Skal jeg beholde min kæreste, der har sovet på hotel med en anden?

Vis spørgsmål

Hey, jeg går og er lidt i et problem, hvor jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre: Min kæreste var i byen og endte med at sove sammen med en på et hotelværelse; der skete ikke noget på det hotelværelse. Hun afviste ham gang på gang, men hun valgte jo at ta med ham hjem og sove.

Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre; om jeg skal give hende en chance eller sige: “Det var ikke det værd, der er andre kvinder derude!”

Det skal siges, at hun ringer og fortæller mig det, da hun kommer hjem, og hun vælger at køre to timer i bil for at snakke med mig om det. Jeg elsker pigen, men vil det skabe problemer på sigt? Skal jeg beholde pigen?

D, 23 år

SVAR:

Kære D

Jeg har stor forståelse for, at du oplever tvivl og frustration i forhold til din kæreste, efter at hun har fortalt dig, at hun tog imod en invitation til at sove på hotelværelse sammen med én, som hun havde mødt i byen. Samtidig fortæller du, at “der ikke skete noget på det hotelværelse”, og at din kæreste straks efter valgte at fortælle dig om det.

Jeg ved ikke, hvor længe I har kendt hinanden, men når du skriver, at du elsker hende, går jeg ud fra, der er tale om et længerevarende forhold, hvor I begge har et ønske om indbyrdes troskab og forpligtelse.

Kærlighed har brug for troskab og tillid

Det er noget, man kan love hinanden, som man fx gør i ægteskabsløftet. Derfra er man nødt til at have tillid til hinanden, og samtidig bør begge gøre deres for ikke at skabe unødig tvivl hos den anden. Når der sker noget, som skaber tvivl, er det altafgørende, der er ærlighed omkring det. Her synes jeg, det taler til din kærestes fordel, at hun valgte straks at fortælle dig om det. Og du har valgt at tro på hende, når hun siger, at “der ikke skete noget”.

Men det har alligevel skabt tvivl hos dig i forhold til fremtiden. Hvis jeres forhold skal overleve, er det vigtigt, at I sammen får talt om, hvilke forventninger I har til hinanden fremover:

  • Hvad kan I hver især gøre for at genopbygge tilliden?
  • Er det er noget, I begge er villige til at gøre – for jeres fælles bedste?
  • Er det fx ok at gå i byen hver for sig?

Begge må arbejde på at genopbygge

I har opbygget noget sammen i den tid, I har været kærester, og du skal vurdere, om det er så vigtigt, at du er villig til at arbejde på at genopbygge tilliden i stedet for at begynde forfra med en anden. Men uanset, at “der er andre kvinder derude”, vil du aldrig kunne undgå problemer og frustrationer. Vi gør fejl, og vi svigter – også i forhold til dem, vi elsker. Men vi kan vælge at tilgive, sådan som vi selv kan have brug for at blive tilgivet. Og vi kan være ærlige og fortælle om vores svigt – og vælge at handle anderledes fremover, så tilliden kan genopbygges.

Når din pige har valgt at fortælle dig om hendes svigt, fortæller det mig, at hun ønsker at genoprette det, som er gået i stykker. Det er dig, der skal vælge, om du vil give hende mulighed for det.

Måske kan I hente inspiration til vejen frem ved at læse og tale om de her artikler og svar til andre:
Utroskab
Den nødvendige tilgivelse
Konflikter i parforholdet
Vred over kæreste har brudt en grænse – hvad gør jeg?

Mange gode ønsker fra
Inge B Lassen