Holder han mig bare hen, når han ved, jeg har følelser for ham?
Hej
Jeg har ses med en fyr i et halvt års tid. Det startede med, at vi bare sås, hvor vi også var seksuelt sammen. Efter noget udviklede jeg følelser for ham og fortalte det, hvor han sagde, at han godt kan lide mig, men ikke er helt klar til forhold. Skal lige siges, at der også har været en masse problemer med hans ekskæreste.
Vi ses ikke i ca. tre uger, men efterfølgende tager han kontakt til mig igen, og vi sover sammen. En dag hører jeg, at han har sagt til et familiemedlem, at han har cuttet kontakten til mig, fordi jeg ikke skulle tro, at der kunne blive noget i mellem os.
Det spørger jeg ham så om, og han siger, at han er klar til forhold men ikke har lyst til at binde sig lige nu. Han siger, at han gerne vil have modspil, hvilket jeg også føler, at jeg giver ham. Vi ses stadig, men jeg er i tvivl, om han fortæller sandheden, eller om han bare holder mig hen, selvom han ikke er i tvivl om, at jeg har følelser for ham.
Håber, I har en ide om det.
Hilsen den forvirrede kvinde på 22 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære forvirrede kvinde
Tusind tak for din åbenhjertighed. Jeg har læst dit tankevækkende brev flere gange, og jeg vil gerne dele min overvejelser med dig. Tag, hvad du kan bruge, og lad resten ligge.
Sex og følelser
Du fortæller, at du har kendt din fyr i næsten et halvt år. At I begyndte som seksualpartnere uden planer om et forhold, og at du med tiden blev forelsket i ham.
Når vi går i seng med et andet menneske, knytter vi et bånd til det menneske. Det er helt naturligt, at du får følelser for den mand, du har været i seng med. Det kan du læse mere om i det her svar: Vil han falde for mig, hvis vi fortsætter med at have sex?
Jeg tænker, det kan være godt for dig at overveje: Har han værdier, prioriteringer og menneskelige kvaliteter, der gør, at du gerne vil være sammen med ham på længere sigt? Eller handler båndet primært om, at I har været i seng sammen?
Forvirret eller …
Du fortæller, at han godt kan lide dig, men ikke er klar til et forhold lige nu, og du kæder det sammen med bøvl med en ekskæreste.
Når vi begynder at forklare, formindske eller omskrive det, der sker, er der grund til at være på vagt. Når du ikke tager hans afvisning ind og i stedet henviser til ekskæresten, bevæger du dig væk fra sandheden om jeres forhold, og måske mærker du ubevidst, at jorden gynger under dig.
Du underskriver dig “den forvirrede”. Men du lyder ikke forvirret i min ører. Du ved ret præcist, hvad du selv føler og forstår udmærket, hvad han siger til dig. Jeg gætter på, at du reelt ikke er forvirret, men afviser det, du allerede véd: At han vælger ikke at være din kæreste.
Sandheden sætter fri
Han viser dig, at han ikke vil være din kæreste, men du bortforklarer det. Det er nemt at forstå hvorfor, og det er helt almindeligt at vige uden om sandheden, når det gør ondt.
Måske kan du få noget ud af at læse det her svar til en anden: Forelsket i min bolleven – hvad gør jeg?
En generel regel er, at vi gør det, vi gerne vil. De færreste siger nej til et forhold, de virkelig ønsker sig. Intet svar eller et uklart/rodet/afvigende svar er også et svar, og det svar er som regel nej.
Vi har brug for fast grund under fødderne, når vi skal navigere i vores liv. Sandhed kan hjælpe os til at få det. Måske kan du sige til dig selv: “Jeg ønsker at være hans kæreste. Han vil ikke være min. Men jeg magter ikke at tage det ind lige nu.” Det er jo også sandt.
Han er ikke forelsket
Hvis du havde haft et bøvlet kæresteforhold og mødte en, du virkelig var forelsket i, hvad ville du så gøre? Hvorfor skulle han handle anderledes? Det gør mig virkelig ondt at skrive det, men mit klar indtryk af det, du skriver er: Jeg tror ikke, han er forelsket i dig.
Du fortæller, at der var en periode på ca. tre uger, hvor I ikke talte så meget sammen. Hvordan kan det være, og har du mod på at spørge ham? Min mavefornemmelse siger mig, at han måske har haft noget kørende med en anden i den periode, og da det gik itu, kom han tilbage til dig.
Mht. samtalen med familiemedlemmet: Vær lidt på vagt. Der kan være mange nuancer i den måde, man siger ting på. Og igen: Hvis det var dig, der blev spurgt, og hvis du var forelsket, hvordan ville du så have svaret? Og hvad siger hans svar dig?
Da I snakkede om det, siger han, at han “er klar til et forhold, men ikke vil binde sig lige nu”. Det betyder, så vidt jeg kan se, at han gerne vil have en kæreste, men at han ikke lige nu har mødt den kvinde, det skal være. Det er hårdt, men det er svært at læse anderledes.
Respekter dig selv
Du nævner, at han gerne vil have modspil og frygter, du vil give for nemt efter. Du fortæller, at det er svært at forstå, når du er god til at sige din mening.
Nu vil jeg gætte, så brug det, hvis du kan: Jeg gætter på, at han ønsker en kæreste, der ikke alene siger sin mening (som du gør – og bliv ved med det!) men også respekterer sig selv og ikke godtager det uklare og rodede forhold, han spiser dig af med lige nu.
Giv slip og bliv fri
Måske er tiden inde til at tage imod denne anledning til at modnes og vokse som menneske. Vig ikke tilbage for den smerte, der følger med. Du er som en larve, der kan forvandle sig til en sommerfugl.
Dette svar til en anden beskriver ikke præcis din situation, men der er alligevel ting, jeg tænker, du kan bruge.
Lad ham gå
Mit bedste råd til dig er at sætte en stopper for jeres forhold, som det er nu. Du gør skade på dig selv. Stå fast på, at du er forelsket og ønsker ham som kæreste.
Er han ikke med på det, synes jeg, du skal lade ham gå – af flere grunde:
• Dit inderste ser, hvad du gør og hører, hvad du siger. Hvis du accepterer den måde, han behandler dig på, sender du et signal til dig selv om, at du ikke er bedre værd. Men det er du. Elsk og respekter dig selv, uanset om han gør det.
• Hvis der holder et gammelt, ubrugeligt lig af en bil i din indkørsel, er der ikke plads til en ny, god model, der kan køre. Lige nu optager han plads, men giver dig ikke det, du behøver. Bestil en kran, få bilen fjernet og fej de visne blade væk, der har samlet sig. Nyd ordenen og den gode udsigt og se, hvad der sker.
• Vi kan det, vi øver os på. Hvis du accepterer et uværdigt forhold, så er det det, du bliver god til, vænner dig til og muligvis havner i igen. Hvis du i stedet træner selvrespekt og tydelighed, vil det præge dine kommende forhold. Overvej, hvor du ønsker at være om 5, 10 eller 20 år og begynd rejsen derhen allerede i dag.
Mit eget synspunkt er, at jeg er kristen og enig i Bibelens beskrivelse af, at sex hører til i ægteskabet – som en glæde, en kilde til børn og som et kærlighedsbånd mellem ægtefællerne. Det passer fint sammen med, at sex berører os på et dybt plan, som du også selv har erfaret.
Må Gud velsigne dig med et liv fuld af kærlighed!
Kærlig hilsen
Anne K