høj tror I, jeg bliver?
Anonym dreng

SVAR:
Kære dreng
Tak for dit spørgsmål.
Svært at være anderledes
Ingen har lyst til at skille sig ud i mængden, så hvis dine jævnaldrende kammerater alle er 10 cm højere end dig, kan jeg godt forstå, det fylder noget hos dig.
Der findes en statistisk formel til at beregne formodet sluthøjde, som baserer sig på forældrenes højde. Sætter jeg din mors og fars højde ind i formlen, får jeg et resultat for dig på 171,5 cm. Der er dog en usikkerhed på +/- 8,5 cm forbundet med udregningen. Så konklusionen må være, at det er meget sandsynligt, du er færdig med at vokse, men det er også muligt, at du vokser 5-10 cm mere.
Måske kan det hjælpe dig at tænke på, at det normale er at være anderledes end andre! Selvom dine jævnaldrende måske allesammen er højere end dig, er de jo helt forskellige på alle mulige andre måder, og alle har noget, hvor de synes, de skiller sig ud. Og det er sandt! Alle skiller sig ud fra hinanden på en eller anden måde. Hvis du tager en tur på gågaden, vil du se, at voksne mænd er utroligt forskellige i højden, men de er lige meget mænd allesammen. Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Du er smuk som du er!
Jeg er klar over, at det ikke er noget særligt præcist svar, men jeg håber alligevel, du kan bruge det til noget. Og så håber jeg, du forliger dig med den højde, der bliver din.
Kærlig hilsen
Johanne