Hvordan overbevise hende om, jeg har forandret mig?
Hej. Jeg er en ung fyr på 20, der er blevet ladt alene i lejligheden, da kæresten valgte, at hun ville lidt væk. Grunden til det er, at jeg var meget indelukket i forhold til at komme ud med følelser, samt at jeg har været alt dominerende i forholdet.
Jeg har desværre været så indelukket og frusteret, at jeg har sagt nogle ting, jeg ikke mente i fuldskab, samt råbt i telefonen på vej hjem fra byen. Hun valgte at pakke nogle af sine ting, og tage hjem til sin mor, for at bo der i noget tid, mens hun ville tænke.
I mellemtiden, har jeg tænkt meget over mig selv som person. Det har resulteret i større overskud, samt større forståelse af, hvordan jeg takler mine problemer. Jeg besluttede mig for, at jeg ville fortælle alt til hende om mig selv, hvad jeg havde været igennem, hvad jeg havde af gode og dårlige oplevelser, så hun måske forstod en smule af mine problemer. Egentlig kan jeg virkelig godt forstå, at hun ikke vil behandles sådan, og føler på ingen måde, at hun har fortjent det.
Vi har haft kontakt efterfølgene, og hun har været hjemme og sove mange gange, samt vi har kysset, og haft sex. Hun kan godt se fremskridtet, og er meget stolt over alt det, jeg har gjort og vist. Men hun er stadig i tvivl, så meget at jeg tror, at hun ikke vil mig mere. Jeg synes virkelig, jeg har gjort meget på så kort tid, men hun er bange for, at jeg ikke holder fast i de nye vaner. Jeg vil så gerne overbevise hende, for den eneste grund, til at jeg har gjort noget ved mig selv, er for hende. (dog ved jeg godt at lige meget hvad, vil det klæde mig meget, ikke at være det gamle jeg)
Vi skriver meget sammen, og snakker om det, dog mest mig, for hun virker ikke altid, som om hun gider snakke om alt. Men ved bare ikke, hvordan jeg skal takle det. Hvordan kan jeg bevise overfor hende, at jeg virkelig mener mine ændringer, og det ikke er et trick til bare at få hende tilbage, og ryge tilbage i de dårlige vaner?
Fortvivlet, 20 år

SVAR:
Hej Fortvivlet
Flot at du tager ansvar for din del
Tak for din henvendelse! Først vil jeg gerne rose dig for, at du har reageret på din uhensigtsmæssige opførsel i forhold til dit parforhold. Dernæst vil jeg også rose dig for at have arbejdet med dig selv, for når du vil ændre noget i et parforhold, skal du begynde med dig selv. Du har ansvaret for din egen opførsel. Hvis man derimod bruger tid og kræfter på at anklage den anden for sin opførsel, ville det ødelægge et kærligt forhold.
Vigtigt med åbenhed og ærlighed i parforholdet
Du skriver, at du har haft svært ved at snakke om dine følelser med hende. Det vil nok glæde dig at høre, at du ikke er den eneste mand, der har svært ved det. Det kan være svært for mænd at åbne op og snakke, for hvis det ikke er noget, man har været vant til hjemmefra, skal man først lære det. Men du har taget det første skridt. Det er rigtig flot og meget modigt, at du har valgt at være helt ærlig overfor din kæreste. Det viser mig, at du rigtig gerne vil hende og jeres forhold. Det viser, at du har stor tillid og kærlighed til hende.
Genoprettelse af tillid tager tid
Du har, som du selv skriver, gjort rigtig meget på meget kort tid og det kan muligvis skræmme din kæreste, for hun kan sidde med en følelse af ”Kan jeg nu stole på ham?” ”Hvornår mister han besindelsen igen?” Min erfaring siger mig, at sådanne spørgsmål kan trænge sig på og at hun derfor kan sidde med en følelse af, at tilliden mellem jer er brudt på grund af det, der er sket. Men det behøver ikke betyde at forholdet er ovre. Det betyder bare, at I har et arbejde foran jer, for at få genopbygget et endnu bedre forhold med mere kærlighed, tillid og ærlighed. Dette opnår I kun gennem samarbejde, og det tager tid.
Afstem jeres forventninger til forholdet
For at kunne genopbygge er det vigtigt, at I får snakket om hvilke forventninger, I har til det fremtidige forhold. Find ud af om hun stadig vil jer og jeres forhold.
Læs også:
Kærlighed i praksis
At flytte sammen
Hvordan fortælle, hvorfor jeg elsker hende?
Hvordan åbner jeg mig overfor kæresten?
Hun har brug for at blive anerkendt og værdsat
Hun har følt sig svigtet, dårligt behandlet og vigtigst af alt, har hun ikke følt sig værdsat i jeres forhold. Det er vigtigt, at du dagligt tænker på, hvordan du kan gøre en ting, for at hun føler sig værdsat. Du skal til at vise hende, at hun har værdi, bare fordi hun er – og ikke kun for det hun gør. Kvinder har brug for anderkendelse for at føle sig elsket. Det bedste af det hele er, at når en kvinde og her din kæreste føler sig hørt og værdsat, så vil hendes kærlighed til dig begynde at heles. Hun vil begynde at vise sin kærlighed til dig igen og det vil kunne mærkes på jeres forhold.
Genopbygning kan kræve aktiv handling
Det er også vigtigt, at du samtidig bliver ved at vise, at dit nye jeg er kommet for at blive. Min erfaring er, at mænd nogle gange skal have noget helt konkret at gå ud fra. Jeg vil komme med et helt konkret forslag til en måde at komme i gang på. Dog skal du huske, at jeg kun kender kvinder generelt, men at du kender din kæreste. Send en invitation til din kæreste gerne en i papir, som du har gjort lidt ud af. Du skal invitere hende på en middag for to (hvis du ikke kan lave mad er take away ok). Det vigtigste er, at det er noget, hun kan lide. Sørg for at lejligheden er ren og ryddelig, når hun kommer. Du skal dække et pænt bord med to stearinlys – tænk på hvordan hun ville dække bordet. Skriv små sedler med positive ting om hende og læg dem på bordet. Når I sidder der, er det vigtigt, at du sørger for, at I får snakket om jeres situation og hvordan fremtiden skal se ud. Det er vigtigt, at du viser hende, at du vil jeres forhold og at du vil hende. Det er også vigtigt, at du igen siger undskyld for din tidligere behandling af hende. Det er vigtigt, at du giver hende plads til at være vred, ked af det og såret. Ved at du anderkender hendes følelser, vil hun også være mere lydhør over for dig og dine følelser. Prøv at lade være med at tænke på sex og berøringer denne aften. Det er vigtigst, at I får snakket. Hvis det alt sammen går godt vil den side af forholdet komme igen og med en fornyet styrke.
Håber du kan bruge mine råd og tanker til at genopbygge forholdet til din kæreste samt forsætte den gode ændring, du er begyndt på. Er der ting, du gerne vil have uddybet, eller jeg har sprunget over, så må du endelig skrive igen.
Med venlig hilsen
Hannah Søvndal