Er der noget etisk problem i at bruge hormonspiral?
Jeg er 32 år og skal snart opereres for anden gang i år for endometriose (dannelse af cyster i underlivet). Jeg er af lægerne blevet anbefalet hormonspiral, da det vil nedsætte væksten af cysterne. Men ... er det etisk korrekt? Forhindrer det befrugtning?
Kender flere kristne, der har hormonspiral og har veninder, der også gerne vil høre, om det er en mulighed ...
M, 32 år

SVAR:
Kære M
Der vil ikke være noget etisk forkert i at få en hormonspiral, hvis det har noget at gøre med behandlingen af endometriose. Men hvis man bruger det som prævention, skal man overveje følgende:
En hormonspiral virker på tre måder:
1. Nedsætter sædcellers passage til ægget i æggestokkene.
2. Nedsætter/forhindrer ægløsning.
3. Forhindrer, at et evt. befrugtet æg sætter sig fast i livmoderen.
Det er usikkert, hvor ofte en hormonspiral vil forhindre ægløsning, men undersøgelser mener, at det er de fleste ægløsninger, der forhindres. Men der er ingen garanti! Der vil være en mulighed for, at der nogle måneder senere vil komme ægløsning alligevel, hvor et æg så kan befrugtes og forhindres i at sætte sig fast i livmoderen, som planlagt på 7-9. dag, dvs. det bliver en meget tidlig abort.
Hvis man (som jeg) mener, at livet begynder helt fra undfangelsen, vil dette ikke være den bedste prævention. Jeg vil i hvert fald ikke kunne leve med den risiko for at forårsage en tidlig abort ved hver menstruation.
Men som jeg startede med: Hvis det er i forbindelse med behandling af endometriose, kan man jo bare tage mini-piller eller andet ved siden af, så man ikke skal leve med den risiko for at være skyld i tidlige aborter.
Roland