Skal jeg slå op med min kæreste, der er grov, når han er fuld?

Vis spørgsmål

Hej Adam & Eva

Jeg har en rigtig sød og dejlig kæreste, som jeg har været sammen med i snart to år. Problemet er, at jeg ikke helt kan finde ud af mine følelser længere. Jeg kæmper med angst og er for nyligt blevet diagnosticeret med ADHD, hvilket har været en stor omvæltning for mig. Jeg har snakket meget med min kæreste om det, hvor det virker, som om han lytter, men alligevel ser jeg ingen forskel i hans handlinger.

Når han bliver fuld, bliver han ofte meget grov overfor mig. Han kan finde på at slå op med mig, hvor han kommer med grunde som, at han ikke kan klare mig mere, eller at han ikke ved, hvordan han skal klare mine problemer. Det virker altså, som om han simpelthen ikke ved, hvordan han skal håndtere mine problemer og dermed også mig, da de jo er en stor del af mig. Jeg bliver ked af det og frustreret over det, fordi jeg selv synes, det er svært at håndtere.

Han har efterhånden “slået op” med mig flere gange i løbet af de sidste to år, og jeg bliver ved med at sige til mig selv, at det ikke er okay, da jeg kan mærke, at det ødelægger mig mere og mere. Mit problem er bare, at jeg ikke kan sige fra. Jeg ved ikke, om jeg elsker ham mere, men jeg kan ikke få mig selv til at slå op med ham. Både fordi det “kun” er, når han er fuld, at han behandler mig dårligt, men også fordi jeg føler, jeg har brug for ham, da han gør mig tryg.

Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre, og jeg føler, at jeg mister mig selv mere og mere. Kan du hjælpe?

Kh Den fortvivlede pige, 22 år

SVAR:

Kære fortvivlede kvinde

Godt du skriver. Du lyder til at have udfordringer på flere planer. Jeg vil gerne skrive noget til dig, som du har mulighed for at overveje og måske bruge i din situation.

Personlige udfordringer

Det første jeg lægger mærke til er, at du har fået diagnosen ADHD og oven i det er ramt af angst. Derfor vil det være rigtig godt for dig, at nogen lytter til dig og følges med dig. Det har jeg mulighed for at gøre i denne brevudveksling.

Det lyder til, at din kæreste har lyttet til dig, men at han ikke har givet dig sine tanker tilbage, hvad disse ting angår. I stedet har han, fortæller du, givet udtryk for en hel masse negative tanker, når han har været fuld:

  • Jeg kan ikke klare dine problemer
  • Jeg kan ikke klare mere
  • Jeg vil slå op

Du har konkluderet, at han ud fra disse meldinger ikke kan klare dig mere.

Desuden skriver du om jeres forhold:

  • Han har slået op flere gange
  • Han ødelægger mig
  • Jeg mister mig selv
  • Jeg er usikker på mine følelser
  • Jeg ved ikke, om jeg elsker ham

Det er samlet set en voldsom række udfordringer.

Gøre status på forholdet

Ud fra ovennævnte udfordringer får jeg det indtryk, at der ikke er mange byggesten at bygge jeres kæresteforhold ud fra. Du nævner to ting, som betyder noget for dig:

  • Jeg har brug for ham
  • Jeg har brug for tryghed

I sammenligning med den lange række udfordringer, du har nævnt, vil jeg gerne opfordre dig til at overveje de her tre ting:

  • Synes du, der er nok byggesten til at bygge et sundt, solidt og godt kærlighedsforhold ud fra?
  • Snyder du dig selv ved at beholde ham som kæreste, fordi du har brug for tryghed? Er det nok for dig at bygge på i en fremtid sammen med ham?
  • Når du har svært ved at sige fra, er det så en hindring for dig, så du har svært ved at sige, at du i virkeligheden har brug for at stoppe kæresteforholdet, som ikke er godt for dig?

Fra tanke til handling

Nu har du læst mine tanker om det, du har skrevet. Hvad tænker og føler du nu? Skal forholdet have endnu en chance, eller er det bedre at stoppe nu?

Jeg tænker, du har to forskellige veje at gå:

  1. Få en samtale med ham om alt det, der udfordrer dig – hvis det er muligt. Det betyder også, at han ærligt og i ædru tilstand fortæller sine tanker til dig.
  2. Løbet er kørt, og du mangler nu at handle på dine tanker: At sige fra og stoppe jeres forhold.

At være ærlig over for sig selv og passe på sig selv er en sund vej. Jeg vil opmuntre dig til at være tro over for dig selv, og at du handler på det du inderst inde ved er bedst. På den måde viser du dig selv, at du har værdi og ikke en, din kæreste bare kan behandle, som han vil uanset om han er fuld eller ædru.

Du er værdifuld! – Det kan du læse mere om i vores tema om selvværd og identitet.

Mange hilsener
Hanne Esmarch