Forvirret - skal jeg glemme hende eller fortsætte?
Hej. Jeg er en fyr på 23. Har et spørgsmål, som jeg godt kunne bruge svar på. Jeg har mødt en pige for nogle måneder siden, som var kommet ud af et langt forhold. Jeg fik hendes nummer og vi begyndte og skrive sammen og mødte hende så til en fest, hvor hun godt ville med. Det gik fint, vi havde fået lidt og drikke.. Inden hun går, kysser vi hinanden farvel.
Vi snakker og ser hinanden efterfølgende, jeg begynder at blive vild med hende, men dropper kontakten, fordi sagde hun, at hun ikke skulle ha nogen kæreste og jeg ville ikke ødelægge mig selv.. så vi snakkede ikke sammen i 2 en halv måned .. Vi begyndte så og snakke sammen igen engang i december, hvor jeg ønskede god jul.
Efterfølgende har vi ses igen og været i byen sammen og det er blevet til flere kys, farvel kys også. Vi skriver sammen hele tiden og vi har set hinanden også, dog bare ikke i vores hjem men ude blandt andre mennesker hele tiden. Hun sagde, hun var begyndt at komme videre efter et brud med en anden og jeg tog chancen, hvor jeg sagde, jeg godt kunne se mig og hende sammen, men hun sagde, hun ikke havde samme følelse for mig og det kom som lidt af et chok, men alligevel kysser vi, når vi har fået noget indenbords. Tog chancen en dag, hvor hun ikke var fuld og kyssede hende. Hun kyssede igen, vi flettede finger på vej hjem fra byen.
Mit spørgsmål går ud på, hva skal jeg gøre ??? Skal jeg glemme hende, slette nummer igen og lad hende være eller skal jeg forsætte bare i mindre tempo ??
MVH den forvirret!, 23 år

SVAR:
Hej Forvirret
Tak for dit spørgsmål
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår alt det, du skriver fuldstændigt, så derfor vil jeg først kort beskrive, hvordan jeg opfatter jeres venskab.
Kort opsummering:
Jeg forstår det sådan, at du igennem nogle måneder har haft et venskab til en pige. Da I lærte hinanden at kende, havde hun netop afsluttet et længerevarende forhold og var derfor ikke interesseret i at begynde et nyt forhold. Til at begynde med var jeres kontakt primært skriftlig, men I mødtes dog til en fest, hvor I kyssede hinanden. Derefter sås I lejlighedsvis, men da du blev forelsket i hende, og da hun tydeligt fortalte, at hun ikke var parat til nyt forhold, valgte du at bryde kontakten til hende, fordi du syntes, at det var for belastende følelsesmæssigt at have kontakt til hende. To måneder efter genoptog I kontakten, og i den forbindelse kom der flere kys. Desuden blev kontakten daglig enten skriftlig eller sammen med andre, og da hun nævnte, at hun havde fået det bedre efter bruddet med ekskæresten, tog du modet til dig og foreslog, at I skulle danne par. Dette kom meget bag på pigen, da hun angiveligt ikke havde de samme følelser for dig, som du havde for hende.
Problemet er imidlertid, at I ikke kan holde jer fra hinanden rent fysisk. I kysser, når I er fulde, og en enkelt gang har I også kysset, selv om I ikke var påvirkede, og bagefter flettede I fingre på vejen hjem fra byen.
Hvad nu?
Du underskriver dig selv som "forvirret", og det kan jeg faktisk god forstå, for er I venner eller kærester. Vil I noget med hinanden, eller leger I bare med hinanden? Det er garanteret de spørgsmål, der ligger i dit baghoved, siden du spørger om, du skal glemme hende eller gå langsommere frem.
Jeg synes, at du allerførst skal spørge dig selv om, hvad du har lyst til, hvis du selv kan bestemme. Når du er klar over, hvad du vil, synes jeg, at du må tale med hende om den måde, I omgås på. I den forbindelse er der flere senarier.
1. Du fortæller hende, at du er vild med hende og meget gerne vil have hende som kæreste og til din store glæde, svarer hun "ja".
2. Du fortæller hende, at du er vild med hende og meget gerne vil have hende som kæreste og til din store sorg, afviser hun dig. Hvis det sker, synes jeg, at du må bryde kontakten med hende. Du kan ikke leve i spændingen mellem på den ene side at lege kæreste med kys og fingerflet og på den anden side ikke være det. Det slider simpelthen for meget på dig - du bruger selv ordet "ødelægge" på et tidspunkt.
3. Du fortæller hende, at du er glad for at have hende som ven. Samtidig skal du understrege, at det indebærer, at I ikke kan have den tætte fysiske kontakt. Problemet er nemlig, at når I kysser hinanden, sætter det en naturlig kaskade af følelser i gang i dig, som du ikke kan styre. Altså, hvis I bare skal være venner, må I acceptere at I ikke kan kysse og holde i hånden på den måde, som I har gjort hidtil.
Jeg ved ikke, hvad udgangen bliver, det afhænger helt af, hvad du vil og hendes svar. Under alle omstændigheder vil jeg kraftigt råde dig til at stoppe den måde at være sammen på, som du beskriver. Der er et gammelt ordsprog, der siger, at man "ikke skal vække kærligheden, før den vil det selv". Når I er sammen, som du beskriver det, vækker I kærligheden for tidligt. For I kan ikke blive klar over, hvad I vil, fordi der ikke er overensstemmelse mellem jeres (måske især hendes) ord og handlinger. Hun siger, at hun ikke har varme følelser for dig, alligevel kysser hun dig, og måske giver du heller ikke selv helt klare meldinger verbalt, fordi du hverken kan undvære håbet om hende eller hendes kys.
Mit budskab er altså, stands op, tænk og mærk efter hvad du vil. Konfronter hende med hvad du vil og afhængig af hendes svar, må du handle efter det - jeg håber, at du får mod og styrke til at gøre det, som du når frem til er rigtigt.
Med venlig hilsen
Henrik