Er min eks far til det barn, jeg venter?

Vis spørgsmål

Håber, I kan hjælpe en ulykkelig pige, der er bange for, det ikke er min ex, der er faren til mit barn …

Vi var gået fra hinanden men har stadig set hinanden. Jeg er gravid og har termin den 14. juli. Jeg havde min sidste mens den 4. oktober, som jeg husker det. Den 21. okt. til den 23. okt. var jeg sammen med min ex hele weekenden. Og vi var sammen alle dage, hvor han kom i mig alle dage. En af dagene var vi sammen to gange.

Natten til den 29. okt. var jeg sammen med en anden. Han kom ikke i mig, og vi var pænt fulde, og det endte med, at vi stoppede det hele og sov.

Allerede den 31. okt. fik jeg en svagt positiv graviditetstest, og den 1. nov. fik jeg en test, hvor der stod, jeg var 1-2 uger henne. Jeg fik taget prøver hos lægen flere gange i begyndelsen af november, som alle viste, at jeg var gravid. 16. nov blev jeg skannet hos lægen, hvor “baby” var 2,2 mm. Siden er jeg blevet skannet tre gange, som alle bekræfter terminsdatoen. Alligevel er jeg usikker: Kan jeg være sikker på, at det er min ex, der er faren? Eller skal man lave en test? Har været bange de sidste 12 uger …

Mvh anonym kvinde, 23 år

SVAR:

Kære kvinde

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Jeg vil gerne svare dig, så godt jeg kan. Men først vil jeg ønske dig tillykke med graviditeten. Tillykke med, at du skal være mor – det er stort!

Gravid – hvornår?

Du har allerede været til mange skanninger og undersøgelser, som alle tyder på, at du er blevet gravid omkring d. 21. oktober. Altså netop i den weekend, hvor du og din ex var sammen hele weekenden. Ud fra de mange undersøgelser er jeg næsten sikker på, at din ex er far til dit barn, men fuldstændig garanti kan jeg ikke stille.

En anden måde at finde ud af, hvornår graviditeten er opstået, er ved at gå ud fra menstruationscyklus og sidste menstruation. Jeg kender ikke din normale menstruationscyklus og kan derfor ikke vide, hvornår i cyklus du normalt vil få ægløsning. Men du skriver, at du havde sidste menstruation 4. oktober, som du husker det. Ud fra en almindelig menstruationscyklus på ca. 28 dage vil du sandsynligvis have haft ægløsning på et tidspunkt i dagene d. 18.-22. oktober.

Fra ægløsningen sker, kan man blive gravid i ca. et døgn. Hvis man har haft ubeskyttet samleje i dagene inden ægløsning, kan man også blive gravid, da sædceller kan overleve i kvindens underliv i op til tre døgn.

Såfremt din menstruationscyklus er rimelig almindelig og regelmæssig, er graviditeten altså opstået i den weekend, du var sammen med din ex – også ud fra den her måde at udregne graviditetslængde på.

Læs mere om befrugtning i vores artikel Sådan bliver du gravid.

Hemmelighed eller ærlighed

Jeg forstår, at du tænker meget på, hvem der er far til dit barn, og jeg forstår godt, at du er bange pga. usikkerheden.

Jeg ved ikke, hvilken relation du og din ex har, men I er nu forældre sammen til det barn, du bærer. Uanset, om I skal være fælles om forældreskabet eller ej, har I brug for at kunne stole på hinanden. Derfor vil jeg opfordre dig til at fortælle din ex om din frygt. Fortælle, at du var sammen med en anden den efterfølgende weekend, og hvordan du har det med det.

Det kan være, din ex bliver vred, såret eller ked af det, men jeg er overbevist om, at han også vil værdsætte din ærlighed. Og også for din egen skyld skal du fortælle ham det – så du ikke går rundt med en hemmelighed, du er bange for.

Det bedste udgangspunkt for et nyt forældreskab er, at I kan stole på hinanden og er trygge ved hinanden. Jeres forhold har stor betydning for jeres kommende barn, og med ærlighed og åbenhed kan I skabe en tryg ramme omkring jeres barn.

Jeg håber, mit svar kan være med til at give dig ro, så du kan nyde din graviditet.

Jeg ønsker dig, dit barn og barnets far alt det bedste. Jeg ønsker dig en god graviditet og fødsel, og særligt ønsker jeg dig en god første tid som mor.

Kærlig hilsen
Anette