Skal jeg fortsætte med minipiller eller få en spiral i stedet?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg startede på minipiller for fire måneder siden, og jeg fortsætter med at have uregelmæssige og derfor ukontrollerbare pletblødninger. Hvilket er upraktisk her til sommer, hvis man fx skal bade, da tampon ikke er velegnet til den lille mængde af blod, der kommer, og jeg samtidig ikke ved, hvornår de små blødninger kommer.

Lægen siger, det kan tage op til seks måneder, før pletblødningerne er væk, men der er sommeren jo slut, og man bader derfor ikke i pool eller havet særlig meget. Derfor står jeg lidt og er i tvivl, om jeg burde få en spiral eller fortsætte med minipiller? Det skal lige siges, jeg er i et fast forhold og derfor har brug for at være beskyttet mod graviditet, da det ikke er noget, jeg ønsker på nuværende tidspunkt.

Hilsen en forvirret pige på 17 år

SVAR:

Kære forvirrede pige

Det kan godt være en jungle, når man skal forsøge at finde den mest passende prævention. Jeg gætter på, at du ikke er interesseret i at tage østrogen, siden du valgte minipillerne for fire måneder siden. Hvis det stadig er dit ønske at undgå østrogen, har du andre muligheder som fx hormonspiral, kobberspiral og kondom.

Forskellige typer prævention

Hormonspiralen kan, ligesom minipiller, give pletblødninger i lang tid, så ud fra dit ønske om at kunne bade, skal det nok ikke være den løsning. Derudover er den dyr (1100-1200kr.).

Kobberspiralen påvirker ikke din cyklus, da der ikke er hormoner i, men til gengæld kan der komme kraftigere blødning, end du er vant til, og du kan få smerter ved menstruation.

Hvis din kæreste bruger kondom, vil det ikke påvirke dig rent hormonelt. Du får din menstruation som normalt, og det giver mere mening at bruge tampon.

P-piller kan i øvrigt også give pletblødninger de første måneder, men jeg går som tidligere nævnt ikke ud fra, at du ønsker dem.

Du kan læse mere i vores tema om prævention.

Hvad skal du så vælge?

Der er ikke så mange effektive løsninger lige her og nu. Hele din krops system med hormoner og menstruation er meget nøje justeret, og det kan godt tage lang tid, før kroppen er tilpasset fx minipiller. Det skal nok være effektivt mod graviditet med det samme, men pletblødningerne tager tid.

Du kan tænke over, om pletblødningerne er så små, at du godt kan bade i havet alligevel. Og så kan du fortsætte med minipiller. Det kan jo også være, at pletblødningerne stopper – det er der desværre ingen, der kan forudsige. Ellers prøv at stoppe med minipiller og brug kondom i stedet – så får du din normale menstruation og kan bruge tampon.

Det er i sidste ende din beslutning, men husk at der ikke findes noget quickfix.

Stof til eftertanke

AdamogEva.dk er en kristen brevkasse, så det følgende jeg skriver, er på baggrund af den kristne tanke, at det er godt at vente med sex til ægteskabet. Du er jo ret ung, og selvom du føler, det er trygt og godt at have sex i dit faste parforhold, så tænk alligevel over, om du er helt klar.

Hvad nu hvis dit forhold ikke holder – vil det være en smerte at have delt en så intim og privat del af dig? Når et parforhold slutter, har man jo ikke længere den gode fortrolighed og sikkerhed på hinanden. Det er bare en rigtig vigtig del af et sexliv, at man stoler på hinanden og ikke skal bekymre sig over, om det slutter. Når to bliver gift, giver de et løfte til hinanden om at blive sammen i medgang og modgang. Det er så trygt at vide, at ens ægtefælle bliver, selvom der kommer skænderier og dårlige perioder.

Du læse mere om vores anbefalinger i artiklerne
10 gode grunde til at vente med sex
Værd at vente på

Jeg håber, du blev lidt mere afklaret af mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen.

Venlig hilsen
Karen Klitlund Børty