Snart 15 – må min kæreste og jeg stadig kysse?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en dreng på 14, jeg bliver 15 om få dage. Min kæreste er 13 og bliver 14 i år.

Hvad er reglerne for, hvad jeg må? Må vi stadig kysse, må vi stadig røre?

Jeg er lidt usikker på tingene. Håber jeg kan få lidt ekspertise.

SVAR:

Kære dreng på snart 15 år

Mange tak for dit spørgsmål. Det er godt, du søger svar på, hvad der bliver anderledes, når du meget snart bliver 15 år gammel.

Seksuel lavalder

Som du måske allerede ved, er den seksuelle lavalder i Danmark på 15 år. Den lov betyder, at fra du er fyldt 15 år, er det strafbart at have seksuelt samvær med en person under 15 år. Det gælder alle former for sex, også selvom din yngre kæreste selv har lyst.

Snak om jeres grænser

Når du er blevet 15 år, er det stadig tilladt, at du kysser din yngre kæreste. Det er en god idé, at du og din kæreste taler om, hvor jeres grænser for kys, kram og berøringer skal gå. Hvor på kroppen må I gerne røre ved hinanden, og hvor skal I ikke røre? Det kan være svært at stoppe med at røre, hvis man ikke har en klar aftale om, hvor grænsen går.

Gode aftaler om grænser for fysisk berøring kan hjælpe til, at I passer på hinanden. Samtidig kan overholdelse af jeres aftale være en sikkerhed for, at du som 15-årig holder dig på den rigtige side af loven i forhold til den seksuelle lavalder.

Gode ideer til kæresteforhold

Jeg vil anbefale dig at læse vores artikel 10 gode grunde til at vente med sex. Her får du nogle konkrete bud på, hvorfor det er godt at vente med seksuelt samvær. Måske kan både du og din kæreste læse artiklen og bruge den som udgangspunkt, når I skal snakke om, hvor jeres grænser skal gå?

I vores tema om kæresteliv kan du læse mere om, hvordan du kan være sammen med din kæreste på en god måde, som kan styrke jeres venskab og kæresteforhold.

Held og lykke med kærligheden og pas godt på dig selv og din kæreste.

Kærlig hilsen
Mette