13 år. Hvordan kan jeg få flere venner på min egen alder?

Vis spørgsmål

Jeg har svært ved at få venner på min årgang. Jeg har færre venner, end jeg gerne ville, og de venner jeg nu har, er jeg ikke super venner med.

Jeg har det svært, og jeg er ikke en fodbolddreng eller en danser, som de fleste på min årgang er. Jeg søger om hjælp, fordi jeg selv synes at skille mig ud i forhold til de andre.

N, 13 år

SVAR:

Hej N

Jeg læser tre ting i dit spørgsmål:

  1. Du synes, du skiller dig ud i forhold til de andre drenge på din årgang
  2. Du har derfor færre drengevenner, end du gerne ville have
  3. De drengevenner, du har, er du ikke super venner med

Jeg forstår godt, du synes, det er et problem. For naturligvis vil du gerne have venner og gerne have nogle af dem som rigtige, nære venner. Du tænker, at din mangel på venner skyldes, at du er anderledes end de andre drenge på din årgang: du er ikke til hverken fodbold eller dans.

Nogle med samme interesser

Nu kender jeg jo ikke din omgangskreds, men det skulle undre mig, hvis du var den eneste dreng, der hverken var til fodbold eller dans. Du har sikkert tænkt den samme tanke og har prøvet at blive venner med dem. Måske er det nogle af dem, du har som venner? I hvert fald tror jeg, det vil være muligt at få et venskab med nogle drenge, der ligesom dig ikke går mest op i fodbold eller dans. Måske går de på din skole? Måske kan du finde dem blandt dine facebookvenner? Måske er de ikke lige samme årgang som dig, men et år yngre eller ældre (de er jo også jævnaldrende med dig).
Hvad er dine interesser? Er der måske et sted, hvor man mødes, hvis man har dine interesser? Det kan være at mødes fysisk i en klub eller forening eller måske mødes på nettet? Måske kan du gennem det få kammerater, der kan blive til venner.

Venskaber skal man arbejde med

Jeg ved godt, at mange i din alder mest går op i nogle få ting. Men alligevel har en del da også lyst til noget andet. Måske kan det lade sig gøre at finde på noget, som både du og en fodbolddreng begge synes er super at bruge tid på? Venskaber kommer ikke altid af sig selv. Og venskaber udvikles ikke, hvis man ikke gør noget for det. Så jeg tror, du har nogle muligheder for at finde flere og mere nære venner. Det kræver, at du interesserer dig for det, de går op i. Ikke på den måde, at du selv behøver gå op i det. Men at du gerne vil høre om, hvad de synes, der er fedt ved fx fodbold eller dans. Måske vil de så også høre, hvad du synes, der er fedt.

Du er dig

Man kan let føle, at man ikke er så meget værd, hvis man føler sig ensom. En lille kristen sang har linjen: “Du er dig, og du duer.” Og det vil jeg gerne sige til dig: Du er sådan, som du er. Og du duer – du er lige så god som de andre. Du må ikke tænke, at du ikke er så god som de andre, fordi du ikke så let får dem som venner.

Måske kan du få noget ud af at læse artiklerne
Gode venner
Få mere ud af dine vennesamtaler
Er der nogen, der kan li' mig?
og svaret
Ensom – har I nogle råd når man er alene og ikke særlig køn?
Jeg vil også opmuntre dig til at tale med dine forældre eller en anden voksen, du har tillid til. Der er helt sikkert nogle, der gerne vil lytte til dig og hjælpe dig videre.

Jeg vil ønske dig held og lykke med at få flere venner og mere nære venner.

Venlig hilsen
Sprint Aagaard Korsholm