Skal jeg blive i forholdet eller være mig selv?

Vis spørgsmål

Hej Adam & Eva

Jeg ved ikke, om jeg skal blive med min kæreste eller ej! For seks måneder siden gik mig og min eks kæreste fra hinanden. To uger efter mødte jeg en ny, og vi har nu været kærester i 3-4 måneder. Jeg troede virkelig, jeg var klar til et nyt og anderledes forhold.

Men nu er jeg begyndt at tvivle på, om jeg skal blive i det forhold, eller om jeg bare skal have tid til at være mig selv. Han er virkelig sød og meget, meget kærlig, og han vil mig rigtig gerne! Det fortæller han mig hele tiden, men jeg føler mig lidt kvalt i det og føler pludselig, jeg ikke har overskuddet og Ikke kan give det, det kræver at være i et seriøst parforhold! Men han er så sød, så jeg har ikke lyst til at såre ham og ved ikke, om det er den rigtige beslutning at slå op.

I mit forrige forhold fik jeg fuldstændig fejet benene væk under mig. Og med min nye kæreste har jeg vel også været lidt forelsket men slet ikke på samme måde. Og jeg ønsker, at ens kæreste er en, man er 100% hengiven til.

Han er meget følsom og i kontakt med sine følelser og græder over, hvor højt han elsker mig, og det har jeg meget svært ved, da det ikke lige er min kop te :/

Så hvad skal jeg gøre?

Mvh A, 22 år

SVAR:

Kære A

Du beskriver, hvordan du er kommet i tvivl om dit kæresteforhold. Det lyder ikke som en nem situation, du er i lige nu, når kæresten hele tiden bekræfter dig på sin søde måde – og du er i tvivl om dine egne følelser.

Måske sårer du dig selv

Jeg forstår, det er svært for dig “at stå ved dig selv”, fordi du ikke ønsker at såre ham, selvom du har en følelse af, at du er ved at blive kvalt af hans kærlighed. Men derved kommer du måske til at såre dig selv i stedet for?

Hvis du ikke kan finde plads i forholdet til at være dig selv og ånde frit, kan det være grunden til, at både træthed og tvivl melder sig, og det er vigtigt at tage alvorligt. Det er kun dig selv, som kan mærke, om det er holdbart, som det er. Eller om du måske kan ændre på noget, så du i forholdet både kan føle dig fri til at være dig selv og til at elske frit.

Forslag til handling

Du spørger, hvad du skal gøre – her er nogle forslag:

  • Du kan udtrykke, at du behøver både tid og rum for dig selv.
  • Du kan sige fra over for det pres, din kæreste lægger på dig med tårer og ord om, hvor dejligt det er, at I er kærester, og hvor dejlig du er.
  • Du kan sige, hvad du selv ønsker for både din egen og fælles tid.
  • Det er ikke din skyld, hvis du ikke kan hengive dig fuldstændigt til ham eller forholdet hele tiden, og det er ok – ingen kan det i længden.
  • Det er ok at ønske forholdet på pause eller “stand by”. Sæt evt. tid på hvor længe og mærk efter i dig selv.

Hvem er du selv?

Jeg tror, det er vigtigt for dig at finde ud af, hvem du selv er, når du ikke er i et kæresteforhold, og at få “sagt farvel” til din forrige kæreste. Var I enige om at gå fra hinanden? Savner du følelserne fra det, du havde? Er der måske en sorg gemt her?

Du kan undersøge det ved at skrive breve om det, der var før: Om længsler, savn, kærlighed, vrede, håb, skuffelse, glæde osv. De breve skal du ikke sende eller vise til andre, men det kan måske hjælpe dig til lidt tydeligere at se, hvad der rører sig i dig nu.

Det er et arbejde at nå til klarhed over det forhold, du beskriver, og jeg vil ønske for dig, at du finder tid og mulighed for det, så du igen kan trives.

De kærligste hilsner
Else Ø. Andersen