Vil min ekskæreste gerne være kæreste med mig igen?
Hej
Jeg er en pige på 19 år, hvis kæreste igennem syv måneder for en måned siden slog op med mig. Jeg har bare en følelse af, at vi ikke er færdige med hinanden, og at der er håb om, at vi finder sammen igen.
Min ekskæreste gjorde det meget klart for mig, da han slog op, at hans valg ikke havde noget at gøre med mig eller vores forhold, men fordi han har nogle personlige problemer, han kæmper med og derfor ikke har overskud til at være i et forhold på nuværende tidspunkt.
Efter vores brud har vi skrevet sammen et par gange, hvor han skriver, at man aldrig ved, hvad der kommer til at ske med os i fremtiden – som om han ikke vil lukke mulighederne for en fremtid sammen. I sidste uge mødtes vi tilfældigt, hvor vi fik en kort snak om, hvordan det hele går med os begge to. Under vores samtale krammede han mig flere gange og sagde, at det var dejligt at se mig igen.
Det hele er forvirrende for mig, da han har slået op med mig, men samtidig føler jeg, at der stadig er en chance for, at vi finder sammen på et andet tidspunkt.
Jeg glæder mig meget til at få et svar fra jer, så jeg kan få en andens mening omkring det hele.
Knus T
(forkortet af red.)

SVAR:
Hej T
Tak for din mail, hvor du beskriver din forvirring om forholdet til din tidligere kæreste. Dine overvejelser og den usikkerhed, du oplever i jeres forhold, virker til at skabe meget støj i det forhold, du lige nu ikke ved, hvad skal føre til. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit spørgsmål og hjælpe dig videre i dine overvejelser.
Usikker på signaler
Du beskriver, at i kontakten med din tidligere kæreste bliver du ofte usikker på hans signaler. Han har valgt at bryde jeres forhold, men giver udtryk for, det måske kan blive jer igen. Han har fortalt, at han lige nu har personlige ting, han har brug for at arbejde med først. Samtidig oplever du, at han krammer dig og udtrykker glæde over at være sammen med dig.
Jeg forstår udmærket din forvirring over, hvad han vil, og hvad han ønsker. Derfor er det måske hellere ikke der, du skal fokusere, fordi du netop ikke ved, hvad der foregår inde i ham. I stedet vil jeg gerne udfordre dig til at finde ud af, hvad du gerne vil, og hvad du vil være med til.
Spørg direkte
I din mail beskriver du meget fint, hvor svært det er at stå i en position, hvor du ikke helt kan afkode, hvad det er for en relation, I har sammen, og hvad den kan blive til. Det kan du kun finde ud af på en måde: Ved at spørge ham direkte.
Du skal ikke spørge ham om, hvordan I kan være sammen i fremtiden, men derimod hvor I står lige nu, og hvad han kan være med til lige nu. Det han fortæller dig der, er hvad du konkret skal forholde dig til.
Venner eller kærester
Hvis han melder ud, at lige nu er det et venskab, han kan overskue. Så er det dig, der skal finde ud af, om du kan og vil være i, at I er venner uden en forventning om, at det vil ændre sig til, at I igen bliver et par.
Hvis han derimod siger, at han er klar til at blive kærester igen, skal du mærke efter, om det også er det, du vil.
Ud fra din beskrivelse af din tidligere kæreste får jeg indtryk af, at han måske lige nu ønsker sig god ven i en tid, hvor han har nogle personlige ting at kæmpe med. Det virker til at kræve så meget af ham, at han ikke kan overskue at bruge energi på at pleje et kæresteforhold. Derimod er et venskab mindre kompliceret, og måske er det det, han kan være i lige nu. Nemlig en god ven, der bare kan være i nu’et sammen med ham.
Svær og nødvendig samtale
Jeg håber for dig og din tidligere kæreste, at I at kan få en snak om noget af det her. Det er en samtale, der kan være svær at tage hul på, og det vil garanteret kræve mod af dig at insistere på en sådan samtale. Men jeg tror, det kan fjerne nogle af dine spekulationer omkring jeres forhold. Derfor bliver det særlig vigtigt, at du fastholder, at din ven skal være konkret i, hvad han kan være med til i jeres venskab netop nu. Hvis – eller når – du så efter en tid kan blive i tvivl, om tingene har ændret sig, ja, så er der ikke meget andet at gøre end igen at spørge til, hvor I er nu.
Håber, du har fået nogle ideer, du kan arbejde videre med – og god arbejdslyst!
Mvh Filip Smidt