Hvordan kommer jeg ud af min ensomhed, der får mig til at se porno?
Hej.
Jeg har skrevet mange gange før, men jeg får altid nye problemer ... Men tidligere svar har hjulpet, så tak for det!
Så mit problem er, at jeg er begyndt at mangle porno mere og mere. Jeg har haft perioder, hvor jeg har kunnet holde mig i ugevis væk fra porno, men på et eller andet tidspunkt, når jeg er ensom nok, så sker det.
Jeg har ikke nogen rigtigt tætte venner, dog har jeg en masse kammerater fra skolen. Vi snakker bare ikke uden for skolen, og det fører til, at jeg bruger en weekend derhjemme alene på at se Netflix eller youtube eller porno. Jeg har i flere måneder dog kunnet holde mig væk fra videoer, men jeg kan ikke lade være med at læse andres historier og tanker.
Jeg tror, det største problem er min ensomhed. Jeg ved virkelig ikke, hvem jeg skulle kunne snakke med, for folk kender mig ikke som mig. Men som den person jeg er i skolen.
Dreng, 15 år

SVAR:
Kære dreng
Du har helt forstået meningen med vores brevkasse, hvor du altid er velkommen til at vende tilbage med et spørgsmål.
Anerkendelse af dig
Jeg vil gerne anerkende dig for, at du i lange perioder har holdt dig væk fra porno. Respekt for det. Og, respekt for, at du gerne vil have hjælp til at have endnu mere styr på den side i dig, som ind imellem søger porno.
At være klog på sig selv
Det lyder, som om du på flere måder har god selvindsigt, når du skriver:
• Du kan søge porno, når du er ensom
• Du kan søge porno, da du mangler tætte venner
• Du er særligt udfordret i weekender, hvor du ikke er sammen med venner
Det er godt at vide, hvad det er, der gør, at du indimellem går tilbage og opsøger porno.
At have en ensom side
Vi mennesker har mange forskellige sider. Du har en ensom side. Jeg vil gerne stille denne ensomme side nogle spørgsmål:
• Er der noget, den ensomme side kunne have lyst til at gå til? Sport? Skak? Klub? Spejder? Kristen klub for unge? Overvej, hvad der findes af muligheder i nærheden af dig.
• Er der en i din klasse, som du har tillid til, og som du har lyst til at spørge, om I kunne tage sammen til et arrangement eller blot tage på besøg hos hinanden?
• Har du en lærer, som du har tillid til, og som kunne lave et ryste-sammen-projekt i klassen?
• Har du fortalt dine forældre eller andre voksne i din nærhed om din oplevelse af at være ensom? Det hjælper ofte meget på et problem, at man deler det med nogen.
Tag tid til at overveje. Prøv at tage fat i bare én af tingene i første omgang og gør noget ved den ene ting først.
At blive snydt
Jeg vil gerne stille den ensomme side af dig endnu et spørgsmål: Tror den ensomme side, at porno kan hjælpe mod ensomhed? Det er der flere, der tror. På den måde kan man blive snydt. Det er nemlig kun et forsøg på erstatning. Kan den ensomme side forstå, hvad jeg tænker med det? Din ensomme side har ikke brug for at blive skældt ud, men den har brug for at blive forstået.
Måske kan du også få noget ud af at læse nogle svar til andre:
Jeg er meget asocial og genert – hjælp!
14 år og ret alene - hvordan skabe kontakt og få venner?
13 år – ensom og genert – kan I hjælpe mig?
Jeg håber, mine tanker giver mening for dig og kan skubbe dig lidt videre i rigtig retning. Skriv endelig til os igen, hvis du har brug for det!
Mange hilsner
Hanne