Er det normalt med brunt udflåd, når man har spiral?

Vis spørgsmål

Hej, jeg fik for et halvt års tid siden opsat en hormonspiral, som gør, at jeg ikke får min mens. Jeg har haft lidt pletblødninger nogle få gange i 2-3 dage. For tre uger siden fik jeg mens og havde det i et par dage, men nu er det, som om mit udflåd hele tiden er brunt eller rødt eller lyserødt. Når jeg googler, ser jeg, det er noget, man får, når man er gravid??

Så begynder jeg jo at tænke alt muligt, men jeg skal bare vide, om det er mig, der overtænker, eller om jeg burde få en tid hos lægen? Det kan jo godt være, det er normalt, når man har en spiral?

S, 20 år

SVAR:

Kære S

Mange tak for dit spørgsmål.

Pletblødninger er normalt

Helt overordnet er det meget normalt med pletblødninger, og nogle med hormonspiral oplever også at have brunligt udflåd (som bare er udflåd med lidt størknet blod i) – særligt de første måneder.

Forklaringen på dette er formentlig, at slimhinden i livmoderen ikke er blevet helt udstødt ved menstruationen, og derfor er der en rest, der står og bløder lidt. Det vil for de fleste normalisere sig, men for nogle fortsætter det. Jeg kan berolige dig med, at det slet ikke behøver at betyde, at du er blevet gravid!

Mulighed for graviditet

Alligevel vil jeg sige, at når man er seksuelt aktiv, er der altid en lille mulighed for at blive gravid, også selvom man er beskyttet med spiral, p-piller eller anden form for prævention. Derfor synes jeg, det er vigtigt, du deler sex med en fyr, der er god ved dig, og som også vil hjælpe dig, hvis du bliver gravid.

Tag en graviditetstest

Jeg fornemmer i dit spørgsmål, at du er ret nervøs for, om du kan være blevet gravid. Derfor vil jeg anbefale dig at tage en graviditetstest. Hvis den er negativ, kan du tage det mere roligt.

Herefter synes jeg, du skal vente et par uger og se, om ikke det brunlige udflåd stopper. Hvis det fortsætter, og du er meget generet af pletblødningerne og det brunlige udflåd, synes jeg, du skal få en tid hos din læge og tage en snak om mulighederne.

Jeg håber, det svarede på dit spørgsmål og gav lidt perspektiv på tingene. Ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner
Lisbet Gonge Due