Skal jeg blive i det kendte hos min kæreste eller finde mig selv?
Hej, jeg bor sammen med min kæreste og har gjort det i snart et år. Vi fandt sammen, da vi var 14 og har haft to pauser, da jeg valgte at slå op. Vi har det med at finde sammen igen, selvom vi ikke rigtigt får snakket om de tidligere problemer, vi har haft.
Jeg tvivler engang imellem på, om forholdet er det rigtige for os begge. Vi har det egentlig godt sammen til hverdag, men vi diskuterer også dagligt, og når vi skændes, får vi det ikke rigtigt talt ud. Vi er begyndt at snakke om fremtiden, hvornår vi skal giftes, stifte familie m.m. Det skræmmer mig lidt, at jeg har en plan i mit hoved om, hvornår jeg burde gøre forskellige ting i mit liv med min kæreste. Nogle gange tænker jeg over alle de andre ting, jeg ønsker, og som jeg lidt føler, jeg misser ved at være i forholdet.
Jeg drømmer mig nogle gange hen til at være mere selvstændig og fx prøve at bo alene. Nogle gange tænker jeg også over, hvordan det ville være at date andre, da jeg aldrig har været sammen med andre end min kæreste (samtidig er jeg bange for ikke at være i de trygge rammer). Jeg føler, jeg gennem årene har mistet mig selv en smule. Jeg er en person, der godt kan lide at lave spas, men jeg og min kæreste griner dårligt nok sammen. Dog er vi i et forholdsvist trygt forhold, hvor jeg for det meste er glad.
De gange, jeg har slået op, har grunden været, at jeg synes, han kan være grænseoverskridende til tider; dog ender jeg altid med at savne ham helt vildt alligevel efter nogle måneder. Jeg synes, det er svært at se, om det bare er tvivl, eller om der er noget mere underliggende. Da vi har slået op to gange før, ved jeg også, at jeg vil miste ham komplet fra mit liv, da han aldrig har ønsket at være venner efter. Det skræmmer mig endnu mere, om jeg vil fortryde om nogle år, samt det med at skulle flytte fra ham i en by, jeg dårligt nok kender og med kun få bekendte, da min familie bor i en helt anden by.
T, 20 år

SVAR:
Kære unge kvinde
Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk og tak, fordi du vover dig ud på usikker grund og beskriver dine dilemmaer.
Din situation
Du beskriver så fint dobbeltheden ved at være i et “forholdsvis trygt forhold” og lysten til at bryde ud for at finde dig selv og blive mere selvstændig.
Du mærker, når dine grænser bliver overskredet, og det har du taget konsekvensen af et par gange ved at slå op med din kæreste. Der kan du begynde. Hold fast i dig selv og den du er og sig fra – uden I nødvendigvis behøver at gå fra hinanden.
Intet er kun sort/hvidt, men hvis din kæreste er voldelig over for dig, så skal du gå! Det samme gælder, hvis det er psykisk vold.
Du beskriver ikke, hvor i livet du/I er med uddannelse, arbejde, fritidsinteresser, venner osv. Eller hvad jeres uenighed og skænderier går ud på i hverdagen. Måske er det bare blevet for meget leverpostej og hverdag uden spænding og lidenskab?
Til overvejelse
• Hvad vil du gerne have ud af livet? (Drøm gerne og skriv nogle konkrete ønsker ned. Det fortæller dig også noget om dine værdier.)
• Hvilke muligheder har du inden for de rammer, du er i lige nu, for at opnå noget af det, du gerne vil?
• Hvad gør dig glad? Hvornår har du lyst til spas, og hvad hindrer det?
• Mon det, der holder dig tilbage fra at gå fra din kæreste, er angsten for at føle dig forladt og ensom, fordi du et par gange har forsøgt uden at finde det, du søgte?
• Når I snakker om at stifte familie og få børn, får jeg lyst til at spørge dig, om du kan forestille dig din kæreste være far til dine børn?
Måske kan du også bruge input fra vores artikler
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
Kærlighed i praksis
Andre muligheder
Jeg kan ikke anbefale at forsøge at date andre, mens du er i forholdet, men måske er der andet, du kan gå i gang med: Dine egne interesser, uddannelse, finde ligeværdige venner at snakke med, komme hjemmefra, så I også har hver jeres liv, venner og interesser uden hele tiden at være sammen om alting.
Måske vil det være godt for både dig og jeres forhold at finde en voksen person (evt. en psykoterapeut eller psykolog), du kan snakke med om alt det underliggende, I aldrig får talt om.
Der findes også gode kurser for par, der vil blive bedre til at forstå hinanden og tale sammen. Se fx her om PREP-kurser. Hvis I vælger at blive sammen og stifte familie, er det en god investering at få hjælp til at blive rigtig gode og nære venner, der er helt trygge ved hinanden.
Jeg ønsker for dig, at du må vove dig ud i livet – ud i det ukendte – og finde friheden og glæden ved udvikling. Det vil jeg ønske dig alt mulig mod og styrke til.
De kærligste hilsner
Else Ø. Andersen