Forelsket i min bolleven – hvad gør jeg?
Hej
Man kan vel sige, at jeg har lidt af et følelsesmæssigt problem.
Det er sådan, at jeg i starten af januar begyndte at snakke med en fyr fra 2. g. på min skole. Jeg går selv i 1. g., og vi fandt ud af, at vi havde ekstremt meget til fælles, og vi snakkede rigtig godt sammen. Vi skrev kun sammen over facebook, snapchat osv. indtil april måned, hvor han spurgte, om jeg ikke ville komme og pleje hans hånd (jeg har en linje på gymnasiet, der hedder Bioteknologi, og derfor synes han, det er sjovt at drille mig med, at jeg er nørd og sige, jeg skal fikse ham, hvis han "går i stykker" - det er lidt en intern joke).
Men jeg tog så hjem til ham, og vi sad bare og snakkede i 4-5 timer, og det var virkelig hyggeligt, og allerede efter 5 minutter følte jeg, at jeg kunne være mig selv og slappe af og bare være. Derefter begyndte vi at være sammen 2-3 gange om ugen. Og vores forhold udviklede sig så til det mere seksuelle, og vi blev vist det, man kalder "bollevenner". Men her i starten af maj måned fandt jeg ud af, at mine følelser for ham havde udviklet sig, og at han var stort set det eneste, jeg tænkte på. Hver gang, jeg skal hjem til ham, bliver jeg halvnervøs, og jeg får svedige håndflader og tænker på, om han nu synes, jeg er god nok osv.
Mit problem er, at jeg ikke vil ødelægge hverken vores venskab eller det seksuelle. Og jeg har ingen idé om, hvad han føler for mig, og jeg kan slet ikke tyde ham. Han virker både, som om han er helt vild med mig, og som om vi bare er venner ... Jeg er begyndt at ignorere ham lidt og har ikke været sammen med ham i omkring en uge. Jeg vil på den ene side virkelig gerne vide, hvad han føler for mig, men på den anden side vil jeg ikke have, at han ved, jeg har følelser for ham, hvis det ikke er gengældt, da det så nok ødelægger det, vi har nu ...
Jeg er så forvirret ... Hvad skal jeg gøre?!
Hilsen, den forvirrede pige, 16 år

SVAR:
Hej forvirrede pige!
Mange tak for dit spørgsmål.
Jeg forstår dit spørgsmål sådan: Du er forvirret over forholdet til din ven. Det har hurtigt udviklet sig til et forhold, der også indebærer sex. Du er begyndt at få stærkere følelser for ham, og du er bange for at ødelægge forholdet, hvis du fortæller ham, hvad du føler. Jeg kan ikke give dig et endeligt svar på, hvad du skal gøre, men jeg vil give dig nogle inputs, som du måske kan bruge i dine overvejelser.
Ødelægge forholdet
Du skriver, at du er bange for at fortælle det, fordi du kan komme til at ødelægge jeres venskab. Du skriver også, at du i øjeblikket har det rigtig svært med at være sammen med ham, og at du ignorerer ham lidt. Jeg tænker, at det måske kan ødelægge jeres forhold ligeså meget ikke at tale om det? Han vil måske tolke din ignorering, som om du ikke har lyst til at være sammen med ham, hvilket kan få ham til at trække sig.
Sex gør os sårbare
Her på AdamogEva.dk tror vi på, at sex er en fantastisk gave til mennesker, hvor kærligheden mellem to elskende når sit højdepunkt, når man beslutter sig for at give sig selv hen til den anden. På dette plan sker der en forening både fysisk og mentalt, og der bliver rørt ved noget af det dybeste i os. Når sex derfor bliver løsrevet fra et parforhold, hvor man har forpligtet sig på hinanden, står man i en utrolig sårbar position. På den ene side kommer man så tæt på et andet menneske, som man overhovedet kan, og samtidig har man ikke nogen aftale om, at kærlighed, ærlighed, respekt og forpligtelse er en del af det.
Du kan læse mere om det i vores tema Teenager og sex.
Grænser og aftaler
Jeg tror, at en del af denne sårbarhed kommer til udtryk, når du skriver, at du er begyndt at bekymre dig om, hvorvidt ”han nu synes, jeg er god nok”, og at du ikke ønsker, at han ved, hvordan du føler, hvis ikke følelserne er gengældt.
Grænser og aftaler er til for at beskytte os. I et venskab har vi en kontrakt om, at vi kan tale om nogle private ting, uden det bliver sagt videre. Dem, vi fortæller de inderste ting til, er også dem, vi stoler mest på. Jo større sårbarhed, des vigtigere er det med klare grænser. Det er derfor mindst ligeså vigtigt med helt klare grænser og aftaler, når vi deler noget af vores inderste med en anden.
Tal om jeres følelser
Mit råd er derfor, at I får talt åbent om, hvor jeres relation er på vej hen. Er I ikke enige om det, er der en stor fare for, at mindst en af jer vil opleve sig skuffet og udnyttet.
Du kan læse andre spørgsmål og svar om samme emne:
Kan vi være “venner med fordele” uden at få følelser i klemme?
Vores forhold var kun tænkt som et sex-forhold, hvad nu?
Jeg håber, du kan bruge mine overvejelser – ellers skriver du bare igen.
Mvh. Mikkel