Hvad kan jeg gøre, når min kæreste er i tvivl om vores forhold?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 19 år, der lige for tiden har det svært med min kæreste på 23 år og ikke ved, hvad jeg skal stille op. Vi har været sammen i lidt over et halvt år, og det har været det mest fantastiske halve år sammen. Vi elsker både hinanden og hinandens familier rigtig højt og har desuden planer om at flytte sammen om nogle måneder. Vi er rigtig gode til at være os selv overfor hinanden og har det generelt rigtig dejligt og sjovt sammen. Vi har aldrig været i tvivl om, at det skulle være os for altid.

For nogle måneder siden var vi i en periode, hvor vi skændtes tit over ligegyldige ting, hvilket tog hårdt på os begge to, og derfor fik vi en snak omkring det hele, hvilket hjalp rigtig meget. Efter snakken har vi snakket mange gange om, at vores forhold aldrig har været bedre. Vi har virkelig lært at sætte pris på hinanden og har lært at takle diskussioner og skænderier på den rigtige måde, så problemerne ikke bliver til større problemer end de er.

Men for en uges tid siden opstod der en konflikt, som gjorde, at han råbte af mig og gik sin vej. Siden har vi ikke set hinanden. Jeg skrev til ham dagen efter, om jeg skulle komme hjem til ham, så vi kunne få snakket ud om det hele. Men han svarede, at han ikke havde lyst til at være sammen med mig længere, og at han var sikker på sin beslutning. Siden har vi skrevet sammen nogle gange, men han vil stadig ikke se mig, da han slet ikke kan kende sig selv i den måde, han behandlede mig på den aften, og derfor har han brug for at finde sig selv igen.

Hele situationen gør mig rigtig ked af det, og jeg føler mig magtesløs over ikke at kunne gøre noget.

Håber I kan hjælpe mig med, hvad jeg skal stille op.

Hilsen R

(forkortet af red.)

SVAR:

Hej R

Tak for dine tanker. Det lyder, som om det ikke er så nemt at være dig lige nu. Du skriver, at du ikke ved, hvad du skal stille op og føler dig magtesløs i forhold til situationen med din kæreste. Så jeg forstår godt, at du har brug for nogle input fra en anden.

Skræmt over sig selv

Det lyder, som om jeres situation lige nu er udfordrende for jer begge. I kølvandet på konflikten har din kæreste trukket sig. Og siger, at han er blevet i tvivl om jeres forhold. Det kom nok bag på ham, at han kunne reagere sådan over for dig. Måske kender han slet ikke den side af sig selv. Eller måske kender han den rigtig godt. Måske har han nogle rigtig dårlige minder med voldsomme reaktioner.

Der kan være rigtig mange grunde til, at han er blevet skræmt, og kun han ved helt præcist, hvorfor. Men nu står du – på den anden side – uden nogen kontakt. Du ved kun, at han måske har opgivet jer. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er hårdt.

Giv ham tid

Det her er måske et af de lidt svære råd at få. For jeg kan høre på dig, at du rigtig gerne vil i kontakt med din kæreste, så du prøver at ringe og skrive til ham. Det er en helt naturlig reaktion, fordi du holder af ham og gerne vil holde fast. Det kan dog være meget forskelligt, hvor hurtig man bliver ‘klar’ til at snakke. Det har noget med personligheden at gøre. Og hvordan man er indrettet.

Det lyder, som om du umiddelbart er hurtigst til at blive klar. Måske har han brug for noget mere tid til at bearbejde situationen, som har taget hårdt på ham. Og derfor skal han muligvis have bolden – så kan han sige til, når han er klar.

Du kan evt. bruge ventetiden på at overveje, hvordan du har det med situationen. Hvordan har det påvirket dig, at han råbte?

Hvordan få talt ud

Hvis han tager kontakt til dig og gerne vil snakke, kan der komme mange gode ting ud af at give sig god tid til at få snakket ud. Det kan godt være, du skal skrue forventningerne helt ned, så du går ind til det med forståelse for, hvis han ikke længere vil jeres forhold. Det kan være sådan, han har det.

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale jer at få talt ud om situationen. Vær nysgerrig og spørg ind til, hvad der skete inden i ham den aften:

  • Hvorfor blev han så skræmt over sig selv?
  • Hvordan har han det nu?
  • Hvad kan han gøre fremover for at undgå det?

Fortæl også din version:

  • Hvordan havde du det?
  • Blev du skræmt?
  • Ser du anderledes på ham nu?
  • Hvad kan du gøre i en lignende situation for at støtte ham?

Find selv andre ting, I kan komme ind på.

Tid og tålmodighed

Til sidst vil jeg sige, at et forhold er et livslangt projekt. Det handler ikke om at kende alle svarene. Det handler ikke om at undgå konflikter. Det handler ikke om at finde løsninger. Det er en rejse. Et projekt. Som man arbejder på hele livet. Med alle de bump der kommer på vejen. Så hav det med i baghovedet: I skal ikke komme frem til nogen gylden løsning, men I skal finde ud af, om I vil kæmpe sammen.

Du – og evt. din kæreste – kan finde flere input vores artikler:
Konflikter i parforholdet
Kærlighed i praksis
At flytte sammen
Den nødvendige tilgivelse

De bedste hilsner
Mai