Er det gået for hurtigt, eller har hun bare “brugt” mig?
Hej.
Øhm, jeg står i den situation, at jeg er kommet ud af et næsten 5-årigt forhold for en måned siden. Problemet er, at jeg en uge efter, det gik i stykker, kom i kontakt med min første flirt og store kærlighed. Vi aftalte, at tingene ikke skulle ske forhastet, men på tredje date endte jeg med at overnatte hos hende, hvor vi kyssede hele natten, og jeg knap nok sov, da jeg ikke ville gå glip af øjeblikket. Vi endte med at have sex om morgenen, hvorefter jeg tog hjem, da det virkede, som om hun gerne ville være sig selv.
Har skrevet til hende efterfølgende og sagt tak for, at hun var der, da jeg havde det svært, og at jeg mente de ting, som jeg sagde om natten til hende. Hun har dog ikke svaret mig, og jeg ved ikke, om det hele er gået for hurtigt, eller om jeg bare er blevet “brugt”. Mit hovede kører rundt og kan ikke finde op og ned på situationen.
N, 24 år

SVAR:
Hej N
Mange tak for din mail til AdamogEva.dk. Jeg vil her komme med de overvejelser, jeg gør mig efter at have læst din mail. Dermed håber jeg, at nogle af mine tanker kan sætte gang i nogle refleksioner, du kan bruge.
Er dit gamle forhold afsluttet?
Nu ved jeg ikke, hvad der ligger til grund for bruddet med din tidligere kæreste. Om I blev enige om, at det ikke skulle være jer; om det mest var den ene af jer, der ville ud af forholdet, eller hvordan I fik det afsluttet. Uanset hvad – så må det være enormt hårdt, når en tæt relation (for det går jeg ud fra, det var) går i stykker. Det må have skabt et tomrum.
Samtidig forestiller jeg mig, at du har en masse forskellige følelser: smerter, savn, forladthed, m.m. Du kan sikkert selv fortsætte. Selv om I er kommet frem til, at det ikke er jer, der fortsat skal dele livet sammen, så er der sikkert en masse følelser alligevel. Derfor kan jeg ikke lade være med at tænke: Har du fået sagt farvel til din eks., før du kaster dig ud i det næste forhold? Er du opmærksom på ikke at slæbe uopgjorte følelser med ind i et nyt forhold?
Er det gået for hurtigt?
Det er et godt spørgsmål at stille sig. Det gjorte kan jo ikke ændres, men nu du spørger, vil jeg svare: Jeg er ikke i tvivl om, at det er gavnligt at standse op og finde sig selv efter et brud på et så langt forhold. Det er helt naturligt, at du har brug for at dele dine tanker og følelser med nogen. Som jeg forstår det, var det netop det, du gjorde med hende, som var din første flirt og store kærlighed. Og det betød meget, at hun var der for dig.
Jeg har indtryk af, at du selv mener, det er gået for hurtigt med dit nye forhold. Er det det, du mener, når du skriver, I var blevet enige om, at I ikke skulle forhaste jer? Mange andre end jer har erfaret, at det kan være nemt nok at tage en beslutning om ikke at blive for intime, for I ved jo ikke, hvor det bærer hen, og jeres relation var grundet i, at hun gerne ville støtte dig. Men fakta er, at når vi bliver trætte samtidig med, at vi er intime – med kys og kæleri – så får vi lyst til hurtigere at tage det næste skridt.
Er jeg bare blevet brugt – eller er hun?
Det kan jeg umuligt svare på – det er kun hende, der kender svaret. Men har du tænkt på, at hun måske også kan have en oplevelse af at være blevet “brugt”? Hun ønskede at være der for dig i den svære tid. Du var glad for hendes støtte, de lyttende ører hun gav dig, og så fulgte det intime med. Det kan måske være årsagen til, at hun ikke svarer?
At hun holder afstand – altså ikke svarer dig – kan være, fordi hun er skuffet over, at I ikke formåede at gå langsomt frem, og hun er bange for, at det kan ske igen, hvis I mødes igen. Det er bare en mulig forklaring, som ikke nødvendigvis er sandheden. Både du og jeg kan gøre os en masse tanker, men det er kun hende, der kender svaret på, om det er gået for hurtigt, om du er blevet brugt, eller om hun har en oplevelse af at være blevet brugt.
Hvad er dit største ønske lige nu?
Jeg forstår godt, at det hele kører rundt, og det er svært at finde op og ned på situationen. Jeg tænker, at du først og fremmest skal prøve at blive klar over, om du selv ønsker et fast forhold med hende.
Jeg ved ikke, om du har en god “mandeven”, som du har tillid til og tør være ærlig over for og kan snakke det igennem med. Ellers prøv at give dig lidt tid og bliv klar over, hvad der er vigtigt for dig. Hun var din første flirt og store kærlighed. Er hun stadig din store kærlighed? Hvorfor? Hvad er det, du elsker ved hende?
Opsøg hende og få afklaring
Mit råd til dig er, at når du er blevet lidt mere klar over, hvad DU ønsker i forhold til hende, at opsøge hende igen. Og vælger du at møde op fysisk, så tænk på tidspunktet på dagen. Brug den erfaring, I har gjort, at man kan have de bedste intentioner, men når man er træt og snakker om intime emner, og man bare gerne vil støtte hinanden, så kommer der nemt en helt naturlig fysisk tiltrækning, som gør, at det kan være svært at holde fingrene fra hinanden.
Inden du kontakter hende igen, vil jeg altså opfordre dig til at mærke efter, om du ønsker en fremtid sammen med hende. Selvom det måske ikke er, hvad hun vil, så er det vigtigt, at du er afklaret i, hvad der er dit ønske.
Tal godt og meget sammen
Hvis I finder sammen som par, så tag en snak om, hvor jeres grænser er på det seksuelle område. Vær lyttende over for hinanden. Vær tydelige og respekter jeres egne og den andens grænser. Måske er I forskellige på det punkt, men hvis det er kærlighed, der bærer, tror jeg også, at der er villighed til at acceptere og støtte op om, at den andens grænser er anderledes end mine. Det er vigtigt, at I begge er klar over, hvad der er OK, så I kan hjælpe hinanden til at sige fra i tide.
Jeg ønsker det allerbedste for både dig og hende. At I med respekt for hinanden får det hele snakket igennem, så både du og hun kan få styr på situationen og finde ud af, hvad I vil med jeres liv.
De bedste hilsner fra
Dennis Hansen