Vil han falde for mig, hvis vi fortsætter med at have sex?

Vis spørgsmål

Min sidste skoledag endte ud i, at jeg mistede min mødom. Vi havde sex igen to dage efter, og der begyndte mine følelser allerede at komme. Vi havde snakket lidt før og ses tit med omkring fem andre til noget, der kaldes øl-bowling.

Sidste uge havde vi sex igen, og mine følelser er nu endnu stærkere ... Jeg kigger altid på billeder af ham og har lyst til at skrive med ham.

I forgårs var vi til øl-bowling, og der skete intet mellem os.

Det var aften, og min veninde, ven og jeg fulgtes hjem. Min ven spørger så, om jeg har følelser for ham, hvor jeg svarer ja. Han siger så, at mine følelser ikke er gengældt, og at han ikke kan holde sig til én endnu, men måske om et halvt år. Jeg begyndte at græde, for jeg tænkte måske, at han godt kunne lide mig, eller måske bare kun havde lyst til mig.

Jeg havde fået noget at drikke, så jeg gik hjem og skrev en lang besked til ham om, at jeg havde fået at vide, han ikke kunne lide mig, men jeg har fået følelser for ham efter de tre gange, vi har været intime sammen. Jeg skrev også, jeg ikke kunne have sex med ham mere, fordi jeg bare ville blive gladere for ham ...

Næste dag skriver jeg så, at jeg har fortrudt beskeden, hvorefter vi får skrevet lidt frem og tilbage. Vi kom lidt frem til, at vi stadig kunne fortsætte vores sex, hvilket er dumt af mig, men jeg vil heller ikke sige nej, da min lyst til ham er kæmpe stor. Når vi har sex, får jeg ligesom kærlighed fra ham, når vi kysser og rører ved hinanden ...

Alle tre gange er foregået udenfor, og min ven sagde til mig, at kærligheden først finder sted indenfor i sengen, hvor man kigger hinanden dybt i øjnene osv. Måske er det også rigtigt, og jeg har bare et håb inde i mig, der siger, at hvis vi fortsætter og også ender indenfor snart, kan det være, han begynder at få følelser for mig.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for det her er første gang, jeg er forelsket. Han er min første gang, og jeg synes, han er super dejlig. Jeg tror og ved nærmest, at jeg ikke kan holde op med at have sex med ham ...

Hvad synes du, jeg burde gøre? Tror du, han kunne falde for mig, hvis vi fortsætter, og hvad er bedst at gøre?

Mvh. en forvirret, forelsket teenager på 16 år ...

SVAR:

Hej teenager på 16 år

Tusind tak for din henvendelse til os. Dit dilemma er super relevant, og jeg forstår din frustration over forholdet til din ven.

Som jeg forstår det, du skriver, har I haft sex uden en fælles beslutning om, hvor det efterfølgende skulle føre hen. At have sex uden at være i et parforhold kan godt føles rart i situationen, men bagefter vil der typisk (især hos pigen) opstå tanker som: “Hvad så nu?” Det virker også til at være sket for dig.

Sex, følelser og belønning

Du beskriver selv, hvordan dine følelser for din ven er blevet stærkere efter sex. Og du udtrykker hvordan du græd, da han forklarede, at han ikke gengælder de følelser, du har for ham. De følelser, du har fået for ham, er en helt naturlig reaktion. Når kvinder har sex, udløses der et stof i hjernen, som hedder oxytocin. Det stof sikrer, at vi knytter os til vores partner og er med til at skabe følelsen af forelskelse, som du beskriver. Normalt er det jo rigtig godt, når man er i et parforhold, som begge parter ønsker. Desværre er det ikke lige sådan, du og din ven har det, ud fra hvad du skriver.

Når mænd har sex, producerer de mere af stoffet dopamin, som er det, der giver en følelse af belønning. Når I har sex, skaber det altså forskellige reaktioner hos jer: Dine følelser af forelskelse bliver stærkere, mens han i stedet får forstærket sin belønningsfølelse. Jeg forstår godt, du har svært ved at sige fra over for ham, fordi du ønsker at få al den tid og nærhed med ham, som du kan. Men jeg synes også, du giver udtryk for at ønske mere fra ham end blot det fysiske.

Sex i stedet for nærhed

Det fysiske kan nemt blive en erstatning for den nærhed, man som pige kan ønske i et forhold. Men hvis I fortsætter med at have sex, vil det bare fortsætte med at aktivere hans følelse af belønning, og han vil derfor måske blive ved med at ville have sex med dig. Du vil også selv blive ved med at dele sex med ham, fordi dine følelser bliver styrket af det. Og som du selv skriver, håber du på, at han med tiden falder for dig.

Jeg tror ikke, tingene forandrer sig for jer, bare fordi I begynder at have sex andre steder eller flere gange. At fortsætte med at have sex stiller ham ikke til ansvar overfor, om han vil mere med dig end bare det fysiske.

At være både fysisk og mentalt nøgen

Jeg vil derfor foreslå, at du stopper med at have sex med ham og forklarer ham hvorfor. Det er oftest sådan, at sex fungerer bedst, hvis begge parter er enige om at være i et gensidigt forpligtende forhold til hinanden. Sex kan for nogle opleves fint uden forpligtelsen, men i et fast parforhold kommer der en speciel tryghed. Den tryghed gør, at I kan være både fysisk nøgne og “mentalt nøgne” – altså dele jeres inderste tanker og følelser. Den fysiske og mentale nøgenhed er to vigtige elementer for det bedste forhold mellem to mennesker, og derfor kan forholdet let blive skævt, når ikke begge ting er til stede.

Hold en pause fra sex

Jeg er klar over, det kan blive hårdt at sige fra både over for ham og dig selv. Men jeres intime forhold gør, at det bliver sværere for dig at stå fast på, at du ønsker mere med ham. Hvis du vil finde ud af, om han kan falde for dig og ikke bare for den fysiske tilfredsstillelse, så hold en pause fra at have sex. Foreslå i stedet at lave nogle aktiviteter sammen, tilbring tid sammen, tal med hinanden. På den måde ser du, om I kan finde ud af at være sammen om mere end det seksuelle, og om I har fælles interesser. Kun at dele sex kan godt fungere en tid, men den dag, hvor det ikke længere er nyt og spændende, vil det være nødvendigt at have fælles interesser og en fælles omgangskreds at gå op i, hvis det skal blive et godt kæresteforhold.

Pas på dig selv

Jeg vil virkelig opfordre dig til at passe på dig selv. Vi kvinder får nemt stærke følelser, når vi har fysiske/seksuelle ting involveret i forholdet til en mand, og det kan derfor være svært at finde rundt i vores følelser. Tænk dig godt om: Hvilke sider ved din ven kan du godt lide? Tror du på, at I kan blive kærester? Vil han acceptere, hvis I holder lidt igen med det seksuelle? Jeg har også bidt mærke i, at du skriver, at han ikke kan holde sig til én pige, og det synes jeg også, du skal tage med i dine overvejelser.

Jeg tror, at vejen frem er at tale med din ven om det. Og ja, det kan være, han reagerer på det ved at trække sig væk, men det vigtigste er, at du passer på dig selv og dine følelser. Jo længere tid du deler sex med ham, des sværere for dig kan det blive, hvis han ikke vil være kæreste med dig.

Jeg håber, du kan finde din vej gennem det. Hvis du har spørgsmål eller er i tvivl, så skriv endelig igen. Jeg ønsker dig alt det bedste!

Læs eventuelt mere i artiklen Sex og følelser og i svaret Forelsket i min bolleven – hvad gør jeg?

Venlig hilsen
Charlotte